וולט בטח היה גאה: 20 הסדרות הכי טובות בדיסני+

הסדרה שתציל אותנו מהחמסינים של יוני. "הדב 2" (צילום: יחסי ציבור/FX)
הסדרה שתציל אותנו מהחמסינים של יוני. "הדב 2" (צילום: יחסי ציבור/FX)

רק שנה (!) מאז ששירות הסטרימינג הענק פרץ למחוזותינו, ונדמה כאילו הוא היה כאן תמיד. לרגל המאורע אספנו עבורכם את הסדרות הכי טובות שתוכלו למצוא בדיסני+ - כולל כאלה שאתם בטוח מכירים, וכמה שאולי עדיין לא

20. לייט אנד מג'יק

אם אי פעם חיפשתם הזדמנות לצלול אל הקסם של אולפני Lucasfilm, שהביאו לעולם את "מלחמת הכוכבים", "אינדיאנה ג'ונס" ו"גרפיטי אמריקאי", אז סדרת הדוקו הזו היא כמו חלום. המחלוקות שהפכו את הדמיון הפרוע של ג'ורג' לוקאס למציאות, הדרך היצירתית להפליא שבה יצרו את האפקטים ששינו את תעשיית הקולנוע והאנשים שגורמים לקסם קולנועי לקרות במציאות. אם אתם אוהבים את סרטי "מלחמת הכוכבים", זוהי מתקפת נוסטלגיה מובטחת, שלוקחת את הצופים לתקופה שבה לא היה CGI, ומכניסה אותם למוחות של האנשים היצירתיים ביותר בהוליווד. ואם אתם לא, זה פשוט מדהים גם ככה.

19. כלבי השמורה

קומדיה אדג'ית ומשונה שיצר טאיקה וואיטיטי (מתי האיש הזה ישן?) עבור Hulu, שעוסקת בעלילותיהם של חבורת צעירים חסרי עתיד בשמורה של נייטיב אמריקנז. הסדרה הפכה כבר בעונה הראשונה שלה ללהיט מבקרים בלתי צפוי (או מאוד צפוי, בעצם), וגם השנייה שעלתה בתחילת השנה האחרונה זכתה לביקורות מעולות. צפו להרבה ביקורת סאטירית על אמריקה הראשונה והרבה לב. שווה מאוד.

18. DEVS

יותר משזו סדרת מתח מד"בית חכמה ויפהפיה, הסדרה של אלכס גרלנד ("אקס מאכינה") שכתב וביים את כל שמונת הפרקים בסדרה, היא הרהור מעמיק ועתיר תבונה על המצב האנושי, על העבר והעתיד, על טרגדיה ועל הטכנולוגיה שמשנה את כל אלה. כל ניסיון להסביר את העלילה שלה ישמע כמו ממבו-ג'מבו הייטקיסטי על מחשבי קוואנטום ותאגידים אפלים, ולמרות שהפרקים הראשונים מבטיחים הרבה גם בחזית הסיפורית, הכוח האמיתי שלה הוא דווקא במתח הפנימי והתודעתי שהיא מצליחה לייצר בצופה. חובה לא רק לחובבי הז'אנר.

17. סטאר וורז: חזיונות

אנתלוגיית אנימציה שמאגדת יצירות שונות מקבוצת יוצרים שונה, שכל אחד מהם נותן את חזונו לנושא במגוון סגנונות אנימציה שונים. במקרה של "חזיונות", הנושא הוא העולם של סטאר וורס. כלומר, כל פיסה, קטנה ככל שתהיה, מתוך העולם של סטאר וורס נגישה על השולחן. העונה הראשונה הציגה אנימציות נהדרות משורת אולפני אנימה יפניים, שכל אחד מהם נתן את הטייק המיוחד שלו. העונה השניה שינתה טיפה את הכיוון לאזור מעניין והתפרסה לאולפני אנימציה מרחבי כל העולם, ביניהם ספרד, אירלנד, צ'ילה, דרום אפריקה, הודו, צרפת, דרום קוריאה ועוד. כל אחד יצר סיפור מקורי לחלוטין, והתוצאה היא אנימציה מגוונת וסיפורים מרעננים במיוחד. בינג' קצר ומושלם, גם עבור מי שלא מתעניין בחרבות אור.

16. משפחת סימפסון

34 עונות, 750 פרקים. את השאר אתם יודעים (ובכל זאת מצליחים להיות מופתעים כל פעם מחדש). גם ברגעיה החלשים – ואלוהים יודע שהם מגיעים בשלבים מאוחרים – הם עדיין הדבר הכי מגלגל מצחוק.

15. דברים קטנים יפים

עם חותמת האיכות של ריס ווית'רספון ולורה דרן כמפיקות ("שקרים קטנים גדולים"), וכשהיא מתבססת על רב המכר של שריל סטרייד הנושא את אותו שם (מדובר בעיבוד מתוחכם מאוד לספר שהוא למעשה אסופת טורים), "דברים קטנים יפים" היא סדרת בנות מהרף העליון של הז'אנר, אנושית ואיכותית ולפרקים גם מצחיקה ומרגשת בלי להידרדר לקיטש. הסדרה עוסקת בקלייר, סופרת שמתחילה לכתוב בשם בדוי טור ייעוץ לשאלות הקוראים שזוכה להצלחה גדולה, תוך כדי שחיי הנישואין שלה מתפרקים וגם היא עצמה מתפרקת למדי.

14. וונדה-ויז'ן

המיני-סדרה שפתחה את השלב הרביעי של היקום הקולנועי של מארוול. יש בה את הטעם המוכר של מארוול, לצד חדשנות המתבטאת במחווה לסיטקומים אמריקאים. אבל כוחה הגדול של וונדה-ויז'ן לא נמצא בכמה היא תרמה לסיפור הגדול או איזה קרבות CGI יפים עשו שם (די, קצת מיצינו), אלא ברעיון נראטיבי פשוט שמנוצל לבניית פורמט יצירתי להפליא, שבתורו מגולל סיפור קטן. כל הדברים הנ"ל לא אופייניים למארוול, או לסדרות קומיקס, ולכן זו גם סדרה שספגה לא מעט שנאה ממעריצי מארוול, שפתחו דיסני+ כדי לראות גיבורי על מפוצצים דברים, ומצאו פרק של סיטקום מהפיפטיז. לכן דווקא עבור אנשים שלא נמשכים לסדרות קומיקס, ועל אחת כמה וכמה עבור חובבי טלוויזיה, זו סדרה מופתית.

13. באפי ציידת הערפדים

מי שראה את באפי כבר יודע איזו סדרה מתעתעת זו, איך הרושם הראשוני שלה הוא הטעיה מכוונת, איך הקנקן הפופי והצבעוני מסתיר בתוכו כמה מהרגעים העמוקים והכנים ביותר שנראו על המסך. באפי ציידת הערפדים עוסקת בתיכוניסטית שהורגת ערפדים יחד עם חבריה לכיתה, ואדם מבוגר אחד שנקרא "הצופה". כן, יש קרבות (לא פעם, קורעים מצחוק בזכות הדיאלוג השנון), ויש ערפדים (וחלקם דמויות מורכבות ומבריקות, *אהם* ספייק), אבל לב הסדרה דווקא ברגעים שמסביב לכל הערפדים. הם, למעשה, רק דימוי לשדים שבאפי נאבקת איתם לאורך ההתבגרות – קנאה, כעס, דיכאון, אהבה, מיניות, אובדן וכל מה שכל אחד מאיתנו עובר ועבר על בסיס יומי. היא פשוט עוברת את זה עם ערפדים.

 

12. בלואי

לכאורה, מדובר בסדרת ילדים. היא לגמרי מצוירת ככה, באנימציה קופצנית אך נעימה (בניגוד להתקף האפילפסיה המתמשך שהוא בערך כל שאר סדרות הילדים/נוער), ומתרחשת בגרסה פיקטיבית של בריסביין, אוסטרליה, עיר בה כולם הם בעצם כלבים מזנים שונים. הסדרה מתמקדת במשפחת הילר, בלואי בת ה-6, בינגו בת ה-4, צ'ילי האמא השקולה והכוכב האמיתי של הסדרה – אבא בנדיט. קל במבט ראשון לפטור אותה כ"משהו לתקוע איתו את הילדים מול המסך בלי שזה יעשה יותר מדי נזק", אבל מבט מעמיק יותר יגלה יצירה מורכבת וחכמה בהרבה, כזו שמצליחה לספר נרטיבים שידברו לכל אדם (גם לא-הורים), ובכל גיל, ואיכשהו להישאר בגובה העיניים של כולם.

11. מה שקורה בצללים

הסיטקום ההיסטרי של טאיקה וואיטיטי ("ת'ור: אהבה ורעם") וג'מיין קלמנט ("פלייט אוף דה קונקורדס") מבוסס על סרט הקאלט שלהם מ-2014 ועוקב אחר שלושה ערפדים עתיקים שמתמודדים עם החיים בניו יורק של זמננו (יחד עם חבר נוסף שהוא ערפד אנרגיה ובן אנוש שמנמן שהוא הפמיליאר שלהם), ולא קל להם, לא קל להם בכלל. וזה כל כך כיף, מצחיק, מבדר ודבילי לפרקים, שאנחנו לא מצליחים להתאפק מבינג' שותת דם.

10. המנדלוריאן

סדרה שהתחילה את הגלגול הנוכחי של היקום הטלוויזיוני של "מלחמת הכוכבים" ועל הדרך יצרה את אחד המרצ'נדייזים הכי מבוקשים בו אי פעם – כי כל אחד רוצה בייבי יודה בבית. "המנדלוריאן", בכיכובו של פדרו פסקל מביאה סיפור עשוי טוב על מסע בין גלקטי של מנדלוריאני (בן אותו שבט של בובה פט) וגם… תינוק קטן וירוק עם כוחות על. בפועל היא פשוט רצף של רגעי שיא: בין אם מדובר במפלצות ענק ובין אם מדובר בקרב יריות, המערבון הבין-גלקטי הזה פשוט עושה את העבודה ומרגיש כמו כל מה שרצינו מ"מלחמת הכוכבים" בטלוויזיה. זו גם אחת מהסדרה הכי מרגשות ברשימה, שעדיין מצליחה לשמור על קלילות מסויימת לצד שאלות עמוקות על אבהות, אחריות וחברות.

9. קינדרד

"Kindred", מבוססת על ספרה המונומנטלי של הסופרת אוקטביה אי. באטלר שיצא ב-1979, מיצירות המד"ב/פנטזיה החשובות של זמננו ואחת מהסנוניות הראשונות והמשפיעות ביותר של היצירה האפרו-אמריקאית בז'אנר. אתם יודעים, כאלה שבלעדיהם ג'ורדן פיל היה עדיין עושה מערכונים. במרכז העלילה סופרת צעירה שעוברת יחד עם בעלה מהעיר אל הכפר, ולפתע נשאבת ללא אזהרה מוקדמת מ-2016 אל המאה ה-19 ובחזרה שוב ושוב, ומוצאת את עצמה במטע שבו עובדים עבדים שחורים כמותה.

8. רק רוצחים בבניין

זה כאילו כל הטלוויזיה הקומית היא המבורגר בן שבוע ממקדונלדס והסדרה הזאת היא סטייק טומהוק במשקל 2.5 קילוגרם. כל כך ליגה אחרת שזה מכעיס. וגם סלינה גומז מעולה. וזה מעצבן. למה היא מעולה? למה מגיע לנו כל הטוב הזה? העונה השנייה של "רק רוצחים בבניין" הייתה כיף כה גדול שמדי פעם התעורר צורך לבדוק אם היא עדיין חוקית. סיפורם של שלושת השכנים עם האובססיה המשותפת לפודקאסטי פשע-אמיתי ממשיך בתנופה מהיכן שעצר בקליף האנגר של העונה הראשונה, ואם היה חשש שהקסם ידעך אז אפשר להירגע, הוא רק מתעצם. הגאונות האמיתית של שורט ומרטין נעוצה ביכולת שלהם להצחיק ולרגש לסירוגין ובמהירות גבוהה, והסדרה הזאת נתפרה למידותיהם כדי שיוכלו להפגין את היכולת הזאת. בית ספר גבוה לקומדיה.

7. פליישמן בצרות

טובי פליישמן (ג'סי אייזנברג) הוא רופא לא כל כך צעיר – כבר בן 41, אבל הבייבי-פייס של אייזנברג מרכך את זה ועוזר לו להיראות קצת כמו ילד מגודל, מה שהולם מאוד את מצבו הרגשי הטינאייג'רי – שהתחתן צעיר מדי עם אישה לא כל כך נחמדה, מתגרש ומגלה את עצמו מחדש בתור רווק ניו יורקי שכל התענוגות והזוועות של המעמד הזה מציעים לו. הקול המספר הוא של החברה הכי טובה שלו, ליבי (ליזי קפלן הנפלאה), שתקועה בנישואים מייבשים משל עצמה. התוצאה היא ספר טלוויזיוני מקסים, עונה מדויקת עם סיפור שלם וצוות שחקנים מצוין. הסוף אולי יאכזב חלק מהצופים, אבל הנסיעה בדרך אליו היא תענוג.

6. פילדלפיה זורחת

הסיטקום הכי מופרע, ביזארי, קיצוני ונטול גבולות על המסך, אז איך הוא הפך לסיטקום הכי ארוך בכל הזמנים? זה מאוד פשוט – קחו את כל מה שעשו ב"חברים", ותעשו בדיוק ההיפך. והעונה ה-15 הראתה בדיוק איך לעשות את זה. במהלך 15 עונותיה, "סאני" הפכה לסיטקום המצולמת הכי ארוכה בתולדות הטלוויזיה, ובכך ריסקה שיא שהחזיק יותר מ-50 שנה. שלישיית היוצרים/כותבים/שחקנים (רוב מקלהני, צ'ארלי דיי וגלן האוורטון) כבר חתומים לעוד 3 עונות לפחות, ועל פי העונה האחרונה הם לא הולכים לעצור גם אז. למעשה, למרות גילם הטלוויזיוני המופלג, הסדרה מרגישה רעננה כל כך עד שספק אם הם אי פעם יעצרו.

5. אטלנטה

המאסטרפיס של דונלד גלובר, אחת הסדרות המגניבות, המיוחדות, המוזרות ובהתאם – גם המפלגות – של השנים האחרונות. יגידו לכם שזו סדרה על הראפר פייפר בוי (בריאן טרי הנרי הנפלא) ועלייתו לגדולה, ועל איך בן הדוד שלו ארן (גלובר) הופך למנהל שלו. ולמרות שזו אכן העלילה המרכזית, זה בסך הכל רקע לטריפ אפרו-סוריאליסטי בנבכי מוחו של גלובר וצוות הכותבים השחור לגמרי שלו. אם אי פעם הסתקרנתם לנסות ולהבין מה עובר במוחו של אפרו-אמריקאי בעידן שבו זו בו זמנית הקהילה שהביאה את התרבות הכי פופולרית בעולם, תוך כדי שהם עדיין מיעוט שסובל מגזענות בארצם (ובעונה השלישית, גם מחוץ לה) – זו הסדרה עבורכם. ובעצם, גם אם אתם סתם אוהבים סיפורים מוזרים עם טון שבין אימה לשכונה.

4. דייב

"דייב" התגלתה במהרה כאחת מהסדרות היותר מבדרות בטלוויזיה, קלילה ודבילית כמו האדם שבראשה – ראפר שמכנה את עצמו "ליל דיקי" ועושה שירים על נושאים יומיומיים מצחיקים וקליפים עם המון הופעות אורח משום מה. היא מציגה במיומנות סיפורית יוצאת דופן את הדביליות שבעולם הראפ, על אחת כמה וכמה של ראפר יהודי שלא באמת נתפס כראפר על ידי השאר, וגם מצליחה לגעת פה ושם בנושאים רציניים כמו בריאות נפשית. ככל שהעונות התקדמו כך דייב צבר ביטחון, ועד סוף העונה השלישית תהיו משוכנעים שמדובר באחת מהסדרות הכי טובות על המסך כרגע. ויא ווארדי, איזה הופעות אורח.

3. הדב

הסדרה הכי מפתיעה של 2022 חוזרת השבוע לעונה שנייה בארה"ב (והחל מה-2.8 גם בדיסני+) וההתרגשות בשיאה. היא מגוללת את סיפורו של כרמי ברזטו (ג'רמי אלן וייט, שאולי זכור לכם בתור ליפ מ"חסרי בושה"), שף שעבד במסעדות העלית הכי נחשבות בעולם (השם נומה נזרק לאוויר בנונשלנט) וחוזר לביתו בשיקגו כדי לנהל את מסעדת הפועלים של אחיו, שהלך לעולמו באופן טראגי. מאחורי הסיפור הכמעט קלישאתי הזה מסתתרת סדרה פשוט פנטסטית שמתחילה על 100% אנרגיה ורק מגבירה מאותו הרגע, מורכבת ממלאכת מחשבת מרשימה של עריכה, סאונד, דימויים, ריאליזם וצילום מרהיב שמתחברים יחדיו לתחושת חלום/סיוט שמצליחה להעביר באופן כמעט מוחשי את הטוב והרע שמגולמים בעולם המאתגר של המסעדנות.

2. הזקן

ההוכחה המושלמת שכשיש לך סיפור טוב, הכל יכול לקרות. כן, יש צוות שחקנים אדיר, ויש אקשן, ואפילו מתח מיני (של אנשים מעל גיל 50. מי ידע שזה חוקי בכלל בטלוויזיה?) – אבל קודם כל, יש סיפור אדיר שנתווה בעדינות, כזו שלפעמים מרגיש אפילו איטי מידי, אבל בנחישות, ומתפוצץ לך בפנים כל פעם מחדש מכיוון לא צפוי להפליא. מרגל לשעבר, איש ה-CIA, שבשלושים השנים האחרונות חי מתחת לרדאר באיזה חור במונטנה, ממתין בשקט למוות עד שהוא מתעורר לילה אחד, מגלה אדם שבא לחסל אותו ומבין שעלו עליו. ומאותו הרגע הוא עושה את הדבר היחיד שהוא יכול – לברוח. רק שזה אף פעם לא עובד ככה. כי מרגלים לשעבר יכולים לנסות להעלם – אבל העבר, במקרה הזה מימי המלחמה באפגניסטן, תמיד יחזור לרדוף אחריך.

1. האמריקאים

הדבר הראשון והכי חשוב הוא שמדובר באחת הסדרות הטובות ביותר שנוצרו אי פעם, ואם לא ראיתם אותה – מדובר בחור בהשכלה שחייבים למלא. הסדרה עוקבת אחר זוג מרגלים רוסים רדומים (קרי ראסל ומת'יו רייס בתפקידי חייהם) בימי השיא של המלחמה הקרה (1981-1987), שמנהלים את חייהם כאמריקאים לכל דבר ומגדלים את ילדיהם האמריקאים, עד שהם מקבלים את הפקודה להתעורר ולפעול ולשרוד כאוס, דרמה ומתח בלתי נסבל שנפרש על פני שש עונות ו-75 פרקים. ששוות כל רגע.