מה רואים הלילה: משל המערה של אפלטון הופך לסדרת מד"ב של אפל

האחרונים ביננו. "סילו". צילום: יח"צ
האחרונים ביננו. "סילו". צילום: יח"צ

בשירות הסטרימינג האליטיסטי אפל TV שמים את כל האסימונים על אפוס מדע בדיוני חדש ששואף לברוא עולם דיסטופי חדש מתחת לאדמה. אל תשפטו, אולי זה הפתרון להתחממות הגלובלית, וכבר עכשיו כדי שנבין איך זה ירגיש אם יום אחד אם האוויר יהיה רעיל

בעוד מאות שנים, בני האדם שילמדו את התקופה הזו בתרבות האנושית יצטרכו להבין למה כל כך הרבה יצירות עסקו בעולמות דיסטופיים, יתפלפלו על הסיבות המורכבות שגרמ- סתם נו, על מי אנחנו עובדים? זה ממש שקוף למה אנחנו אובססיבים לדיסטופיות. העולם השתגע, כלום לא בטוח, אין אמת, ההתחממות הגלובלית מבשלת אותנו לאיטה ואף אחד לא באמת שם על העתיד שלנו זין. וואלה יופי, אם כבר אנחנו בדרך לאבדון, לפחות שנהנה מזה. חחח תראו כמה סובלים בני האדם האלה מהעתיד.

במקרה של סדרת הדיסטופיה החדשה של אפל TV, הם סובלים לא מעט: "סילו" עוסקת בעולם בו האוויר הפך לרעיל, ובני האדם המעטים שנותרו, כעשרת אלפים בסך הכול, מתחבאים מתחת לאדמה בתוך מכליות ענק (סילו, או בשמה העברי, ממגורה). כנהוג בדיסטופיה, יש שליטים עם יד חזקה וחוקים רבים שאמורים להגן על השורדים האחרונים מהאנושות, וכנהוג בדיסטופיה, יש אישה אחת שמערערת על צדקת השליטים, מגלה שהסתירו מהאוכלוסייה דברים, ומנסה לצאת מהמחבוא. יש כמובן כוחות שמנסים למנוע ממנה לצאת, ויש כמעט אחד לאחד את משל המערה של אפלטון.

לסילו גם יש תקציב מכובד שמתבטא בסטים ונופים מהממים, שמדמים את העולם שמתחת לאדמה. זה נראה כמו העולם המופרע של המטריקס, רק יותר מושקע. מאחורי הסדרה השאפתנים עומד צוות די מרשים – לתפקיד האישה-שמערערת-על-צדקת-השליטים לוהקה רבקה פרגסון ("חולית"), ואיתה ראשידה ג'ונס ("מחלקת גנים ונוף"), טים רובינס והראפר קומון. יוצר הסדרה הוא גרהם יוסט, האיש מאחורי "ג'סטיפייד" האהובה, שביסס אותה על סדרת ספרי מד"ב מצליחה בשם "סדרת סילו" (אשר 5 מתוך 9 ספריה יצאו לאור בעברית תחת השם "144 קומות" בהוצאת כנרת זמורה ביטן), ונראה שאפל בונים על סדרה מד"בית ארוכה ומותחת. בואו נקווה שהם לא יעשו לנו הטעויות של "אבודים".

שני הפרקים הראשונים של "סילו" זמינים באפל TV, פרק חדש מדי שבוע