כבר לא הכי חופשית בישראל: מי הדיחה את תל אביב מהפסגה?

סליחה, יש לך 100 אלף שקל להגיע לעיר הכי יקרה בעולם? תל אביב (צילום: שאטרסטוק)
סליחה, יש לך 100 אלף שקל להגיע לעיר הכי יקרה בעולם? תל אביב (צילום: שאטרסטוק)

מדד החופש העירוני של תנועת ישראל חופשית מתפרסם זו השנה הרביעית ברציפות. האתגרים הניצבים בפני תל אביב: הוצאת העמותות הדתיות מבתי הספר, קבורה חילונית, נישואין אזרחיים. וכן, גם הממשלה צריכה לעשות משהו

19 בדצמבר 2021

"מדד החופש" של תנועת ישראל חופשית, הבודק מדי שנה את השירותים שמעניקות ערים בישראל לתושביהן החילוניים, רואה הבוקר אור עם תוצאות מפתיעות: אחרי שחלקה את המקום הראשון עם הרצליה בשנה שעברה, מידרדרת תל אביב למקום השני בארץ ואת הבכורה כובשת השכנה גבעתיים שמקדימה אותנו בנקודה. עורכי המדד מציינים לרעה בעיקר את העובדה שהעירייה טרם הסדירה את מניעת כניסתן של עמותות דתיות למערכת החינוך וממשישה להשתהות בהקמת בית עלמין אזרחי.

מה יש להם שאין לנו. גבעתיים (צילום: אבישי טייכר)
מה יש להם שאין לנו. גבעתיים (צילום: אבישי טייכר)

גבעתיים, כאמור, עוקפת את תל אביב והופכת לעיר החופשית בישראל בהופעת הבכורה של במדד, בעוד הרצליה שסיימה בשנה שעברה ראשונה (ביחד עם העיר ללא הפסקה) קורסת למקום החמישי, רחובות מתרסקת מהמקום ה-15 ל-25 ובית"ר עילית מצטרפת למדד עם 0 נקודות. על פי המדד חמש ערים גדולות בישראל לא מעניקות מענה מספק לתושביהן החילוניים: פתח תקווה, רחובות, רעננה, ראש העין ובת ים.

"מדד החופש העירוני של ישראל חופשית מוכיח זו השנה הרביעית ברציפות שראשי ערים אמיצים ונחושים יכולים לקדם מדיניות ליברלית בעיר שלהם", אמר מנכ"ל ישראל חופשית אורי קידר. "את מה שעשו הרשויות המקומיות בתחבורה הציבורית צריכה היום לעשות הממשלה. כך גם הקיצוץ הנדרש בתקציבי המועצות הדתיות, הפיקוח על כניסת עמותות דתיות לבתי ספר והיעדר מובהק של תמיכה בקהילות דתיות ליברליות, נוגע לרמה המקומית אך לא יכול להיעצר רק שם."

מדד החופש העירוני 2021 (גרפיקה: סטודיו רן לוצקי)
מדד החופש העירוני 2021 (גרפיקה: סטודיו רן לוצקי)

 "הגיע הזמן לשינויים מאסיביים במיסוד הזוגיות של כל הזוגות בישראל, לא רק ברישום בעירייה אלא גם בממשלה", הוסיף קידר, "לתחבורה ציבורית שאינה מוגבלת לאוטובוסים אלא גם לרכבת ולרכבת הקלה, למניעה מוחלטת של ההפרדה המגדרית במרחב הציבורי ולתמיכה תקציבית וציבורית בקהילת הלהט"ב בכל עיר וישוב. מי שרוצה להוביל את הציבור צריך גם לדעת להקשיב לו, לראות את הדרישה הציבורית הענקית לשינויים האלו, ולא לפחד מצעקות האופוזיציה, העירונית או הלאומית".

>> אל מדד החופש העירוני המלא לשנת 2021