מה רואים הלילה: זכרונות מרגעים שידענו לצחוק וממודי בר און

אומרים שהיה פה מצחיק לפני שהגענו. מודי בר אור ב"במדינת היהודים". צילום מסך
אומרים שהיה פה מצחיק לפני שהגענו. מודי בר אור ב"במדינת היהודים". צילום מסך

בעיצומה של תקופה בה השידור הציבורי עומד במוקד האש ואין הרבה דברים שעושים לנו לצחוק, אפשר לחזור אחורה ולצפות בדוקו המיתולוגי הזה על תולדות ההומור הישראלי, שכעת זמין לראשונה לצפייה דיגיטלית, ובהנחייתו של האחד והיחיד

בשקט בשקט, כמעט מבלי שמישהו שם לב, ארכיון תאגיד השידור הציבורי "כאן" העלה לשרתיו פריט אבוד מההיסטוריה הלא כל כך רחוקה של הטלוויזיה הישראלית – את הסדרה הדוקומנטרית של מודי בר און וענת זלצר על תולדות ההומור הישראלי, "במדינת היהודים". כל אחד עשר פרקי הסדרה עלו לאתר הארכיון של "כאן", כמו גם לאפליקציית כאןBox. נכון, היה אפשר למצוא פרקים של הסדרה מ-2004 פזורים באופן ספורדי באינטרנט, אבל זו הפעם הראשונה שהכל זמין אונליין לקהל הרחב.

וזו בשורה נפלאה לכל מי שמכיר את הסדרה וממש רצה לראות אותה (צפייה חוזרת מומלצת מאוד, אתם תהנו), אבל בשורה ממש נהדרת למי שמעולם לא שמע על התכנית התיעודית, או ראה את סגנון ההגשה הכל כך מאפיין של בר און ז"ל. מדובר בדוקומנטרי זוכה פרסים ומוערך שמצליח לשרטט באופן נראטיבי ברור, מעניין ומבדר כאחד את תולדות ההומור הישראלי, החל מהרגע בו הגענו לכאן כדי לצחוק, ואז לעת סיום הסדרה, ראשית שנות ה-2000, בפרק שנקרא כראוי "עוד לא בשל וכבר רקוב", ועוסק בטלוויזית המיינסטרים.

וזה רק הוגן שבזה יתעסק הפרק האחרון, כי כפי שאפשר לראות לפי מנעד התכניות הקומיות שמשודרות על הטלוויזיה כרגע, הן מה שהרגו את המסורת. עוד תזכורת לכך שצריך שידור ציבורי חדש, שלא רק אכפת לו מקומדיה, אלא גם דואג לתעד אותה, לשמור אותה, ומדי פעם – להעלות מהאוב איזה פיסת היסטוריה כזו לטובת הציבור. אםלא תוכלו לצחוק על האבסורד שקורה בהווה, אולי תצליחו לצחוק קצת על העבר.

"במדינת היהודים", 11 פרקים, זמין באתר הארכיון של "כאן", ובאפליקציית כאןBox