מדד החופש 2022: ההפרדה המגדרית חזרה. תל אביב רק במקום השני

אירוע דתי בתל אביב ללא הפרדה מגדרית. שמחת תורה בכיכר רבין, 2018 (צילום: גטי אימג'ס)
אירוע דתי בתל אביב ללא הפרדה מגדרית. שמחת תורה בכיכר רבין, 2018 (צילום: גטי אימג'ס)

מדד ישראל חופשית מתפרסם זו השנה החמישית וממקם את תל אביב אחרי הוד השרון (ולצד גבעתיים) בכל הקשור לחופש הדת שהיא מעניקה לתושביה. מנכ"ל ישראל חופשית אורי קידר: "הכנסת ה-25 מביאה עמה סכנת הידרדרות ממשית בכל התחומים אותם אנו מודדים. נתניהו לא ירסן את שותפיו הקיצוניים"

תל אביב אוהבת לחשוב על עצמה כעל בירת החופש והשיוויון של ישראל, מעוז החילוניות הבלתי מתנצלת ומוקד ההתרחשות בחזית המאבק לחופש מדת. אבל מחשבות לחוד ומציאות לחוד: מדד החופש העירוני של ישראל חופשית שמתפרסם זו השנה החמישית ובודק את מידת החופש ממנה נהנים תושביהן של 31 ערים בישראל, מציב את תל אביב זו השנה השנייה ברציפות רק במקום השני (יחד עם גבעתיים), כשאל המקום הראשון מזנקת במפתיע הוד השרון.

דירוג הערים החופשיות בישראל (מקור: ישראל חופשית)
דירוג הערים החופשיות בישראל (מקור: ישראל חופשית)

מדד החופש העירוני מתפרסם זו השנה החמישית ובוחן עשר קטגוריות של חיי היום יום בעיר, החל מתחבורה ציבורית בשבת ומסחר בשבת, דרך תקציבי דת וחינוך, תמיכה בקהילת הלהט"ב, נוהל אירועים ובריכות בהפרדה, קבורה אזרחית ונישואים אזרחיים, פלורליזם דתי ועד תפקיד המועצה הדתית. תל אביב איבדה השנה נקודות רבות במדד אחרי שהעירייה חזרה בה מהנוהל העירוני שאסר אירועים בהפרדה מאז 2020, וכעת מאפשרת אותם על בסיס בחינה פרטנית. הוד השרון עקפה את תל אביב וגבעתיים במדד בזכות מספר שיפורים מהותיים במידת החופש האזרחי, ביניהם הצטרפות למיזם "נעים בסופ"ש", תחילת קבורה אזרחית בבית העלמין העירוני (מתי אצלנו?), והקמת מרשם זוגות עירוני שמאפשר לזוגות ידועים בציבור לקבל שירותים עירוניים כזוג.

>> עוד לא אבדה תקוותנו: 22 כללים למורד התל אביבי החדש
>> הפרדה מגדרית בתל אביב? בטח התכוונתם לאפליה מגדרית בתל אביב

את הטופ-10 של הערים החופשיות בישראל מאכלסות בעיקר ערי גוש דן, למעט מודיעין (מקום רביעי) ואילת (מקום 10), כשהערים הגדולות בישראל מדורגות במיקומים נמוכים ומדאיגים (חיפה במקום ה-11, באר שבע במקום ה-15, ירושלים במקום ה-24). ב"ישראל חופשית" מסבירים כי בשנה שבה כיהנה הכנסת ה-24, ועל פי מדד החופש העירוני, האופטימיות היחסית בנושאי דת ומדינה חלחלה גם לעיריות וכי המדד רשם שיפור בממוצע הארצי, כאשר לראשונה שש ערים חוצות בו את רף 70 האחוזים.

לא מספיק חופש. תל אביב (צילום: שאטרסטוק)
לא מספיק חופש. תל אביב (צילום: שאטרסטוק)

"הכנסת ה-25 מביאה עמה סכנת הידרדרות ממשית בכל התחומים אותם אנו מודדים", אמר מנכ"ל ישראל חופשית אורי קידר, "אין לי צל של ספק שכשחברי הממשלה המסתמנת מתבטאים בנושאי דת ומדינה ומביעים עמדות קיצוניות וחשוכות שמקומן בימי הביניים הם מתכוונים לזה. בכל מקום שבו יוכלו לפגוע בחופש של כולנו ובקיומה של ישראל כמדינה חופשית וליברלית הם יפעלו במלוא המרץ, ונתניהו שהביא את שותפיו הקיצוניים לעמדות השפעה חסרות תקדים לא ירסן אף אחד מהם. לראשי העיריות תפקיד מהותי במאמצי הבלימה שמתקרבים אלינו, לשמור בעירם על החופש של תושביהם, אבל הם לא לבד במערכה. הציבור הישראלי יעמוד על רגליו האחוריות לפני שיתן לגורמים חשוכים לקחת אותנו אחורה". את המדד המלא והמפורט של ישראל חופשית אפשר לקרוא כאן.