מה רואים הלילה: רגע, HBO, אז בעצם הבדיחה כאן היא עלינו?

תראו מה ששפעת קלה יכולה לעשות. קייט וינסלט, "המשטר" (צילום: יחסי ציבור/HBO)
תראו מה ששפעת קלה יכולה לעשות. קייט וינסלט, "המשטר" (צילום: יחסי ציבור/HBO)

בעולם שבו שליטים חזקים ופופוליסטים במצב נפשי מעורער מתרסקים יחד עם המדינות שלהם, אין ספק שהרבה אנשים יחשבו ש"המשטר" שעלתה אתמול ב-HBO היא סאטירה קצת שקופה ומכאיבה מדי ולא מצחיקה בכלל. אבל יש כאן את קייט וינסלט ואת יו גרנט, אז בואו נסבול את האלגוריות לחיים שלנו בשקט

כולם אוהבים סאטירה עד שהיא דוקרת אותם. הכל טוב ומצחיק עד שהחיצים נתקעים קרוב ללב. במקרים כאלה, כפי שיוכלו להעיד יוצרי "ארץ נהדרת", עולה נהמת זעם ציבורית שעיקרה "לא צוחקים על דברים כאלה", אמירה שמשמעותה היא למעשה "לא צוחקים עלינו". כי סאטירה היא צורה של ביקורת חברתית ותרבותית ואף אחד לא אוהב שמבקרים אותו. ואם לשפוט על פי מצב הדברים בעולם, הרבה מאוד אנשים הולכים לומר "לא מצחיק" על "המשטר", הדרמה הקומית השחורה (והסאטירית!) שעלתה אמש ב-HBO.

>> מרץ משוגע: 28 סדרות חדשות שתצטרכו לבדוק החודש
>> קוניצ'וואה MF: הסדרות האמריקאיות-אסייתיות הכי טובות

במרכז "המשטר" עומדת דמותה של אלנה ורנהם, הקאנצלרית של מדינה מרכז אירופית קטנה ופיקטיבית שהסדרה מקפידה שלא לחשוף את שמה. ורנהם היא מנהיגה חזקה אבל המדינה שבשליטתה הולכת ומתפרקת, והיא מסתגרת בארמונה ונעשית פרנואידית ובלתי יציבה, ממנה כיד ימינה את "הקצב", גנרל שהודח מהצבא בבושת פנים בנסיבות רצחניות ותחת השפעתו דורשת לעצמה עוד ועוד סמכויות וכוח (היא בטח קוראת לזה "משילות"). כתוצאה מכך המדינה שלה מתפוררת בקצב מואץ, כתוצאה מכך היא דורשת לעצמה עוד ועוד סמכויות וכו' וכו'. אין על הדימיון הפרוע של תסריטאים.

קשה לומר משהו מוחלט על סדרה אחרי פרק אחד בלבד, אבל פרק הבכורה של "המשטר" הבטיח שמה שלא יהיה, לפנינו עוד תצוגת משחק אדירה של קייט וינסלט, שכל דקה שלה על המסך היא עונג צרוף גם בלי קשר למה שקורה מסביב. היא שחקנית כל כך טובה, כל כך במיטבה, שגם כשהפרק מקרטע והאלמנטים הסאטיריים נראים שקופים ודקים מדי, הדמות שלה בכל זאת מחזיקה את העסק ברף איכות גבוה. את הסדרה יצר וויל טרייסי, התסריטאי שמאחורי הלהיט המפתיע "התפריט", כך שיש לה עם מה לעבוד.

אל וינסלט מצטרף קאסט מרשים שמכיל גם את יו גרנט, בתפקיד הקאנצלר הקודם של המדינה הכושלת; את מרת'ה פלימפטון המצוינת תמיד בתפקיד שרת החוץ האמריקאית; ואת השחקן הבלגי מתיאס שונארטס בתפקיד חייו כחייל הפסיכופט הרברט זובאק שמהדק את אחיזתו בקאנצלרית. הבמאי הבריטי הוותיק והמוערך סטיבן פרירס (מ"מכבסה יפהפיה שלי" ועד "סקנדל אנגלי ביותר") ביים מחצית מהפרקים כדי לתת ל-HBO עוד סטמפה של איכות. כך או כך, בעולם שבו שליטים פופוליסטים במצב נפשי ופיזי ירוד מתרסקים יחד עם המדינות שלהם, יש משהו מעט מקומם בהתנשאות הסאטירית הבריטת הזאת ואין ספק שזה לא מצחיק בכלל. לא צוחקים על דברים כאלה.
>> "המשטר"/The Regime, עונה אחת/6 פרקים (פרק בשבוע), עכשיו ב-HBO