עושים הצגות: תיאטרון יפו לוקח הערב את מחאת התרבות לשלב הבא

כשבוע לאחר שהתיאטרון העלה הצגה במחאה על מצב עולם התיאטרון ונקנס, יערכו הערב אנשיו אירוע נוסף. במשתתפים: מנשה נוי, ראידה אדון, גלית גיאת ומורד חסן. המנהל האמנותי, יגאל עזרתי: "קוראים לגורמים נוספים בעולם התיאטרון להצטרף"

תיאטרון יפו (צילום: תמר מגדל)
תיאטרון יפו (צילום: תמר מגדל)
29 באוקטובר 2020

כשבוע לאחר שהתיאטרון הערבי-עברי ביפו העלה את ההצגה "אום כולת'ום" כצעד מחאתי ואף קיבל קנס, הערב (חמישי) יקיימו חבריו אירוע מחאה נוסף בשל סגירת עולם התרבות. תחת הכותרת "אין חיים בלי תרבות", תיערך ב-18:30 ברחבת התיאטרון ביפו הפגנה בהשתתפות שחקנים רבים ומוכרים, חלקם ינאמו ויציגו קטעים.

תיאטרון של אי ודאות: כל העולם במה של סבל ושביזות

המנהל האמנותי של התיאטרון, יגאל עזרתי, מספר בשיחה ל"טיים-אאוט" כי ההפגנה קיבלה את כל האישורים הנדרשים מהמשטרה ותתקיים בהתאם למגבלות הקורונה. באירוע ישתתפו, בין השאר: ראידה אדון, גלית גיאת, מורד חסן, אסתי זקהיים, אמל מורקוס, מנשה נוי, ראודה סלימאן, גסאן עבאס, סופי צדקה, עודד קוטלר ואמנים נוספים.

גלית גיאת. צילום: אורי און
גלית גיאת. צילום: אורי און

קבלתם כבר את הדו"ח על האירוע הקודם?
עזרתי: "עדיין לא, אבל קיבלתי טלפון מהאחראים על רישוי עסקי במשטרה שנזפו בי על האירוע ואמרו לי שבמידה ונעשה עוד אירועים – אנחנו מסכנים את הרישוי העסקי שלנו, גם בפנים וגם בחוץ. זה היה איום חד משמעי".

איך אתם מגדירים את האירוע הערב ומה מתוכנן בו?
"זה ערב מחאה והפגנה. הגשנו בקשה למשטרה וקיבלנו אישור. נקפיד על הכללים. מבחינת האירוע, 20 אמנים יעלו כל אחד בתורו וידברו או יופיעו. ישתתפו גם פורומים שונים שמביעים את תמיכתם כגון פורום מוסדות התרבות, פורום מוסדות התרבות הערבים, איגוד האמרגנים והמפיקים ועוד".

ואם תקבלו שוב דו"ח?
"אנחנו עושים הפעם הפגנה באישור המשטרה. ערב מחאה שבו אנשים מדברים ועושים קטעי אמנות זה בסדר, כך שאני לא צופה דו"ח. אבל אם כן נצא למאבק ציבורי ומשפטי".

יגאל עזרתי. צילום: רדי רובינשטיין
יגאל עזרתי. צילום: רדי רובינשטיין

מפריע לך שלא מצטרפים עוד גורמים בעולם התיאטרון והתרבות בכלל?
"כן, אני מצר על זה. אנחנו עשינו את הערב הראשון כדי שעוד מוסדות ילכו בעקבותינו. בינתיים אני מקבל בעיקר חיזוקים בווטסאפ. זו אחת הקריאות שלנו הערב – שעוד גורמים יצטרפו. גם ליד הקאמרי והבימה יש חללים פתוחים".

אם היית בנעליהם של מקבלי ההחלטות מה היית עושה?
"אפשר לעשות מתווה להופעות בחוץ למשל, עם מרחקים סבירים. כרגע אני לא יכול לעשות אירוע אפילו ל-20 איש. נדרש מתווה אחיד שידבר על מרחקים וכמויות ולא על סקטורים, כך גם הציבור יוכל לקבל את זה. אפשר לנצל את נובמבר שבד"כ לא חורפי – אצלנו וגם במקומות אחרים. האמנים פשוט משוועים לעבודה – גם מבחינה כלכלית וגם מבחינה רגשית. הם רוצים להריח את הבמה והקהל. בינתיים, ביקשו מאתנו להחזיר את העובדים כדי לקבל פיצויים – אבל הפיצוי לא הגיע".