מה רואים הלילה: שובה של סדרת הדוקו ששינתה ענף ספורט שלם

מה הנוסחה? "פורמולה 1: המירוץ לניצחון". (צילום: יח"צ נטפליקס)
מה הנוסחה? "פורמולה 1: המירוץ לניצחון". (צילום: יח"צ נטפליקס)

אם אתם לוחשים "וורום" גם כשאתם אוספים את הקטנה מהגן, אם אתם מאוכזבים שאף צוות לא מטפל בגלגל שלכם ברמזור, אם גם אתם חשים בצורך למהירות - כנראה שהתמכרתם כבר לדוקו "פורמולה 1: המירוץ לניצחון". ואם עוד לא התמכרתם, למה אתם מחכים? סעו

25 בפברואר 2024

ישנם מעט מאוד יצירות דוקומנטריות שיכולות להתחרות בהישג המיוחד של "פורמולה 1: המירוץ לניצחון", שחזרה לעונתה השישית במהלך סוף השבוע. כלומר, יש לא מעט דוקומנטרים שמתערבים באירועים שהם מסקרים, שעצם התיעוד משנה את המציאות – אבל אף אחד לא עשה זאת, לטוב ולרע, כמו "המירוץ לניצחון". כבר שש עונות שהסדרה מתעדת את החיים על הכביש והמירוץ העונתי של הספורט המוטורי, והשינוי שעבר על הספורט בזכותה (או באשמתה) הוא כמעט בלתי נתפס.

>> החזירים עפים: "מנאייכ" היא נס ישראלי בתקופה של ניוון טלוויזיוני

ראשית, התיעוד המצוין, המרתק, האינטימי והסוחף של הסדרה הפך אותה לפופולרית במיוחד, ואת הספורט לפופולרי יותר משאי פעם היה. הערכות שונות גורסות כי מאז עליית התוכנית לשירות הסטרימינג, הספורט חווה עליה של מאות אחוזים בצופים המחוברים לו, ופתאום כולם מתעניינים במי יהיה האלוף של הנהגים המהירים בעולם. עם זאת, זו כנראה לא הדרך היחידה שהסדרה השפיעה על הספורט – ב-2021 עלו טענות שבשל הצלחת הסדרה, מנהלי הסבב נוטים לעצב את החוקים לטובת הדרמה, ויש מי שהרחיק ואף האשים את נטפליקס בהשפעה על זהות המנצח. כי כשלדוקומנטרי אחד יש כל כך הרבה כוח, זה עלול להשחית.

בכל מקרה, נראה שאף גורם רשמי לא הקריס את התוכנית, כי הנה היא שבה לעונה שישית שסביר שתהיה מלהיבה וממכרת כמו קודמותיה. טוב, קשה להחליף אנדרנלין שכזה. קבוצות ותיקות תחת לחץ, נהגים חדשים מול ציפיות גדולות, גיבורי עבר מנסים להוכיח שהם לא עזבו, האדם עם המכונה והסיפורים האנושיים המשגעים שמרכיבים את הכיף באוקטן גבוהה הזה. תכניסו להילוך, וצאו לעונה מסעירה.
"פורמולה 1: המירוץ לניצחון", עונה 6, 10 פרקים, עכשיו בנטפליקס