מה רואים הלילה: את הדיק הכי גדול בתולדות הטלוויזיה

שונים מניו יורק רק במבטא. שיקגו PD. צילום יח"צ
שונים מניו יורק רק במבטא. שיקגו PD. צילום יח"צ

אבל אתם יכולים לקרוא לו ריצ'רד אנתוני וולף, יוצר טלוויזיה עם רקורד בלתי נתפס שמחזיק בכוח כל כך גדול בתעשייה עד שרק בשבוע שעבר עלו 6 עונות חדשות לסדרות שלו, ויש לו עוד 3 בדרך. הלילה עושים בינג' עם מלך סדרות המשטרה

מילת הבאזז של השנים האחרונות בהוליווד היא "פרנצ'ייז". כולם רוצים לקחת את הרעיון הסתמי שלהם לתוכנית טלוויזיה, או גיבור על שאף אחד לא זכר, ולהפוך אותם לפרנצ'ייז. מה לעשות, שם הכסף הגדול מתחיל להתגלגל. אבל אם אתם רוצים באמת להבין איך תעשיית הפרנצ'ייז עובדת, רק תשאלו את הדיק הכי גדול על המסך – דיק וולף, היוצר והמפיק של הפרנצ'ייז "חוק וסדר", הפרנצ'ייז "שיקגו" והפרנצ'ייז "FBI".

>> סוף העולם לייב: לכולם יש סיבה טובה להשתיק את "דו"ח רולניק"

שני הפרנצ'ייזים הראשונים, המורכבים כל אחד משלוש סדרות, חזרו בסוף השבוע הקודם לעונות חדשות – וזה די מדהים שדיק וולף הוציא לא פחות מ-6 עונות חדשות לסדרות שונות, בתוך יומיים (רק ב-NBC, אגב). אז בואו נתחיל לפרק מה אנחנו אמורים בכלל לראות, ונתחיל דווקא בפרנצ'ייז הפחות מוכר, המורכב מ"שיקגו Fire", "שיקגו PD" ו"שיקגו Med", שחזרו לעונות ה-12, ה-11 וה-9 בהתאמה. כמו שאתם יכולים להבין, כל סדרה מתמקדת באגף אחר של עובדי עירייה בשיקגו, שבמקרה מחזיקים בעבודות כבאות, שיטור ורפואה. על פקחי החניה של שיקגו הוא עוד לא עשה סדרה, אבל בקצב של הפרנצ'ייז הזה, מי יודע? אולי יגיע עוד "שיקגו דו"ח".

האופן הנוסחתי שבו וולף יוצר את הסדרות שלו – דרמות דלות בהפקה נמוכה עם פוטנציאל בינג' קליל מאוד – נולד בפרנצ'ייז המקורי, שלפני שהיה כזה הכרנו פשוט בתור "חוק וסדר", הסדרה שמתחילה באותו משפט קבוע, אותו "טא-טאם" דרמטי, ופחות או יותר אותו תסריט. ההורים שלכם כנראה היו מכורים לזה, חלקם עדיין מכורים לזה. המבנה החוזר השאיר את הצופים שבוע אחר שבוע, אבל כעשור לאחר שהושקה וולף הבין שהוא יכול לקחת את הנוסחה, ולשכפל אותה למקומות, יחידות, ערים וארגונים אחרים. ומאז התחילה בוננזת סדרות בת.

לאורך השנים בעולם הטלוויזיוני של "חוק וסדר" היו 7 סדרות, אבל מתוכן שרדו רק שלוש – "חוק וסדר" המקורית (עונה 23), "חוק וסדר: מדור מיוחד" של מרישקה הרגיטאי (עונה 25), והצעיר בחבורה, "חוק וסדר: פשע מאורגן" (עונה 4). ואם אתם שואלים איך הספין-אוף עקף את המקור, זה כי המקור לקח הפסקה של כעשור וקצת, וחזר רק לפני שתי עונות. וכאמור, פתיחת העונות של כל סדרות דיק וולף היתה חגיגה מעניינת, ובמיוחד עבורנו – כי פרק הבכורה של סדרת המקור עסק בסכסוך הישראלי-פלסטינאי מנקודת המבט של האמריקאים.

חוויית הצפייה בדרמות של וולף היא של ניתוק – אתם צופים במשהו כמעט אוטומטי, מדויק וצפוי כמו שעון שוויצרי, ולכן גם מנחם במידה. והאמת שזה בא לנו ממש בטוב לטבוע לעולם שבו יש צדק כלשהו, והמערכות אשכרה רוצות לעזור. היי, אולי בעצם אפשר לקרוא לדיק וולף יוצר מדע בדיוני?

העונות החדשות של "חוק וסדר", "חוק וסדר: מדור מיוחד" ו"חוק וסדר: פשע מאורגן" ו"שיקגו PD" זמינות החל מהיום ב-yes VOD ו-HOT VOD.