מה רואים הלילה: איך המציאו ההולנדים את הטלפון האירוטי

"קווים מלוכלכים" (צילום: יחסי ציבור//נטפליקס)
"קווים מלוכלכים" (צילום: יחסי ציבור//נטפליקס)

אמסטרדם של שנות ה-80, האוס ואקסטזי, והולנדי משופם אחד שבונה עם אחיו ואחותו אימפריה משיחות טלפון אירוטיות. הסדרה ההולנדית החדשה "קווים מלוכלכים" בנטפליקס היא ממתק חמוד של ליברליות פרוגרסיבית שלא דופק חשבון

>> עוד תכני טלוויזיה מעולים – מעולים אומרים לכם – באתר הספוילר

נטפליקס ממשיכה לתור את העולם בחיפוש אחר יוצרי טלוויזיה מקומיים שירימו לה סדרות בשפת המקום, כחלק מהמהלך המקביל שלה לגלובליזציה ולוקאליזציה של תוכן. הדרמה הקומית ההולנדית "קווים מלוכלכים" היא עוד צעד בכיוון הזה. רק בהולנד אפשר היה ליצור סדרה כזאת ורק מהולנד יסכים העולם לקבל סדרה כזאת, שעוסקת בימיהם הראשונים של קווי הטלפון האירוטיים בשנות השמונים (וליתר דיוק, בחברת הפון-סקס הראשונה שהוקמה באירופה). כן, זו עוד סדרה שמבוססת על סיפור אמיתי (וליתר דיוק, על הספר התיעודי ההולנדי "קאובוי-06").

>> מה ראינו אתמול בלילה: אקספרימנט החתונות של נטפליקס

הסדרה עוקבת אחר ברנש הולנדי משופם (זה היה נהוג באייטיז) בשם פרנק סטיחטר, שמקים יחד עם אחיו ואחותו וכמה משקיעים מפוקפקים את שירותי הטלפון-סקס הראשונים באירופה, ומתוך הגראז' של הוריו מצמיח סטארטאפ ששווה מיליוני דולרים. מה שיכול היה בקלות להפוך לעוד דרמת פשע-נוכלים מקבל כאן טוויסט מעניין, כשהסדרה חוגגת את החיים ואת אמסטרדם הצבעונית של סוף האייטיז עם ערימות של האוס ואקסטזי שתדלקו מהפכה תרבותית עצומה עם סיום המלחמה הקרה באירופה.

התוצאה היא כיף גדול ושמח שבדרכו ההולנדית מתייחס גם לסוגיות המוסר החדשות שנולדו עם הטכנולוגיה החדשה ולא מתבייש בליברליות הפרוגרסיבית שלו. יוצר הסדרה פיטר בארט קורטהאוס – מהתסריטאים הבולטים בהולנד בעשור האחרון – סולל כאן כנראה את דרכו לליגה של הגדולים בארה"ב, והשחקנים בנייה בראונינג וג'וי דלימה יגיעו רחוק גם הם. אתם אמנם תאלצו לסבול את השפה ההולנדית כדי להנות פה, אבל בגדול זה הכי כיף שיהיה לכם הלילה. אלא אם כן אתם באמסטרדם.

>> "קווים מלוכלכים", עכשיו בנטפליקס