מה רואים הלילה: הוליווד משתמשת בסקס כדי לשטוף לכם את המוח

תאמינו או לא, רוזי פרז היא לא רק חלקי גוף. צילום מתוך "עשה את הדבר הנכון"
תאמינו או לא, רוזי פרז היא לא רק חלקי גוף. צילום מתוך "עשה את הדבר הנכון"

טוב זה לא סוד שהוליווד מוכרת סקס, אבל הסרט הדוקומנטרי "שטיפת מוח: סקס-מצלמה-כח" נכנס לעובי הקורה ומתאר באופן פשוט ומרתק איך תעשיית הקולנוע החפיצה נשים במגוון מחליא של דרכים, ואיך זה משפיע על התודעה שלנו עד היום

28 בנובמבר 2022

אנחנו בטוחים שאף אחד מכם לא יפול מהכיסא אם נצהיר פה שהוליווד מחפיצה נשים, נכון? כולכם אנשים חכמים וחדי אבחנה שראו סרט אחד או שניים, שמעו על שחקניות שנאלצו להצטלם בעירום כדי לשמור על התפקיד או ראו את חיי הדייטינג של לאונרדו דיקפריו. אבל יש לדעת, ויש לראות במו עיניכם. וכשאורזים ביחד מגוון עצום של יותר מ-175 קטעי סרטים בהם המצלמה מחפיצה את השחקניות, ואז מספקים הסבר מפורט לאופן שבו עושים זאת ולמשמעות – זה כבר חוויה אחרת שתשנה את איך שאתם מביטים בקולנוע.

"שטיפת מוח: סקס-מצלמה-כוח" הוא סרט דוקומנטרי של הבימאית נינה מנקס, שמציגה בפירוט ובפשטות את האופן שבו הסרטים הגדולים ביותר בהוליווד השתמשו (ומשתמשים) בשפה קולנועית כדי להפוך את הנשים לאובייקט שעומד לרשותו של הגבר. או במילים אחרות, מציגה את האופן בו החברה הפטריארכית מעצבת את הקולנוע – ובהתאם, האופן בו הקולנוע מעצב את החברה הפטריארכית. חשבתם שזו דרך חד צדדית? כנראה ששנים לא הסתובבתם ברחוב כאישה.

בעזרת מושגי מבע קולנועי פשוטים (שגם מוסברים היטב בסרט), מנקס מציגה את איך בימאים השתמשו בתנועות מצלמה, תאורה, מסגור ופרספקטיבה כדי להציג נשים באופן חד מימדי, ואז מתארת איך הסרטים האלה מעצבים את המציאות שלנו. בעזרת שורת בימאיות ושחקניות, הסרט גם מציע אלטרנטיבה לקולנוע אחר, מכבד, שוויוני וחדש. כזה שלא נועד לגברים ללטוש עיניים, אלא כדי לספר גם סיפורים של נשים. סרט פוקח עיניים, גם אם תמיד ידעתם.

"שטיפת מוח: סקס-מצלמה-כוח", 22:00, בערוץyes  דוקו וב-VOD