מה רואים הלילה: מד"ב אפריקאי מהעתיד שמראה לאמריקה מה זה

"קיזאזי מוטו: דור האש" (צילום: יחסי ציבור/דיסני+)
"קיזאזי מוטו: דור האש" (צילום: יחסי ציבור/דיסני+)

בזמן שיו.אס.איי עסוקה בחגיגות העצמאות שלה, משגרת דיסני+ לאוויר את "קיזאזי מוטו", אנתולוגיית מד"ב/פנטזיה מרהיבה ויזואלית פרי מוחם של עשרה יוצרים צעירים מרחבי יבשת אפריקה, עם פרספקטיבה אפריקאית מרתקת על העתיד שכאילו מגיעה ממציאות מקבילה

התקופה שסביב חגיגות ה-4 ביולי ידועה כתקופה קשה בכל הקשור לסדרות טלוויזיה חדשות, כשכל גופי השידור והסטרימינג שומרים תחמושת לימים אחרים שבהם כל ארצות הברית לא עסוקה בדיוק בבולמוס של ברביקיו, בירה וזיקוקים מתפוצצים. למרבה המזל כבר חלפו הימים שבהם ארצות הברית הייתה הטלוויזיה ולהפך, ואפשר לנצל את ההפוגה במתקפה האמריקאית על כל חושינו כדי להתפנות ליצירות טלוויזיוניות ממקומות אחרים בעולם. מקומות כמו אפריקה. וסדרות כמו "קיזאזי מוטו: דור האש" שעלתה היום לשרתי דיסני+. ושהאמריקאים יראו מה זה.

>> מה רואים הלילה: כל ההמלצות לשעות שבהן אין לכם מה לראות
>> עושים את וולט גאה: 20 הסדרות הכי טובות בדיסני+

"קיזאזי מוטו" היא אנתולוגיה בת עשרה סרטים שמציגה עתידים אפשריים בין עולמות המד"ב והפנטזיה ובין אוטופיות ודיסטופיות, אבל במבט מתוך עיניים אפריקאיות. ואיך נראה העתיד בעיניים אפריקאיות? ובכן, לא כל כך טוב אבל בטח לא יותר גרוע ממה שמדמיינים יוצרי המד"ב במערב. עשרה יוצרים שונים מרחבי היבשת משתתפים בפרויקט המיוחד הזה של דיסני, רובם מדרום אפריקה אבל גם מניגריה, זימבאבווה, אוגנדה ומצרים, והפרספקטיבה האפריקאית המיוחדת שלהם שואבת גם ממיתולוגיות אפריקאיות וגם מהמד"ב המערבי תוך כדי שהיא מייצרת היתוך ייחודי, ועולמות שבהם טכנולוגיה מתקדמת טבעית כמו רוחות ומפלצות. הדימיון בטכניקה לאנימציה המערבית לצד השוני העלילתי והסימבולי מייצרים חוויה מוזרה, כאילו נחתה על המסך לפתע סדרה מיקום מקביל. בקטע טוב.

כך, למשל, עוסק הסרט הראשון בסדרה בשלושה רועי צאן ששומרים על עדר צאן קיברנטי ומגינים עליו מפני רוחות ונחשבים לסוג של גיבורי על בעיניי הציבור, כשבתוך העדר מסתתר נער ששואף להיות לוחם אגדי כמותם. הסרט השלישי בסדרה עוסק בנער שהוא רוח רפאים הלכודה בממלכת האלים ונרדפת על ידי ענקים מבעיתים, כשלפתע מצילה אותו מדענית מניגריה של העתיד והם נמלטים יחדיו (מהענקים, כן?), תוך כדי שברקע נרקמת אלגוריה מלנכולית על העתיד של ניגריה. לא דיסני מטיריאל קונבנציונלי, אבל איכשהו בכל זאת מרגיש כמו חממת כישרונות שדיסני מטפחת כאן לטובת שימוש גלובלי עתידי. אפילו שם מתחילים להבין שהעולם לא מתחיל ונגמר באמריקה.
>> "קיזאזי מוטו: דור האש // Kizazi Moto: Generation Fire", עונה ראשונה, 10 פרקים, עכשיו בדיסני+