מה רואים הלילה: נטפליקס משחירה את ההיסטוריה של מצרים

אל תראוני שאני שחרחורת. "מלכות אפריקאיות: קליאופטרה" (צילום: יחסי ציבור/נטפליקס)
אל תראוני שאני שחרחורת. "מלכות אפריקאיות: קליאופטרה" (צילום: יחסי ציבור/נטפליקס)

מזמן לא היה לנו ויכוח מטופש להתכתש עליו, והשערוריה סביב "המלכה קליאופטרה" שעלתה עכשיו בנטפליקס היא הזדמנות נהדרת להצטרף לפולמוס עוצר החמצן למוח סביב הצגתה בסדרת הדוקו-דרמה כאישה שחורה. אפשר גם סתם להעביר איתה שלוש שעות בכיף, אבל מה הכיף בזה?

מזמן לא התווכחנו על משהו באמת טיפשי, הודות להפיכה המשטרית ולמבצע שובו מנדטים בעזה, אז לפני הכל תגידו תודה לנטפליקס ולשכנים ממצרים על ההזדמנות לעסוק בדיון מתלהם ומלא בטמטום טהור ואמוציות שמצריכות זנקס על משהו שקרה לפני כ-2,100 ומשהו שנים, ועכשיו נשמו עמוק וגייסו את כל הזעם שאתם שומרים בדרך כלל לרשתות חברתיות: האם המלכה קליאופטרה הייתה שחורה? זהו, עכשיו אתם יכולים להתפצל למחנות ולהתחיל ללכת מכות מול "המלכה קליאופטרה", החלק השני בסדרת הדוקו-דרמה "מלכות אפריקאיות" בהפקתה של ג'אדה פינקט סמית', עוד אישה (שחורה!) שגברים נטרפים לסטור למענה.

>> מה רואים החודש: 27 סדרות חדשות ושוורצנגר אחד שצריך לבדוק
>> יש מה לראות: 20 הסדרות הכי טובות בטלוויזיה כרגע 

"המלכה קליאופטרה", בבימויה של הבמאית הבריטית טינה ג'אראבי (ילידת איראן), מגוללת בשלוש שעות את סיפור חייה של הדמות ההיסטורית המהפנטת שעמדה כבר במרכזם של שלל סרטים וסדרות, ומשלבת בין קטעי דרמה עשויים היטב (אדל ג'יימס נהדרת בתפקיד הראשי, קרייג ראסל וג'ון פרטרידג' משכנעים כמארק אנתוני ויוליוס קיסר) ובין מומחים להיסטוריה מצרית ויוונית שמפרשנים את המתרחש בחייה של הפרעונית האחרונה בשושלת תלמי המצרית-יוונית. הסדרה מרפרפת לרגע בשאלה "כיצד נראתה קליאופטרה" אבל בפירוש לא מתמקדת בה. הסיפור כאן הוא על אחת הנשים החזקות בהיסטוריה, שהייתה כנראה שילוב נדיר של חוכמה, כריזמה ויופי חיצוני, שריד אחרון לעידן המטריארכלי הקדום. וכאן גם טמון הסיפור של "הסערה התקשורתית" סביב הסדרה.

ג'אראבי הסבירה שחשבה שיהיה מעניין להדגיש את המוצא המעורב של קליאופטרה, ולאוורר את הספקולציה על היותה חצי אפריקאית או נובית, ולא בעלת מראה יווני ומצאה לה ביסוס מחקרי מסוים והודתה שמדובר באקט פוליטי. המצרים ראו את הטריילר והתחרפנו, עד כדי תביעה מהממשלה שתחסום את שידורי נטפליקס במדינה, כולל פוליטיקאים וסלבז שהתבטאו בחריפות נגד ניסיון שכתוב ההיסטוריה והפגיעה במורשת המצרית. "אולי לא רק ביימתי סדרה שמציגה את קליאופטרה כשחורה", כתבה ג'אראבי בטור דעה ב"וורייאטי" והוסיפה שמן למדורה, "אלא גם ביקשתי מהמצרים לראות את עצמם כאפריקאים ולכן הם רותחים עלי".

כל זה היה עובר כנראה בשלום, אלמלא עלתה השערוריה על הרדאר של הימין הניאו-נאצי-טראמפיסטי המטורלל בארה"ב, שפצח במתקפה רבתי על נטפליקס ועל האידיאולוגיה הליברלית-Wokeית שלה שמטרתה להפוך את ההיסטוריה כולה לשחורה (אולי אפילו את ישו!), ועוד יותר מכך על הפמיניסטיות בהוליווד שהרסו את הרומנטיקה שבהצגת כל הדמויות ההיסטוריות מהמזרח התיכון כבעלות מראה יווני-רומי בהיר וצחור. עכשיו אפשר באמת להתכתש כמו שצריך. אה, כן, וזאת גם סדרה שתשרוף לכם שלוש שעות בכיף.

>> "המלכה קליאופטרה", ארבעה פרקים, עכשיו בנטפליקס