מה רואים הלילה: גן עדן לאנרכיסטים. או שבעצם, אולי גיהנום

אנרכיסטם, התאחדו! "האנרכיסטים", צילום: מתוך פוסטר הסדרה, HBO
אנרכיסטם, התאחדו! "האנרכיסטים", צילום: מתוך פוסטר הסדרה, HBO

דוקמנטרי-ביזארו חדש של HBO עוקב אחרי סיפורם המופרע, ברור שמופרע, של אנרכיסטים אמיתיים לגמרי – אנשים שיצאו מהמערכת וברחו לחיות בפינה חלומית במקסיקו. מה כבר יכול להשתבש? טוב נו ברור שהכל

נראה לנו שהיה זה הפילוסוף הדגול דני "מוקי" ניב ששאל לראשונה את הקושיה "מה זה חופש בכלל?". ובכן, מוק, לשאלה הזו יש אינספור תשובות, אבל לקבוצת אנשים אחת יש תשובה חד משמעית – הכל. אין סיכוי שסיימתם את התיכון מבלי לכל הפחות לשמוע על אנרכיזם, כנראה לא מהמורים אלא מהבחור המוזר עם השיער השמנוני והחולצות הקרועות שמעשן יותר מדי במחששה ואתם לא בטוחים שבכלל לומד כאן. אבל יש הבדל בין תיכוניסטים שמציירים את סמל האנרכיה בכל מקום לאנרכיסטים אמיתיים. וההבדל הוא התבגרות.

"האנרכיסטים" (The Anarchists), סדרה דוקומנטרית חדשה של HBO, נפתחת בסצינה יפהפייה של שריפת ספרים, כולל ילדים קטנים ופעוטות שמתרוצצים סביב המדורה ומצחקקים למראה הוריהם מבעירים ספרי חוקים בהנאה ניכרת לעין. ובהתאם לציטוטו של היינריך היינה על המקום בו שורפים ספרים, הסצינה הזו מתפקדת כרמז מטרים מובהר למה שעומד לבוא בהמשך ששת הפרקים של הסדרה. במהלכה תיחשפו לקהילה מיוחדת ומוזרה במיוחד של אנרכיסטים אמיתיים, כאלה שהפסיקו לשלם מיסים, הוציאו את הילדים מכל מסגרת וברחו מהרשויות למקסיקו.

יוצרי הדוקומנטרי עקבו אחר הקהילה במשך לא פחות מ-6 שנים, מה שאומר שהם תיעדו אותם במהלך תקופות משמעותיות כמו שלטונו של טראמפ וכמובן תקופת הקורונה, שבטח לא עזרה לביטחון שלהם בממשלות. ולא שלא היו להם בעיות פנימיות – גן העדן הנופי שבחרו להתיישב בו, אקפולקו שבמקסיקו, הוא גם אחד המקומות הכי מסוכנים בעולם. מסתבר שלגור בסביבה בלי שלטון חוק מביא איתו כמה בעיות. וחוץ מזה, איך בדיוק מארגנים ארגון שבאופן אינהרנטי מתנגד לארגון? ובכן, באנרכיה מוחלטת, לטוב או לרע.

"האנרכיסטים", זמין בשירותי ה-VOD של yes, HOT וסלקום TV