מה רואים הלילה: סרט תיעודי על האבא הכי גנוב שהיה לנו

יהודה ברקן ב"חגיגה בסנוקר". צילום: יח"צ
יהודה ברקן ב"חגיגה בסנוקר". צילום: יח"צ

במשך שנים היה יהודה ברקן אחת הדמויות הכי מעוררות מחלקות, צחוק וחיבה בכל מדינת ישראל. עכשיו, שנתיים אחרי מותו, הגיע הזמן לחזור אחורה ולהיזכר בכל מה שהיו חייו המרתקים - מצחיקים, הרפתקניים, סקסיסטיים ובעיקר, על הקצה

תאהבו אותו, תשנאו אותו, תימשכו אליו – לא משנה איך אתם מרגישים כלפי יהודה בארקן ז"ל (כן, כולל ה-א'. זו היתה בקשתו), הוא חלק מאיתנו. יוצר הקולנוע יוצא הדופן השאיר כל כך הרבה חותמים על התרבות הישראלית, בין אם בסדרת סרטי "אבא גנוב", ביצירות קאלט כמו "נשיקה במצ"ח" או "חגיגה בסנוקר", וגם בסרטי המתיחות הנודעים לשמצה. ובארקן תמיד היה רק הוא, היפיוף המחוספס, השוביניסט המשופם, האדם שהגדיר במשך שנים רבות מה היא ישראליות אידיאלית, לטוב או לרע. לפני כשנתיים, בארקן סיים את דרכו בגיל 75 אחרי שנדבק בקורונה, וכעת הגיע הזמן להביט אחורה על חייו הכל כך צבעוניים.

הסרט "יהודה ברקן – אנחנו לא ניפרד לעולם" (שמשודר הערב במקביל גם ביס קולנוע ישראלי וגם ב-HOT8) צולל לעולמו וסיפורו של בארקן בדרך ייחודית, בליווי וייס אובר שמדמה את קולו ומציג בדרכו הלא-באמת-לוקחת-את-עצמה-כזה-ברצינות שלו את תחנות חייו של האיש, וגם את האגדה. בעזרת שורת ריאיונות של בני משפחה, שותפים ליצירה, חברים וקרובים נוספים, בונה הבימאי אלון גור אריה (שוודאי מוכר לכם מיצירות קומיות כמו "היפופוטם" או "המוסד") את דמותו של בארקן מחדש, עם כל החלקים המשמחים, מבלי להתעלם מהחלקים היותר קשים – הכישלונות, ההימורים, מערכות היחסים המפוקפקות עם נשים ובכלל, הסקסיזם הכללי שנטף ממנו. איך שלא תסובבו את זה, בארקן הוא דמות מרתקת, ושווה לצפות בדוקו-פוסט-מורטום הזה כדי להבין קצת יותר מה הניע אותו, וגם מה עצר אותו מלהפוך לגדול אפילו יותר.

"יהודה ברקן – אנחנו לא ניפרד לעולם, הערב (ב' 12.12), 21:15, יס קולנוע ישראלי, HOT8