שבו, בזכותה: ההייטקיסטית שהחזירה את קאלי הביתה

נוי פוגל-בלכר וחברה. צילום: עידו בלכר
נוי פוגל-בלכר וחברה. צילום: עידו בלכר

עשרות פוסטים של בעלי כלבים שברחו מבהלת האזעקות הצטברו בפיד של נוי פוגל-בלכר, הייטקיסטית וחובבת בעלי חיים. בזמן הישיבה בממ"ד היא עשתה מעשה והקימה 'מדור לחיפוש כלבים'. עשרות כבר הושבו לבעליהם, והחיפוש אחר האחרים נמשך

הסיפור המתוק-מריר הזה מתחיל שלשום, במטח הירי הראשון על תל אביב והמרכז. נוי פוגל-בלכר, אמא לילד ושתי כלבות, ישבה בממ"ד והתבאסה על קריסה של אחת מאפליקציות החדשות המרכזיות. היא פנתה לפייסבוק כדי לנסות ולהבין מה קורה בחוץ, אבל במקום למצוא פרטים על מיקומי נפילות, היא ראתה בעיקר כלבים אבודים.

"אני בת לשני וטרינרים, אז האהבה אצלי לבעלי חיים היא מגיל 0, אני בתוך כל קבוצת אוהבי חיות שאפשר לחשוב עליה", היא משתפת, "לפני 7 שנים איבדתי כלב וזה השאיר אותי גם בתוך המון קבוצות של כלבים אבודים. מעבר לזה, הזדהיתי גם עם התסכול שבלאבד כלב בסיטואציה כזו של אזעקות – אתה רוצה לצאת החוצה ולחפש אבל אין לך כל כך את האפשרות מלבד לנסות ולפרסם את הפרטים שלו כמה שיותר, וכמה שיותר מהר כדי שלא יתרחק מדי".

אחת המודעות בפייסבוק
אחת המודעות בפייסבוק

כשבן זוגה של נוי הגיע הביתה אחרי שמצא מסתור מהיר מהמטחים, הוא מצא אותה שקועה בטלפון, מנסה להצליב בין כלבים שברחו לאלה שפורסם שנמצאו. "לא דיברנו דקה כשהוא חזר", נוי מספרת, "תוך עשר דקות מתחילת האזעקות כבר הייתה לי כמות רצינית של צילומי מסך בטלפון, והתחלתי לעבוד על זה. התרענו ללקוחות במרפאה של ההורים שלי שכלבים בסכנת בריחה מוגברת בסיטואציות כאלו, אבל בחיים לא דמיינתי שזה יגיע לכאלה מספרים".

"הכמות הגדולה של כלבים שאבדו ושנמצאו משוטטים גרמה לי להבין שהחיפוש הזה חייב להיות מרוכז – רציתי ליצור מקום שבו כשמישהו רואה כלב חום קטן, הוא יכול לגלול במאגר של כלבים אבודים ולחפש התאמה לבעלים שמחפשים תוך שניות", היא מפרטת. הפוסט המרוכז פורסם באחת מקבוצות הפייסבוק הגדולות של העיר, Secret Tel aviv, ותפס תאוצה במהירות. "התחלנו עם בערך 20 כלבים, וב-24 שעות פרסמנו כבר מעל ל-100 פוסטים של חיפושים".

עוד מודעה
עוד מודעה

"מגעיל אותי לאסוף": התלווינו לסיור אכיפה על בעלי כלבים. מעט מסריח

נוי מתארת איך נשאבה עמוק לתוך העניין, וזה באנדרסטייטמנט. "עשיתי את זה שלשום עד שנרדמתי. התעוררתי מהגל השני של האזעקות והמשכתי עד לפנות בוקר מתוך הממ"ד, המודעות רק הלכו והתרבו", היא מוסיפה, "הילד שלי לא הלך לגן, אז היום שלי נע בינו לבין הפסקות קפה לחיפוש כלבים. עכשיו הפיד שלי כבר כמעט ריק ממודעות, אז כנראה שזה השתלם".

אז איך זה עובד? נוי מפרסמת באמצעות עריכת הפוסט המקורי מודעות של בעלים שמחפשים את כלביהם שאבדו בעיר בתוך מטח הרקטות, היא ומספר מתנדבות שהגיעו אליה דרך הקבוצה דואגות לנסות ולאתר מודעות של אנשים שמצאו כלבים דומים כדי להצליב ביניהן ולהשיב את הכלב לבעליו. "אם כותבים לי שכלב נמצא אני מוחקת את התמונה שלו, כדי שהכלבים האבודים יקבלו את מירב תשומת הלב ממי שעוקבים אחרי הפוסט ועוזרים", היא מסבירה, "כל מי שרוצה יכול להשתתף בחיפוש, לתייג אותי ואת המתנדבות בדברים רלוונטיים, ולשתף כמובן".

נוי פוגל-בלכר וחברה, טייק 2. "ערבות הדדית במיטבה". צילום: עידו בלכר
נוי פוגל-בלכר וחברה, טייק 2. "ערבות הדדית במיטבה". צילום: עידו בלכר

ואכן, מחצית מהכלבים שפורסמו בפוסט של נוי כבר נמצאו והושבו לבעליהם. "אנשים מפתיעים אותי מאוד, ואני חושבת שלמצב הביטחוני המתוח יש הרבה חלק בזה", היא מעידה בחיוך, "אני רגילה  לאנשים שרואים כלב משוטט, מצלמים אותו, מפרסמים והולכים, וזה לא באמת אפקטיבי למציאה שלו. עכשיו אני רואה עשרות אנשים שמוצאים כלבים בלי שבב ולוקחים אותם לאומנה, או ששומרים כלב עד למציאת הבעלים שלו. זו ערבות הדדית במיטבה בעיני וזה בעיקר מאוד חשוב למען האיתור של הכלבים האלה".

"אני רוצה לפנות לאנשים שאיבדו את הכלב שלהם ומאיזו שהיא סיבה לא מצאו עדיין את הפוסט או אותי", מסכמת נוי, "תפרסמו מודעה או פוסט מהר ככל האפשר, תכללו בו כמה שיותר פרטים – צבע קולר, זכר או נקבה, איך לגשת אליו או אליה, כל פרט מזהה אפשרי. תתקשרו לווטרינר, לכלבייה ולעירייה ותעדכנו אותם. יש היענות מדהימה לחיפוש הכלבים שלכם ואנחנו רוצים להמשיך ולראות אחוזי מציאה גדולים כדי שכולם ישובו הביתה בשלום". נראה שממש היום, בין אם היו מודעים ליוזמה המבורכת של נוי או לא, גם העירייה נכנסה לעניינים.