מה רואים הלילה: הסדרה החדשה שמטילה אימה על נטפליקס

"ארכיב81" (צילום: יחסי ציבור/ נטפליקס)
"ארכיב81" (צילום: יחסי ציבור/ נטפליקס)

משום מקום הגיעה "ארכיב 81" לרשימת הסדרות הנצפות ביותר של נטפליקס והנה היא עושה לכל העולם "בוווו!"; לא נחשוף בכלל במה היא עוסקת כדי לא לעשות ספוילרים, אבל אם אימה פסיכולוגית זה הקטע שלכם - יש מצב שאתם לא הולכים לישון הלילה

מזג האוויר החורפי הזה, בעיקר בלילות, הוא זמן מושלם לסדרת אימה משובחת ומורטת עצבים, ונטפליקס כאילו קראה את המחשבות שלנו בנושא והפילה על הציבור המופתע את "ארכיב 81" בסוף השבוע. נטפליקס לא יחצנה באגרסיביות את הסדרה הזאת והיא די התגנבה מתחת לרדאר ועשתה לכולנו "בוווו!", פרקטיקה נפוצה לאחרונה מבחינת ענקית הסטרימינג (כך היא בחרה לקדם גם את "משחק הדיונון"). אבל בימים האחרונים, עם יח"צ או בלעדיו, הסדרה עשתה את הבאזז שלה מסביב לעולם והפכה לאחת הנצפות ביותר בנטפליקס. התוצאה: כיף לנו.

לפחות מהפרק הראשון שלה, "ארכיב 81" היא הפתעה נהדרת מז'אנר האימה, והיא מחזירה אותנו אל הימים שבו הז'אנר הקולנועי המושמץ התבסס על אימה פסיכולוגית ותעלומות מסתורין מקריפות של כתות מוזרות, עובדי שטן וסתם רוצחים סדרתיים מהגיהנום, הרחק מחגיגת הסלאשרז המדממת של ימינו. הפחד ב"ארכיב 81" הוא עמוק ואמיתי והרפרור הבלתי פוסק שלה אל העבר השטני – ועוד באמצעות וידיאו מקולקל מהאייטיז – נותן לה בדיוק את המטען הנוסטלגי המלחיץ מהימים של "וידיאודרום" או אפילו "תינוקה של רוזמרי".

את "ארכיב 81", בהשראת פודקאסט הנושא את אותו שם, יצרה רבקה זוננשיין (מהכותבות של "The Boys" המעולה) וביימה רבקה תומאס (שביימה פרקים רבים ב"דברים מוזרים"), ובתפקיד הראשי נוחתת דינה שיהאבי, שחקנית סעודית-פלסטינית שחיה בארה"ב ושיחקה בתפקיד הראשי בלהיט המד"ב הנטפליקסי "Altered Carbon". להגיד שהשילוש הנשי הזה משפיע על אופיה של היצירה? כן, למה לא להגיד את זה. זו יצירה נשית באופן מובהק ויש בה אלגנטיות ותבונה רבה שהפכו נדירים מאוד בז'אנר האימה וקצת מתקמבקים לאחרונה. בקיצור, תנו לה צ'אנס, יש מצב שהלילה אתם לא הולכים לישון.

>> "ארכיב 81", עכשיו בנטפליקס