מה רואים הלילה: מלחמת גלדיאטורים מודרנית, פשוט מאחורי הקלעים

צוות לעניין. "שרירים ושערוריות: הסיפור של גלדיאטורים אמריקאים". צילום: יח"צ נטפליקס
צוות לעניין. "שרירים ושערוריות: הסיפור של גלדיאטורים אמריקאים". צילום: יח"צ נטפליקס

אם חשבתם שתכנית כמו "אתגר הנינג'ה" מסוכנת, חכו שתראו מה הלך מאחורי התקלעים בתוכנית "גלדיאטורים אמריקאים" - סקס, סמים, סטרואידים, התקפי זעם ופציעות מסכנות חיים. וזה עוד לפני שהמצלמות נדלקו - דוקו נטפליקס חדש ומפומפם ביותר

לפעמים אנחנו נוטים להביט על מצב הטלווזיה שלנו כיום, לראות את כל ריאליטי הטראש ששולט בכל פינה, ולהתייאש לאן האנושות הגיע. אבל אז אנחנו פשוט נזכרים שבניינטיז היתה תוכנית שבמסגרתה אנשים רגילים הגיעו לטלוויזיה כדי להתחרות במגוון מבחני כוח (שתמיד, איכשהו, התדרדרו למכות) מול נבחרת אולסטאר אמריקאית של ערימות שרירים. קראו לזה "גלדיאטורים אמריקאים", זה היה שמנוני ומוזר, ואנשים ממש אהבו את זה.

פרספקטיבת השנים, כך אומרים, עוזרת להביט אחורה באופן יותר מפוכך. ובדיעבד, "גלדיאטורים אמריקאים" היה טירוף חסר אחריות שאפשר למצוא רק באמריקה, וספציפית, בעיקר בניינטיז. זרקו חבורת ספורטאים מפוצצי סטרואידים לתוך זירה עם אנשים אמיתיים, ותגידו להם שהמשכורת שלהם תלויה בלחסל אותם, ורצוי שזה יהיה באופן מבדר. וזה היה מבדר, אבל גם בא עם מחיר לא מבוטל. שלושים שנים אחרי עליית התוכנית, הדוקומנטרי החדש של נטפליקס – "שרירים ושערוריות: הסיפור של גלדיאטורים אמריקאים" – מציג את כל השרירים, וגם את כל השערוריות. כן, ניחשתם שנגיד את זה.

מדובר בדוקומנטרי בן חמש פרקים שלמרות הנושאים האפלים שעומדים מאחוריו, כן מצליח לשמור על אווירה קלילה, אולי כי בחלקו הוא מורכב מהרי אדם מתעופפים באוויר כמו בובות בעודם לובשים טייצים בצבעי דגל ארה"ב. ריאיונות עם הגיבורים הנשכחים, חשיפות של סיפורי מאחורי הקלעים (בליווי אנימציה אילוסטרטיבית), וניסיון לשרטט את כל המקומות בהם התוכנית המופרעת הזו יכלה להשתבש, ואיפה היא באמת השתבשה. כיף דבילי, לצחוק על העבר. יותר כיף מלצחוק על ההווה.

העונה המלאה של "שרירים ושערוריות: הסיפור של גלדיאטורים אמריקאים", עכשיו בנטפליקס