מוזיאון תל אביב זכה בהישג בינלאומי מרשים, אבל יש גם חדשות רעות

כל הכבוד, תמשיכו לבוא עוד. תל אביב לאמנות (צילום: הפקות/שאטרסטוק)
כל הכבוד, תמשיכו לבוא עוד. תל אביב לאמנות (צילום: הפקות/שאטרסטוק)

אפשר להיות גאים לרגע: מוזיאון תל אביב לאמנות נכנס לרשימת מאה המוזיאונים הפופולריים ביותר בעולם (לפי כמות מבקרים) של מגזין האמנות הבינלאומי The Art Newspaper. אבל הרגע גם קצר, כי הנתונים מגלים עוד פרט שפחות נעים לשמוע. לפחות יש לנו תירוצים

אליה וקוץ בה: מוזיאון תל אביב לאמנות התברג לרשימה מכובדת ביותר – דירוג המוזיאונים הפופולריים בעולם של מגזין האמנות הבינלאומי The Art Newspaper, שנבנה על בסיס כמות המבקרים השנתית של מוזיאונים מכל רחבי העולם. המוזיאון היפה שלנו, אם כן, התברג למקום מכובד של 75 מתוך מאה המוזיאונים שבהם מבקרים הכי הרבה אנשים, והוא המוזיאון הישראלי היחיד שעושה זאת, זו השנה השישית.

>> על אדמה חרוכה: 19 תערוכות חדשות לסופ"ש של אביב

עם זאת, לא הכל אופטימי. על אף ההישג המרשים, המוזיאון מציג ירידה לא מבוטלת בכמות המבקרים לשנת 2023 – אם כי חשוב לציין שחלק מהירידה ניתן לייחס לחודשיים האחרונים לשנה, במהלכם המוזיאון היה סגור לקהל. את המקום ה-75 ברשימה השיג המוזיאון בזכות 906,350 מבקרים רשומים, כאשר בשנת 2022 הגיעו למוזיאון 1,070,714 מבקרים, שהציבו את המוזיאון במקום ה-49, המרשים בהרבה.

הטיה לטובה? מוזיאון תל אביב (צילום: עמית גרון)
הטיה לטובה? מוזיאון תל אביב (צילום: עמית גרון)

ואולי הנתון המדאיג יותר הוא זה שמעיד שהמוזיאון פשוט לא הצליח להתאושש ממשבר הקורונה – בשנת 2019 המוזיאון הביא 1,322,439 מבקרים. זה מצביע על ירידה של כ-31% מהנתונים של לפני הקורונה, וגם אם מחשבים את אחוז המבקרים ב-2022 (כי בכל זאת, לא הוגן להשוות למלחמה), זו עדיין ירידה של כ-20% בכמות המבקרים. המגמה הזו, לפי נתוני הדירוג, פועלת בניגוד לרוב המוזיאונים בעולם, אשר רואים חזרה איטית אך עקבית לכמויות של טרום משבר הקורונה – למעט מוזיאונים באנגליה, משום מה. אולי גם שם יש מלחמה.

טניה כהן עוזיאלי, מנכ"לית מוזיאון תל אביב לאמנות, פרסמה בהודעה לתקשורת כי "זה מרגש ומשמעותי בימים אלו לזכות בהכרה בינלאומית, ולהתמקם בין המוזיאונים המובילים בזירת האמנות העולמית. הישג זה מקבל משנה תוקף לאור העובדה שהמוזיאון היה סגור לקהל במשך חודשיים שלמים עם פרוץ המלחמה. אני מודה לקהל הרב של המבקרים שבחרו להגיע למוזיאון תל אביב לאמנות ומבקרים גם בזמנים האלו. בזכותכם ובזכות עבודה יצירתית וערכית של צוות המוזיאון, אנו ממשיכים להיות מחויבים ולהציג את מיטב האמנות המקומית והבינלאומית".