רוק אנד רולסקי: מדריך פסטיבלי המוזיקה השווים בפולין

כמות פסטיבלי המוזיקה שמתקיימים מדי שנה בפולין מפתיעה. אם אתם בקטע של טכנו, פופ, אינדי, היפ הופ ואפילו אוונגרד, כנראה שתמצאו בה את מבוקשכם. וזה גם לא כזה יקר

Open'er Festival. צילום: טומק קמינסקי
Open'er Festival. צילום: טומק קמינסקי
20 באוגוסט 2015

נכנסתי לשירותים בבר אלכמיה בקרקוב ומצאתי בו שלוש דלתות. מאחורי שתיים מהן, כפי שאפשר היה לצפות, היו אסלות. אך מאחורי הדלת השלישית ניצב קיר לבנים אדומות, שכאילו נבנה שם רק כדי להסתלבט עלי במקרה ששני התאים האחרים תפוסים. והם היו תפוסים. בזמן שחיכיתי ובהיתי בדלת ובפוסטר שהתנוסס עליה, של פסטיבל OFF, מחשבה אחרת עלתה בי; שאולי הדלת כן מובילה לאנשהו בכל זאת – למסקנה שפולין היא מקום אדיר לחובבי הופעות חיות. זה קרה יום לפני שתפסתי טיסה פנימית מקרקוב לקצה הצפוני של פולין, לפסטיבל Open’er.

כולם כבר מכירים את פסטיבל "פרימוורה סאונד" המפלצתי בברצלונה וחובבי פסטיבלים מטיבי לכת כבר חוו את הגשמים והבוץ של גלסטנברי המלכותי באנגליה או את הטירוף המסיבתי של פסטיבל סונאר הספרדי. אבל לא מספיק אנשים מודעים לכך שפולין היא יעד אדיר לפסטיבלים, ונתחיל בפרקטיקה; זול לטוס לפולין ועוד יותר זול לשהות בה. טיסה, לקטוביץ' לדוגמה, אפשר למצוא, דרך Wizz Air, בכ-500 ש"ח.

פסטיבלי ענק מפלצתיים כמו אלו שהזכרתי לעיל עוד אין בפולין, אבל שמות גדולים מגיעים אליה בכל שנה, אם לקרקוב, וורשה, קטוביץ' או לערים אחרות שאולי לא ידעתם בכלל על קיומן, כפי שאני לא ידעתי על העיר גדנייה – עד שמצאתי את עצמי טס אליה לפסטיבל Open'er. השנה הופיעו בו בין השאר דיאנג'לו, מודסט מאוס, די אנטוורד, סיינט וינסנט, ות'רסטון מור. גדנייה היא עיר נמל צעירה שהוקמה רק במאה הקודמת, ונוסף על לארח את פסטיבל Open'er מתקיימים בה פסטיבלי סרטים ומסיבת טכנו שנתית של יומיים על החוף.

עיר הנמל גדנייה, הבית של Open'er. צילום: Shutterstock
עיר הנמל גדנייה, הבית של Open'er. צילום: Shutterstock

וזה לא רק המחירים הזולים, יש עוד יתרונות בולטים בפסטיבלים שהם קצת יותר קטנים ובמדינה שעוד לא נחשבת למעצמה בתחום; ראשית, הקהל. שלא כמו באנגליה או ספרד, הקהל הפולני כנראה שעוד לא התרגל לזכות בהיצע כזה מטורף ומרגש של מוזיקאים מכל העולם, והדבר ניכר לחלוטין באווירה תוך כדי הופעות בפסטיבלים. ואתם יודעים, כשהקהל עף הלהקות עפות עוד יותר. שנית, זה די נחמד לא להיאלץ לראות הופעה של להקה, שחיכית לראות במשך שנים, ממרחק של משהו כמו מאה אלף ראשים.

אז אספנו עבורכם כמה מהפסטיבלים הבולטים בפולין ששווה לכם לבדוק, גם אם פספסתם אותם השנה. מרוק ופופ, דרך דאנס, אלקטרוניקה ואוונגרד וכלה במוזיקה קלאסית, רנסנס ובארוק. הפסטיבלים האלה במגמה של צמיחה ורק גודלים וגודלים בכל שנה שעוברת.

Tauron, New Music Festival

איפה: קטוביץ'

מתי: 20-23/8/15

כמה עולה: 150 זלוטי לארבעת הימים

קהל יעד: קרחניסטים שוחרי אמנות

פסטיבל דאנס, היופ הופ ומוזיקה אלקטרונית השוכן באזור תעשייתי, בין שני מכרות פחם עתיקים, במרכז העיר קטוביץ'. מאז 2006 הפסטיבל הולך וגדל בכל שנה. בפסטיבל הקרוב יופיעו אפארט, טיילר דה קריאייטור, ג'ף מילס, קייט טמפסט, די.ג'יי קוצה, אוטקרה, דה חואן מקלין, גוסט פואט, נילס פראהם, רובאג וורום ועוד.

UnSound

איפה: קרקוב

מתי: 11-18/10/15

קהל יעד: מדוכאי המאה ה-22

מה קטע שם: הפסטיבל, שמתקיים גם בלונדון, טורונטו, ניו יורק ואדלייד (אוסטרליה), בוחר לעצמו בכל שנה נושא אחר; בשנים קודמות תמות הפסטיבל היו 'חלום', 'הסוף' ו'הפרעות' והשנה הוא עומד להיות הפתעה. כלומר, 'הפתעה' היא הנושא של הפסטיבל, ובהתאם רוב האמנים שיופיעו יתגלו רק ברגע שיעלו לבמה ולא רגע לפני. המוניטין של הפסטיבל מאפשר לו לעשות מהלך מוזר שכזה מבלי לדאוג שלא יירכשו כרטיסים מראש. אבל כבר אפשר לנחש שהכיוון שלו יהיה, כהרגלו של אנ-סאונד האמורפי; אלקטרוניקה, אוונגרד, טכנו והרדקור מסוגים שונים. בשנה שעברה, לדוגמה, הופיעו סוואנס, בן פרוסט, גרופר, Nurse With Wound, Pharmakon, Powell ורוברט הוד.

Sacrum Profanum

איפה: קרקוב

מתי: 13-19/9/15

כמה עולה: 30-80 זלוטי להופעה

קהל יעד: אאוטסיידרים של הקונסרבוריון (ופלצנים אחרים)

מוזיקה קלאסית מודרנית פוגשת אוונגארד ומוזיקה אלקטרונית עכשווית בעיר שבמשך מאות שנים הייתה מרכז התרבות בפולין. בהפקות המיוחדות של הפסטיבל השנה, ששמו בתרגום מלטינית הוא "קודש וחול", ישתתפו ברייס דסנר מלהקת דה נשיונל, להקת These New Puritans המעולה, הצמד מטמוס האדיר ואחרים בשיתופי פעולה עם מוזיקאים קלאסיים ומלחינים בני זמננו.

Open'er

איפה: גדניה (על החוף הצפוני של פולין)

מתי: 1-4/7/15

כמה עולה: 630 זלוטי לארבעת הימים

קהל יעד: קצת כמו שוק הכרמל, יש כאן משהו בשביל כולם

מה קטע שם: פסטיבל הרוק והפופ הגדול בפולין מתקיים מאז 2002 ומושך אליו כ-60 אלף צעירים וצעירות. הוא נפרש על פני שטח רחב שבעבר היה שדה תעופה (מגדל הפיקוח עודנו ניצב שם) ופעילות בו ארבע במות שעליהן הופיעו השנה: מייג'ור לייזר, ת'רסטון מור, דיאנג'לו, די אנטוורד, מודסט מאוס, דרייק, מאמפורד אנד סאנס, הליברטינז, פרודיג'י, פייתלס ורבים נוספים. בגלל צפוניותו של הפסטיבל אף פעם לא לגמרי חשוך בו, כשמצד אחד אפשר לראות את הירח מאיר בזמן שבכיוון ההפוך נדמה שהשקיעה לעולם לא נגמרת. וייבז.

OFF Festival

איפה: קטוביץ'

מתי: 7-9/8/15

כמה עולה: 320 זלוטי לשלושת הימים

קהל יעד: רציניים בלבד

פסטיבל קטן יותר מ-Open’er ונחשב לאיכותי יותר, אקסצנטרי יותר  ועם קהל בוגר יותר. משלב אינדי רוק, היפ הופ, מוזיקת עולם, Pאנק ואלקטרוניקה. השנה הופיעו בו פטי סמית' שביצעה את כל האלבום “Horses”, Run The Jewels, סאן קיל מון, Ride, הרזידנטס, ILoveMakonnen, סוזן סנדפור ועוד.

Warsaw Orange Festival

איפה: וורשה

מתי: 12-14/6/15

כמה עולה: 470 זלוטי לשלושת הימים

קהל יעד: צעירות שלא רוצות לצרוח לבד

הפסטיבל השנתי, בחסות המפעיל הסלולרי, מתקיים באצטדיון הלאומי ומשודר לייב בטלביזיה הפולנית וככזה פונה לקהל הרחב גם מבחינת הליינ-אפ; השנה הופיעו בו, על גבי שלוש במות, מארק רונסון, FKA Twigs, הכמיקל בראדרס, נואל גלהגר, מטרונומי, אינקיובס, מיוז ועוד.