מה רואים הלילה: הסרט שהפסיד 8 האוסקרים, אבל יזכה בלב שלכם

ברנדן גליסון ב"רוחות אינישרין"
ברנדן גליסון ב"רוחות אינישרין"

זה נכון, "רוחות אינישרין" הפסיד את כל המועמדויות לאוסקר רק לפני כשבוע וחצי, אבל לא צריך להתנחם עם "זה כבוד רק להיות מועמד", כי הסרט עצמו נפלא, ואתם יכולים לראות את הסרט הנהדר הזה גם מנוחיות הספה שלכם

אח, טקסי פרסים. אנחנו אוהבים לשנוא אותם, אבל בסוף תמיד מסתכלים על רשימת הזוכים ואומרים "נו, עוד פעם בחירה פוליטית?!". אז כן, הפעם "הכול בכל מקום בבת אחת" גרף את הכול בכל מקום בבת אחת, ולמרות שאנחנו דווקא בקבוצת אוהביו, חייבים לתהות – איך לא נשאר שום דבר למרטין מקדונה, והסרט הנהדר "רוחות אינישרין", שהיה מועמד בעצמו ל-8 פרסים. ובכן, זה שהוא לא זכה לא אומר שהוא לא שווה צפיה, ולמרבה השמחה הוא נחת ממש היום בשירות הסרטימינג דיסני+, מתורגם (כי לכו תבינו אירים).

הסרט של הבימאי/מחזאי מרטין מקדונה ("שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי") עוסק, כביכול, בסיפור קטן בעיירה קטנה עם מבטא אירי ויותר מדי זמן על הידיים. סיפור על זוג חברים שהקשר ביניהם נקטע (סליחה) בן רגע ובאופן חד צדדי, למרות שהצד השני לא מוכן לקבל את הגורל. בפועל, כהרגלו של מקדונה, הוא עוסק בעניינים אנושיים הרבה יותר גדולים. מבקרת הקולנוע שלנו גם התלהבה ממנו, כאשר נתנה לו ציון של  4.5 מ-5 כוכבים והיללה את הקאסט המרשים.

אלו הדברים שכתבה בביקורת: "מרטין מקדונה הוא מקרה יוצא דופן של מחזאי וקולנוען גם יחד, שבניגוד לגיבוריו מותיר חותם עז בשני תחומי היצירה. הדיאלוגים התיאטרליים, עתירי המצלולים וההדהודים שכתב לסרטו האירי הראשון (הוא בן להורים אירים שנולד בלונדון), משתלבים היטב עם הנופים ועם המוזיקה המועמדת לאוסקר שהלחין קרטר ברוול. כאן הוא יצר מעין משל על אחת השאלות שבבסיס הקיום האנושי: מה יותר חשוב ויותר נכון, להיות נחמד ולהיזכר על ידי אנשים בודדים, או להשאיר חותם – למשל באמצעות אומנות – ולהיזכר לדורות, גם במחיר פגיעה באנשים. (…) זו יצירת אומנות מרהיבה לאוזן, לעין, ללב ולמוח, שוודאי תיזכר לשנים רבות"

רוחות אינישרין, דיסני+