מורים ותלמידים יוצאים במאבק נגד סגירת מרכז מאירהוף

מרכז מאירהוף ברחוב דובנוב, המארח סדנאות אמנות למגוון קהלים, יהפוך בשנה הבאה לגן ילדים. המורים והתלמידים יוצאים למאבק

הצעה לשם: גן מאירהוף. חוג אמנות במרכז מאירהוף. צילום: אלכס ווי יובוב
הצעה לשם: גן מאירהוף. חוג אמנות במרכז מאירהוף. צילום: אלכס ווי יובוב
15 בינואר 2015

סכנת סגירה מרחפת מעל מרכז מאירהוף לחינוך לאמנות של מוזיאון תל אביב, על כלל הסדנאות והפעילויות החינוכיות המבורכות המתקיימות בו. הפסקת פעילות המרכז מתוכננת לחודש אפריל הקרוב. הסיבה: החלטת העירייה להקים גני ילדים בחלק משטחו של המרכז, השוכן ברחוב דובנוב 8. במרכז מאירהוף מתקיימות שנים רבות סדנאות ציור, פיסול, הדפס וצילום וידיאו. כיום לומדים במרכז כ־2,200 תלמידים בכל הגילים – מפעוטות עד גימלאים. המרכז משמש את תלמידי מגמת האמנות בתיכון עירוני א' הסמוך, ומתקיימות בו סדנאות המיועדות לנוער בסיכון, לבני נוער מעוטי יכולת ולתוכניות שילוב יהודים וערבים. במרכז צוות של כ־70 עובדים. בשביל חלקם הגדול זו הפרנסה העיקרית. רבים מהם אמנים פעילים ומוערכים.

את ההודעה על סגירת המקום הקרבה קיבל צוות המרכז ביום שלישי שעבר. מאז החלו העובדים לפעול במרץ למניעת הסגירה. ליאור בן שי העובד במרכז אומר: "העובדים והתלמידים בהלם. יש כאן 200 ילדים שמגיעים מדרום העיר, זה מקום מציל חיים. יש ילדים שלא יכולים להיות בבית בשעות מסוימות. הם כאן בשעות האלה והולכים לקחת להם את הדבר הזה". בעמוד הפייסבוק שפתחו העובדים, שכותרתו "חולדאי אל תסגור את סדנאות מוזיאון תל אביב מאירהוף דובנוב", הצטברו בשבוע שחלף יותר מ־4,000 לייקים, ופוסטים רבים של מורים, ותלמידים בהווה ובעבר. גיל, תלמיד לשעבר במרכז, כתב: "במשך שנתיים למדתי אמנות בסדנאות מוזיאון תל אביב במסגרת לימודיי בתיכון 'מוזות' […] המסגרת החינוכית הזאת הצילה אותי". הקולנוען והתלמיד לשעבר בנימין גילינסקי כותב: "אל תסגור מקום שבו אני (וחברי מהישיבה התיכונית לאומנויות ולמדעים) נחשפנו לאמנים מבתי ספר אחרים".

"המקום הזה פועם: יש כאן אלפי תלמידים, אנחנו עושים פרויקטים לאנשים מכל רחבי הארץ, לילדים דתיים, לילדים מעוטי יכולת, לילדים עם בעיות נפשיות", מספרת אתי כהן, מורה במקום. "אין עוד מקום כזה בכל הארץ – גדול כל כך, פתוח כל כך ומאפשר. זו גדיעה של תרבות ואמנות וחופש יצירה בעיר שמתיימרת להיות אוהבת אמנות. אם הוא ייסגר לא יהיה מקום כמותו יותר, זו תהיה בכייה לדורות". לטענתה, ההחלטה התקבלה באופן חד צדדי, בהחלטת דירקטוריון מוזיאון תל אביב, שיושב ראשו הוא לא אחר מאשר ראש העיר, רון חולדאי. "לא היה כאן דיאלוג, לא היה כל ניסיון למציאת חלופה", לדבריה. "אפשר למצוא מקום ל־200 ילדים ולא לסלק 2,200 תלמידים". עוד קובלים עובדי המרכז על כך שהשטח לגני הילדים יילקח מהשטח שבו פועלות הסדנאות, בעוד המסעדה ומרכז האירועים שפועלים במבנה ימשיכו לפעול ללא פגע.

בעקבות הלחץ הציבורי, הוחלט לדחות את תאריך הסגירה מחודש מרץ לאמצע אפריל, לאחר תערוכת הגמר של מגמת האמנות של עירוני א'. בתגובה לאיום הסגירה החליטו התלמידים והמורים להפוך את תערוכת אמצע השנה של תלמידי המגמה לאמנות בעירוני א' לאירוע מחאה: ביום שני, 19.1, במקביל לפתיחת תערוכת אמצע השנה של התלמידים, תתקיים במרכז הפגנה בקריאה למנוע את סגירת המרכז ולמצוא פתרון חלופי לגני הילדים.

תגובת עיריית תל אביב: "העירייה, או העומד בראשה, לא החליטו על סגירת הסדנאות בבית מאירהוף, אלא על הקמת מספר כיתות גן, ההכרחיות למתן מענה לשנת הלימודים הקרובה בחלק מהמבנה (כשליש משטחו). הנהלת המוזיאון עמלה בימים אלה על הכנת תוכנית להמשך תפעול הסדנאות בהתאם. חשוב להדגיש כי הפעילות החינוכית בעירוני א' לא תיפגע ותימשך כסדרה, בהתאם לשינויים מחויבי המציאות. יודגש כי בשל הגידול המבורך במספר המשפחות הצעירות בלב העיר נוצר צורך דחוף בהשמשת מבני חינוך לילדי הגן ובית הספר היסודי. העירייה השקיעה מאמץ גדול לאיתור שטחים ולאחר כמה שנים שבהן הצליחה להימנע מהכורח להשתמש במבנה הסדנאות ולהחזירו לייעודו המקורי כמוסד חינוכי, לצערנו לא נמצאו חלופות אחרות".