הפרדה מגדרית בתל אביב? בטח התכוונתם לאפליה מגדרית בתל אביב

אירוע דתי בתל אביב ללא הפרדה מגדרית. שמחת תורה בכיכר רבין, 2018 (צילום: גטי אימג'ס)
אירוע דתי בתל אביב ללא הפרדה מגדרית. שמחת תורה בכיכר רבין, 2018 (צילום: גטי אימג'ס)

עיריית תל אביב-יפו מסבסדת אירועים בהפרדה מגדרית בניגוד גמור למדיניות עליה הכריזה בעבר. ב"זזים - קהילה פועלת" יצאו בקמפיין הקורא לרון חולדאי להסיר את סבסוד העירייה מאירועים מפלים ומדירים ממין זה (הבנתם? כי מין). פעילת הארגון חן אגרי מסבירה מדוע

1 באוגוסט 2022

"הכניסה מוגבלת לרווקות מגיל 12"- אני חושבת שקראתי את המשפט הזה כמה פעמים ברצף כדי לנסות לראות אם אולי פספסתי משהו, אבל לא. זו הייתה כוונת המשורר, או במקרה הזה כוונת מארגני אירועי הקיץ למגזר הדתי שעיריית תל אביב-יפו מסבסדת על חשבון תושבות ותושבי העיר, על אף שהם מתקיימים בהפרדה מגדרית.

הפרדה מגדרית זו מילה מכובסת לאפליה מגדרית. וזו הנקודה שחשוב להבין בסיפור הזה. נפרד לעולם לא יהיה שווה. בתגובה לפרסומים, הוצאנו ב"זזים – קהילה פועלת" קמפיין הקורא לרון חולדאי להסיר את סבסוד העירייה מאירועים מפלים ומדירים אלו. עד כה חתמו על העצומה מעל 4,000 איש.ה, אבל האמת שגם קיבלנו לא מעט תגובות שמאשימות אותנו בשנאת דתיים. כאשר מדברים על הפרדה/אפליה מגדרית באירועים המיועדים לדתיים, תמיד יהיו מי שיתחבאו מאחורי הצדקות וטיעונים של פלורליזם והכלה ויגידו: "זה אירוע של הציבור הדתי, למה זה מעניין אתכן?" – אבל איפה אנחנו, הילדות, הנערות והנשים, מוכלות בתוך הדבר הזה? למה תמיד אנחנו צריכות להכיל אחרים על חשבוננו?

כאשר מדובר באירועים פרטיים בהם לכל אדם מותר לעשות את כל העולה על רוחו, במסגרת החוק כמובן – זה נכון. אין לנו "מה להתערב". אלא שבמקרה זה מדובר באירועים ציבוריים שעיריית תל אביב-יפו מסבסדת. ובאירועים כאלה – עירוניים, לאומיים, ציבוריים – אסור לקיים "הפרדה" מגדרית. נחשו למה? כי זו אפליה.

לאחרונה פורסם סיפור על משחק הכדורסל בין קבוצת אליצור גבעת שמואל לקבוצת אליצור פתח תקווה. ילדה תושבת גבעת שמואל בת 11.5 (מעניין אם רווקה…) לא הורשתה לשחק עם הקבוצה שלה משום שהיא בת. קבוצת אליצור פתח תקווה התנגדה בתוקף להשתתפותה בטענה שהדבר לא צנוע. הם הוסיפו ואמרו שעל פי התקנון, לקבוצת בנים מותר להתנגד לשחק נגד בת. ליתר דיוק, תקנון איגוד הכדורסל מאפשר לקבוצה דתית לסרב לשחק מול קבוצה מעורבת, וילדות המשחקות בקבוצות מעורבות צריכות לחתום שהן מסכימות לסעיף הזה אחרת אין להן אפשרות להיות חלק מהקבוצה. עד מתי ילדות, נערות ונשים ימשיכו לשלם את המחיר של מדיניות "ההפרדה" בשם ההכלה והפלורליזם המדומים? ועד מתי נשתוק?

אי אפשר להסתכל על אירועי הקיץ של העירייה כאילו הם מתקיימים בוואקום. אפליה מגדרית נוכחת בחיינו כל הזמן, בכל מקום. אנחנו מרוויחות הרבה פחות כסף, אנחנו מקודמות פחות לתפקידים בכירים, ספורטאיות מקבלות תקצוב ונראות נמוכים מאלה שזוכים להם ספורטאים ואפילו אין לנו זכויות בסיסיות כמו הזכות להחליט על גופנו ולבצע הפסקת הריון ללא אישור ועדה.

אין לנו את הפריווילגיה לבלוע צפרדעים, להבליג ולהכיל. אנחנו נמצאות במאבק יומיומי על זכויות בסיסיות, על שוויון הזדמנויות, על ביטחון גופני, נפשי וכלכלי. וכל צעד כזה, קטן ככל שלכאורה יהיה, מכרסם בזכויותנו ומבהיר שוב שאנחנו – ילדות, נערות ונשים – פשוט לא שוות מספיק. על אחת כמה וכמה כשמדובר בכספי המיסים של כלל הציבור, תושבות ותושבי תל אביב יפו, שמוקצה לסבסוד אפליה מגדרית.

הצטרפו אלינו לקריאה לרון חולדאי להסיר את סבסוד העירייה מאירועים מפלים אלו. צעד צעד נשנה את המציאות. הצטרפו לקמפיין של "זזים – קהילה פועלת" כאן