מה רואים הלילה: הסיפור המופרע והטראגי של הכת הכי אגדית בארה"ב

וייקו: אפוקליפסה אמריקאית. צילום: יח"צ נטפליקס
וייקו: אפוקליפסה אמריקאית. צילום: יח"צ נטפליקס

סדרת הדוקו החדשה של נטפליקס "וייקו: אפוקליפסה אמריקאית" חושפת חומרים חדשים שטרם פורסמו מהמצור על הכת של דיוויד כורש בוויקו, טקסס, ב-1993. ואין דבר שאנחנו אוהבים יותר מדוקומנטריים על כתות (שאנחנו לא קשורים אליהן)

דוקומנטרי כתות זה משהו שאנחנו אוהבים במיוחד (אחחח, איפה הימים שבהם כולנו התאבססנו על בגוואן). הסדרה הדוקומנטרית החדשה של נטפליקס "וייקו: אפוקליפסה אמריקאית" פורשת בפנינו את אחד מהעימותים המפורסמים של מערכת החוק האמריקאית עם כת בשנים האחרונות – זה שנערך בין סוכנים פדרליים לבין כת הדיווידים, בהנהגתו של דיוויד כורש, בעיר וייקו בטקסס בשנת 1993.

הכת, שהוקמה כבר בשנות ה-50 של המאה העשרים, היא כת נוצרית-פרוטסטנטית שקבעה את מושבה סמוך לעיר וייקו בטקסס, באזור שהם כינו "מאונט כרמל" (כלומר, הר הכרמל. זה שבטקסס). אחרי מאבקי הנהגה שכוללים רצח בגרזן של אחד מחברי הכת תפס אותה ורנון האוול, שלימים נודע בשם דיוויד כורש, בסוף שנות השמונים. כורש החל לפרסם קלטות שבהן סיפר כי אלוהים ציווה עליו להתרבות עם נשות הכת, כדי להקים מחדש את בית דוד. באותו הזמן הכת כבר הייתה מורכבת ממספר רב של משפחות, שהסכימו לכך שרק כורש יהיה רשאי לקיים יחסי מין עם הנשים. הכי כת שיכולה להיות.

וייקו: אפוקליפסה אמריקאית. צילום: יח"צ נטפליקס
וייקו: אפוקליפסה אמריקאית. צילום: יח"צ נטפליקס

בתחילת שנות התשעים החלו להגיע לתקשורת דיווחים שתיארו את כורש כמנהיג תמהוני והאשימו אותו במקרי פוליגמיה ואונס. במקביל, החלה הרשות לאכיפת נושאי האלכוהול, הטבק, הנשק וחומרי הנפץ האמריקאית לעקוב אחרי משלוחי נשק שמגיעים למאונט כרמל – שהיו אמנם חוקיים, אבל היה חשד שנעשים בהם שינויים כדי להפוך אותם לנשקים אוטומטיים. כל האינפורמציה הנ"ל הובילה לניסיון פשיטה של ה-FBI שהתקיים ב-19 לפברואר 1993. הוא נכשל, אבל הוביל למצור של כ-50 יום, במסגרתם התבצרו קרוב ל-100 איש במתחם של כורש, מה שהסתיים ב-19 באפריל של אותה השנה באירוע שזכור כהתאבדות ההמונית הכי משמעותית אולי מאז סיפור מצדה.

מיני-סדרה עלילתית שעוסקת במצור בווייקו הופקה בשנת 2018 על ידי Paramount Network. אבל הפעם אנחנו בגרסת הדוקו. הסדרה החדשה של נטפליקס, בת שלושה פרקים, כוללת חומרים חדשים שטרם נחשפו מהמצור המפורסם, כולל ראיונות עם הסוכנים הפדרליים שהשתתפו בו וראיונות עם חברי כת לשעבר (אלה מהם שנשארו בחיים). זוהי כנראה הכי אפוקליפסה אמריקאית שאפוקליפסה אמריקאית יכולה להיות, מה שאומר שיש לנו פה לפחות את "ארץ פראית מאוד" הבא.

"וייקו: אפוקליפסה אמריקאית". שלושה פרקים בני 44-51 דקות כל אחד. עכשיו בנטפליקס