מה רואים הלילה: פנטזיה ניו יורקית שחורה שלא תתן לכם לישון

"The Changeling" (צילום: יחסי ציבור/אפל TV+)
"The Changeling" (צילום: יחסי ציבור/אפל TV+)

היא נראית בהתחלה כמו דרמה משפחתית ניו יורקית, אבל אז "The Changeling" מחליקה לתוך גרסה אפלה ואלטרנטיבית של ניו יורק, ואל האזורים המטושטשים שבין אימה, פנטזיה והזיות פסיכוטיות. התוצאה מטלטלת ומקריפה כמו נסיעה ברכבת הרים שקצת יצאה מדעתה

11 בספטמבר 2023

"The Changeling" היא סדרה שתצטרכו להתאמץ בשבילה. היא עלתה בסופ"ש באפל TV+, כך שתצטרכו להתאמץ להשיג אותה, וכשתתחילו לצפות בה תגלו עד מהרה שהיא לא מה שחשבתם, וכדי להבין מה היא כן – תצטרכו להתאמץ. היא מתרחשת במין גרסת מראה סדוקה של העיר הכי מצולמת בעולם, ונראית כמו הזיה ניו יורקית מיקום אלטרנטיבי. משהו שם מרגיש לא בסדר מהרגע הראשון. קשה לומר מה. ועם כל דקה שעוברת מגלים שאולי עדיף לא לגלות.

יוצרת הסדרה, קלי מרסל (שכתבה את התסריטים של שני סרטי "Venom" של מארוול ותכתוב ותביים גם את השלישי, חיברה סביב הרומן המצליח באותו שם של רוברט לאוואל מ-2017, עלילה שמצליחה להיות גם דרמה משפחתית, גם פנטזיה אורבנית סוריאליסטית וגם אימה הופכת קרביים במידות די שוות. הכל מיטשטש ומתערבב ב"The Changeling", והערבוב הזה מייצר חוויה מטלטלת שלא כל המבקרים בארה"ב יצאו ממנה מרוצים, כמו אחרי נסיעה ברכבת הרים שקצת יצאה מדעתה.

סיפור המסגרת פשוט: אפולו קגוואה (בגילומו של להקית' סטנפילד המעולה מ"אטלנטה" ו"סליחה על ההפרעה"), סוחר ספרים משומשים, יוצא למסע בעקבות אשתו (אדינה פורטר שאתם אולי זוכרים מ"ניוזרום" ו"דם אמיתי") ובנו שנעלמו, ועד מהרה מאבד קשר עם הניו יורק שהוא מכיר ומגלה ניו יורק אחרת לגמרי, אפלה ומיסטית ורבת-מימדים ופורטלים, והכל מסתבך כמו בטריפ רע מאוד של הזיות.

לפחות על פי שלוש הפרקים הראשונים שעלו בבת אחת, מדובר באחת מסדרות האימה-פנטזיה היותר מלחיצות ומקריפות של השנה, אבל כנהוג בז'אנר נצטרך לחכות לסוף העונה כדי לוודא שמדובר ביצירה איכותית ולא בעוד מתחזה ממימד אחר של טלוויזיה בינונית. אנחנו כבר מוקפים בכאלה.
>> The Changeling, שמונה פרקים (שלושה עלו בבת אחת, אחד בשבוע אחר כך), עכשיו באפל TV+