מה רואים הלילה: סדרת האימה החדשה של HBO מתה על מטא

סדרה על סדרה בתוך סדרה. אלישיה ויקאנדר ב"Irma Vep" (צילום: יחסי ציבור/HBO)
סדרה על סדרה בתוך סדרה. אלישיה ויקאנדר ב"Irma Vep" (צילום: יחסי ציבור/HBO)

יש לנו סדרה חדשה להתאבסס עליה: בארצות הברית כבר קוראים לה "הסדרה הכי מתוחכמת ש-HBO יצרה", ויש בה מיקס מרהיב של אימה, פשע, הומור, עצב ומחשבות מהורהרות על הקולנוע ועל רוחות הרפאים שרודפות אותו. הבמאי הצרפתי אוליביה אסייאס מצדיק בה את מעמדו כאחד מגדולי היוצרים של זמננו

רוחות הרפאים של סרט צרפתי אילם מתחילת המאה ה-20, שהתגלגלו לתוך סרט הקאלט "Irma Vep" ב-1996, רודפות את הסדרה החדשה באותו שם שעלתה שלשום ב-HBO (וזמינה גם לצופי סלקום טי.וי ו-yes VOD החל מאתמול) והופכות אותה לתרגיל מבריק במטא-קולנוע. מאחורי ההברקה הזאת עומד הבמאי הצרפתי המצוין אוליביה אסיאס שביים את הסרט ב-96' וחוזר אליו רדוף כדי להשלים את המשימה ב-2022, והרעיון הזה מהדהד בעוצמה גם בעלילת הסדרה עצמה, שמתארת הפקה של סדרת טלוויזיה בשם "Irma Vep" עם במאי אקסצנטרי שמביים רימייק לסרט הישן שלו שנושא אות אותו השם, כמו בובת מטריושקה ספוקית של סדרה בתוך סרט בתוך סדרה בתוך סרט.

עלילת הסדרה מתמקד במירה (אלישיה ויקנדר הנהדרת, שהבליחה לאחרונה ב"האביר הירוק"), שחקנית בלוקבאסטרים אמריקאית שמאסה בקריירה השטחית שלה ומתאוששת מפרידה קשה, שמגיעה לצרפת כדי לשחק ברימייק של הקלאסיקה הקולנועית האילמת "Les Vampires", נתקלת בבמאי משוגע (וינסנט מאסאיין המעולה), באקס המבאס שלה וגם באקסית המבאסת לא פחות, ומשתגעת לאיטה כשהגבול בין הדמות שהיא מגלמת ובינה מתחיל להיטשטש על רקע דרמת פשע מצמררת, כשהכל טובל בהרבה הומור ועצב ממבטו המטא-מהורהר של אסייאס על עצם היצירה הקולנועית.

לפחות על פי הפרק הראשון, הסדרה היא חגיגה גדולה ואולטרה-אינטליגנטית לאוהבי הקולנוע והמחשבות על הקולנוע, וחגיגה גדולה לא פחות לאוהבי הטלוויזיה של HBO עם סדרה סקסית ומורכבת שטובלת באווירה להט"בית, יצירה שמבקרים בארצות הברית כבר הכתירו אותה בתואר "הסדרה הכי מתוחכמת ש-HBO יצרה אי פעם". לנו זה בהחלט מספיק כדי לסמן אותה כסדרה החדשה שצריך להתאבסס עליה ולקרוא ריקאפים, תיאוריות מעריצים וניתוחים קולנועיים, ולכם כדאי מאוד לקפוץ עליה לפני שזה יהיה טרנדי כדי שאחר כך תוכלו להתנשא על כולם. ומה יותר כיף מזה? כלום.

>> "Irma Vep", שמונה פרקים בשידור שבועי, עכשיו בסלקום טי.וי וב-yes VOD