הקופסה הכי שחורה: "אנחנו תמיד ערוכים למלחמה שהייתה"

"קופסה שחורה", תערוכה מאוסף מוזיאון העיצוב חולון (צילום: אלעד סריג)
"קופסה שחורה", תערוכה מאוסף מוזיאון העיצוב חולון (צילום: אלעד סריג)

מוזיאון העיצוב חולון פורס את אוסף העיצוב הבינלאומי המרשים שלו בתערוכה חדשה. האוצרת מיה דבש מספרת על הריגושים והההפתעות במחשכי חדר האוסף שנתנו לה סיבה לקום בבוקר \\ טור אישי

שנת 2020 הייתה אמורה להיות "השנה" שלנו בה"א הידיעה – שנת העשור של המוזיאון. היו לנו תכניות גרנדיוזיות, במושגים של מוזיאון כמובן. פתחנו את התערוכה ״אקסטרים״ שעליה עבדנו במשך למעלה משנתיים. כשהתחילה הקורונה התבוננו בהשתאות בדימוי המרכזי שהוביל את התערוכה – נערה מלוכסנת עיניים עטויה מסכה. דימוי שבחרנו ב-2019, כשהרעיון שנלך עם מסכות היה רחוק מאתנו כל כך.

למשמע את ההווה דרך סימנים מהעבר. תערוכת "אקסטרים" ב-2019, מוזיאון העיצוב חולון
למשמע את ההווה דרך סימנים מהעבר. תערוכת "אקסטרים" ב-2019, מוזיאון העיצוב חולון

התבוננות בעבר לא תמיד מסייעת להבנת ההווה, בעיקר כאשר קורה משהו לא צפוי כמו מגיפה עולמית. אנחנו תמיד נערכים למלחמה שהייתה

אנשים עם מסכות היו אז דימוי אקזוטי שפגשנו מדי פעם בשדה תעופה במקומות מרוחקים בעולם, בטח לא אנחנו. עבודות שהתייחסנו אליהן רק לפני רגע כעבודות ספקולטיביות, כמו ספה ששוכבים עליה ומישהו מפעיל מנגנון שמחבק אותך בעולם ללא חיבוקים – הפכו רלוונטיות יותר מתמיד. "התערוכה שהקדימה את זמנה", אמרנו לעצמנו. מנסים למשמע את ההווה דרך סימנים שאנחנו מוצאים בעבר. 

אחרי "אקסטרים" היינו אמורים להציג את "הנשף" תערוכה שחוגגת עיצוב אופנה ישראלי. אבל זה לא היה הזמן לנשפים ולא לחגיגה של אופנה ישראלית, שהייתה מוכה וחבולה כמו הרבה ענפים אחרים. אז התבוננו פנימה כמו כולם וחשבנו שיש לנו בבית את כל מה שאנחנו צריכים. במקום להשיט ארצה אובייקטים מחו"ל נעשה שימוש באובייקטים שנמצאים במחסנים שלנו ובמקום לשלב אוצרים חיצוניים נאצור ונעצב יחד. 

הפתעות וריגושים בחדר האוסף החשוך. "קופסה שחורה", מוזיאון העיצוב חולון (צילום: אלעד סריג)
הפתעות וריגושים בחדר האוסף החשוך. "קופסה שחורה", מוזיאון העיצוב חולון (צילום: אלעד סריג)

החודשים האלה, שבהם יצרנו את התערוכה "קופסה שחורה" היו החודשים המרגשים ביותר בעבודה זה זמן רב. בימים כתיקונם צוות המוזיאון מלווה אוצרים ויוצרים חיצוניים, שמציגים במוזיאון ומסייע להם להגשים את חזונם. העבודה על התערוכה ״קופסה שחורה״ הייתה הזדמנות עבורנו להתנסות בדרך עבודה אחרת. החשיבה המשותפת, הדיונים, החיפוש וההפתעות שגילינו במחשכי חדר האוסף שלנו ריגשו אותנו מאוד – היה לנו בשביל מה לקום בבוקר. 

לפני שלושה שבועות פתחנו סוף סוף את התערוכה ״קופסה שחורה: חפצים מאוסף מוזיאון העיצוב חולון״. תערוכה שעמדה מוכנה ורק חיכתה לקבל קהל. תקופת הקורונה חידדה אצלנו יותר מתמיד את הצורך שלנו בקהל – בבני אדם. מה זאת תערוכה ללא קהל? אנחנו מחויבים אמנם לחפצים, לאיסוף ולשמירה עליהם מכל משמר – מפגעי הלחות, מסימני הזמן ולא פעם גם מנגיעות המבקרים. אבל בתקופה האחרונה מצאנו עצמנו מייחלים לאותם מבקרים.

מיה דבש (צילום: שרון דרעי)
מיה דבש (צילום: שרון דרעי)

השמחה הגדולה היא שהיום עומדת תערוכה שאנחנו גאים מאוד שהצלחנו לעשות. "קופסה שחורה" חושפת את מאחורי הקלעים של אוסף המוזיאון. את המנגנון שמפעיל אותו. הקלישאה אומרת שצריך ללמוד ממשברים, להסיק מסקנות ולגבש תובנות שיסייעו לנו בעתיד, אבל התקופה האחרונה לימדה אותנו שהתבוננות בעבר לא תמיד מסייעת להבנת ההווה, בעיקר כאשר קורה משהו לא צפוי כמו מגיפה עולמית. אנחנו תמיד נערכים למלחמה שהייתה. 

אין בסט הכלים שלנו משהו חדש שנוכל להישען עליו ובכל זאת, השנה האחרונה היא גם זו שאפשרה לנו להעמיק ולהתבונן פנימה ולייצר את "קופסה שחורה" – התערוכה שכל כך יקרה לליבנו ומגלה את האמת הסמויה מהעין. ובקיץ? נפתח סוף סוף את "הנשף".

מיה דבש היא האוצרת הראשית של מוזיאון העיצוב חולון
לרכישת כרטיסים ומידע על הפעילויות במוזיאון העיצוב לחצו כאן