מה רואים הלילה: לבכות עם דרמת שואה בינלאומית ובמאית ישראלית

"המקעקע מאושוויץ" (צילום: יחסי ציבור/סקייTV)
"המקעקע מאושוויץ" (צילום: יחסי ציבור/סקייTV)

רב המכר הספרותי "המקעקע מאושוויץ", שמבוסס על סיפור אמיתי, הפך למיני-סדרה מפוארת בבימויה של טלי שלום-עזר ובכיכובו של הארווי קייטל, עם האנס צימר על הפסקול וברברה סטרייסנד עם שיר הנושא (וגם יהלי טופול מרגלית ומילי עשת בתפקידים משמעותיים). אי אפשר שלא להתרגש

בשנת 2003 התחילה הת'ר מוריס, כותבת חסרת ניסיון מניו זילנד, לערוך פגישות שבועיות עם ניצול השואה לאלי סוקולוב. אשתו, גיטה, נפטרה קצת קודם לכן והוא חש צורך לספר לראשונה את סיפורו. הם נפגשו במשך שלוש שנים עד מותו בשנת 2006. מוריס תכננה להפוך את סיפורו לתסריט אך נכשלה בכך. שלוש שנים אחר כך הציעה לה גיסתה לכתוב את הסיפור כרומן. תשע שנים אחר כך יצא לאור "המקעקע מאושוויץ" והפך לרב מכר בינלאומי עם יותר משלושה מיליון עותקים שנמכרו תוך שנה. שנתיים אחר כך נמכרו זכויות ההפקה והעיבוד של הספר לסדרת טלוויזיה והשבוע, קצת יותר מ-20 שנה אחרי שמוריס וסוקולוב שוחחו לראשונה, היא תשודר מסביב לעולם בהפקה משותפת של פיקוק האמריקאית ו-Sky הבריטית. שזה כבר די מרגש בפני עצמו.

>> בינתיים בעולמות מקבילים: 27 סדרות חדשות שצריך לראות בחודש מאי

"המקעקע מאושוויץ", כמו שיודע כל מי שקרא את הספר, עוסק בסיפורו של לאלי סוקולוב, שחי במשך כמעט ארבע שנים במחנה ההשמדה אושוויץ, שם מונה להיות המקעקע של המחנה שצרב בדיו ומחט את המספרים על זרועותיהם של אסירי המחנה. את גיטה אשתו הוא פגש כשקעקע את זרועה, והאהבה שניצתה ביניהם החזיקה אותם בחיים במקום הנורא ביותר ובזמנים הנוראים ביותר. העלילה אמנם מבוססת על סיפורו של סוקולוב, אך לקחה לעצמה חירויות רבות בעיצוב דמויות ואירועים ואף ספגה על כך ביקורת קשה ממכון המחקר לזכר אושוויץ, אבל לפחות בספר – וכנראה שגם בסדרה על פי הביקורות הראשונות שהתפרסמו – סיפור האהבה המרגש הזה מנצח את אי-הדיוקים ההיסטוריים.

אם כל זה לא מספיק מרגש, הבימאית היא טלי שלום-עזר המצוינת ("פרינסס", "My Days of Mercy"), ובין השחקניות תמצאו גם את נכדתו של חיים טופול, יהלי טופול מרגלית שמשחקת כאן בתפקיד משמעותי, ואת מילי עשת ("עקרה", "סובייצקה") בתפקיד החברה הכי טובה של גיטה. את עיקר העבודה עושה הכימיה הממגנטת בין ג'ונה האוור-קינג (היהודי! החתיך!) בתפקיד לאלי סוקולוב הצעיר ואנה פרוצ'ניקוב הפולנית בתפקיד גיטה, אבל את ההצגה גונבים הארווי קייטל בתפקיד סוקולוב הזקן ומלאני לינסקי הנהדרת בתפקיד הת'ר מוריס. את הפסקול יצר הנס צימר הדגול ושיר הנושא הוא "Love Will Survive" החדש של ברברה סטרייסנד, אז אתם הולכים לבכות אם תרצו או לא.
>> "המקעקע מאושוויץ", שישה פרקים, עכשיו גם ב-HOT וב-yes