מה, חשבתם שנגמר? במוצ"ש המחאה חוזרת בפעם ה-15

מחאת הדמוקרטיה, 4.3.23 (צילום: שאטרסטוק)
מחאת הדמוקרטיה, 4.3.23 (צילום: שאטרסטוק)

החגים נגמרו, אנחנו מתעוררים: מזכירים לבני גנץ לא להיות נאיבי (שוב), בולמים את הניסיון לערבב את תלמידי התיכונים עם הפגנה מול בית שר החינוך יואב קיש וכמובן הפגנת הענק השבועית בקפלן. כל מה שצריך לדעת כדי לצאת להפגין השבוע // ידיעה מתעדכנת

13 באפריל 2023

זה יהיה השבוע ה-15 ברציפות של ההתנגדות לדיקטטורה. המחאה התגברה על החג, על המצב הבטחוני, על יציאת פסח המסורתית של עם ישראל לחו״ל ועל נסיונות ההרדמה של הממשלה והאופוזיציה, והמשיכה להוציא מספרים מרשימים לרחובות. בניגוד לציפיות של כולם, כולל של חלק מהמפגינים עצמם, עייפות החומר לא משפיעה על הכמויות המגיעות בשבת לקפלן ולשאר מוקדי ההפגנות ברחבי הארץ. מתעייפים ומגיעים בכל זאת. כי אין ברירה אחרת. 

השבוע הזה היה עמוס באירועים (מצד שני, איזה שבוע לא?) ועמד לא רק בסימן החג השני, אלא גם תחת הסלמת המצב הבטחוני בחסות ממשלת הכאוס, בסימן הנאום הצפוי של נתניהו בו הוא הטיל את מלא האחריות על המצב הכלכלי והבטחוני על האופוזיציה, המפגינים וכל גורם אפשרי אחר מלבד עצמו וממשלתו, ולאחר מכן בסימן הצעדה במאחז הלא חוקי אביתר, בה חזינו במפגן המופרך של שרים מהקואליציה (64 מנדטים או לא?) הקוראים לשלטון שהם חלק ממנו להסדיר את המאחז – משל הם עצמם אופוזיציה לוחמת. רק לא ברור למי. בעיקר עמד השבוע הזה בסימן החקירות הפוליטיות – רדיפה שעורר זעם גדול עם זימונו של רועי נוימן, מפעילי המחאה הבולטים, לחקירה במחוז תל אביב בעקבות ציוץ שכתב בטוויטר נגד השוטר שהכה מפגינה. שחרורו של נוימן באותו יום עצמו, כשעה לאחר תחילת החקירה, ללא כל תנאים מגבילים, רק העצים את הכעס של מי שאינו סותם את פיו ומשמיע ביקורת נגד המהלכים הדיקטטורים של השלטון. כמו פעולות רבות אחרים של הממשלה המנותקת, יש תחושה כי המעצר של נוימן משמש דלק המצית יציאת אנשים נוספים לרחובות בשבת.

אז איפה מפגינים?

ההפגנות מול חברי הכנסת ושרי הממשלה נמשכו גם השבוע ברחבי הארץ מחדרה דרך פתח תקווה, ראש העין ועד מושב חינתון, וניתן להתעדכן בהן באתר המחאה ריסטארט-ישראל

חמישי (הערב) 13.4 20:00 // הפגנה מיוחדת במודיעין מול מכונת ההסתה והעומד בראשה

אחרי שהמוחים הגיעו להפגין נגדו במימונה, נתניהו מגיע לאולפן ״הפטריוטים״ בערוץ 14 והמפגינים מגיעים גם לשם להזכיר לו שאם זה תלוי בהם ההפיכה שלו לא תעבור. ״זמנו וזמן ממשלת החורבן – עבר. בואו עם דגלים זמבורות שלטים ואנרגיה של דמוקרטיה!״ נכתב בהזמנה להפגנה.

רחוב צלע ההר 44 – מודיעין (אזור ליגד)

שישי 14.4 10:00 // גנץ איך לך מנדט להתפשר על הדמוקרטיה
ההפגנות מול ביתו של גנץ ממשיכות והפעם המילואימניקים מגיעים לומר לו – זה לא הזמן למצמץ. "את מחיר התמימות של בני גנץ כולנו משלמים אלא שהפעם לא נאפשר לו למכור אותנו", כתבו המוחים, "גנץ, אין לך מנדט למסור מילימיטר מהחירות שלנו, אין לך מנדט לגעת בוועדה למינוי שופטים, ואין לך מנדט לקבל את מתווה הנשיא".

שישי 13.4 17:00 // שומרים על החירות מול הבתים של של גילה גמליאל ואופיר אקוניס
"בואו עם גיטרות ושיר בלב להזכיר לגילה ואופיר שאת המנגינה הזאת אי אפשר להפסיק", כתבו הפעילים בהכנה לשבוע נוסף בו לא יהיה מנוח למשתפי הפעולה עם דיקטטורה.
אופיר אקוניס – פסטרנק 5 תל אביב, גילה גמליאל שדרות קק"ל 112 תל אביב

שישי 13.4 13:00 // מפגינים מול שר החינוך

ההפגנות מגיעות לביתו של השר קיש ברמת גן אחרי שבוע שבו גילינו שהממשלה מתכוונת לנצל (סליחה, לגייס) את תלמידי התיכונים כשגרירים כפויים להסברה על ההפיכה המשטרית.
כיכר אורדע רמת גן

שבת 15.4 19:30 // חופשי מדיקטטורה, חופשי בארצינו

בשבת חוזרת המחאה לשגרת ההפגנות לאחר החג וארגוני השטח השונים מעלים שלב – צפו למיצג גדול ומפתיע המתארגן בשעות אלו.״הנזקים של הממשלה הפושעת עוד יורגשו שנים קדימה, והצעירות והצעירים הם אלה שישלמו את המחיר. ‏דור העתיד מתעורר להגן על מה ששלו! הצטרפו לצעדת דור העתיד בשבת מהבימה לקפלן בדרישה לעתיד ורוד לכולן ולכולם. לא נתפשר על פחות!״ כתבו בחזית הוורודה, ארגון השטח המעניק למחאה את הקצב.

תל אביבים ואחרים שהצליחו לקום מוקדם מהשנ״צ יוכלו לבחור בין הצעדות להפגנה המרכזית:

  • 18:30 התכנסות בהבימה עם החזית הוורודה, לפני הצעדה. בואו לצעוד ולשיר לרקע התופים.
  • 19:00 התכנסות ברוטשילד עם עומדים ביחד, תחת הסיסמא ״כן לרווחה ולצדק, לא למיליציה גזענית!״ נפגשים ברוטשילד 42 מול בנק לאומי
  • 19:00 צעדת הנוער ״בייבי פינק״ של החזית הוורודה (גם בומרים מוזמנים): התחלת צעדת דור העתיד לקפלן.
  • 19:45 ההפגנה המרכזית.
  • עם הגעתכם להפגנה המרכזית תוכלו להתאסף בקפלן פינת לאונרדו דה וינצ׳י למעגל תיפוף ומיצג המפתחות, הצפוי להתחיל ב-20:30.

 

צעדות נוספות צפויות לצאת לכיוון קפלן מרמת גן וגבעתיים החל מהשעה 17:40. רשימת הנואמים בקפלן תכלול את הרמטכ״ל לשעבר דן חלוץ, השייטת האולימפית ורד בוסקילה, הפעיל משה רדמן, עורכת דין נטע עומר שיף מקולקטיב מזרחי אזרחי, והפעיל החברתי דוד מזרחי, לשעבר חבר לה פמיליה. את ההפגנה תנחה שקמה ברסלר והנאומים יחלו השבוע החל מהשעה 20:00 על מנת לאפשר גם לשומרי השבת להשתתף. בתום ההפגנה תצא צעדת לפידים מבגין צפון לכיוון נמיר.

על מה מפגינים?

חסר על מה? תשע נשים נרצחו מתחילת השנה, הפשיעה בחברה הערבית משתוללת ללא מענה, על משרד הפנים השתלטה כנופיית פשע המוכרת תורים, מערך הבריאות קורס ומקורות תקשורתיים שונים מדווחים על קבוצות רופאים המתארגנות לעזיבת המדינה באופן יזום, גם מצב מערכת החינוך לא להיט אם כבר שאלתם והוא מתעד להכשיר תלמידי תיכון לצורך הסרה ישראלית ברשת. לא ספרנו אבל יש לנו חשד שמספר משרדי ההסברה המתגבשים בממשלת הזדון הנוכחית גבוה ממספר המסעדות שנפתחו החודש בתל אביב. גם הכיבוש עודנו אתנו, אם כבר נכנסנו לזה, ואה, כן, הממשלה מנסה להעביר חוקים שיהפכו את ישראל לדיקטטורה. בחרו נושא וצאו להפגין.

"יש להזכיר את המובן מאליו: מדינות דמוקרטיות לא מגייסות בני נוער להפצת תעמולה. הורים, מורים, מנהלות, ראשי רשויות שהתחייבו לחנך לדמוקרטיה – אל תשתפו פעולה עם המהלך הבזוי הזה. אל תאפשרו לתכנית להיכנס לבתי הספר! זה בידיים שלנו", כתבו במטה ארגוני מאבק החינוך נגד הדיקטטורה. ארגון הדגלים השחורים כתב: "תודה לאמיצות ולאמיצים הנחושים לשמור על הדמוקרטיה שלנו! תודה לאנשי כוחות הביטחון. אביב. תקווה. אנחנו ננצח. בזכותכן. בזכותכם. בזכותנו. ישראל לא תהיה דיקטטורה".

.

 

ממטה המחאה המשולב נמסר: "נאום השקרים של נתניהו בתחילת השבוע הוכיח שפניו לדיקטטורה. כל ויתור בועדה לבחירת השופטים יכניס שופטים שפוטים לבית המשפט העליון ויחל את תהליך הפיכתה של מדינת ישראל לדיקטטורה משיחית. המיליונים שהשתתפו בהפגנות עד היום יתנגדו להרס מדינת ישראל וערכי מגילת העצמאות. אנו קוראים לראשי האופוזיציה לא לאפשר מריחת זמן ולהודיע כי תאריך היעד להסכמה רחבה הוא עד יום העצמאות. גרירת רגליים תביא להרס הכלכלה, הצבא והקרע בעם."

כל הדרכים מובילות לקפלן

אם אתם מגיעים מחוץ לעיר וכולם חוזרים השבוע מחוץ לעיר וההורים: שאלוהים יעזור לכם. חפשו חנייה מרוחקת בתשלום, קחו קורקינט או אופניים שיתופיים לקפלן (בבקשה לא לדרוס אף אחת). או שפשוט תלכו ברגל. זה בריא.
אם אתם מגיעים ברכב פרטי: בבקשה אל תגיעו עם רכב פרטי.
אם אתם מגיעים באוטובוס: כל הקווים שמגיעים אל דרום אבן גבירול או אל קינג ג'ורג/דיזנגוף יביאו אתכם למרחק הליכה מכיכר הבימה במידה והכבישים אליה יסגרו.משם תוכלו להצטרף לצעדות או פשוט להמשיך לבד ברגל.
אם אתם מגיעים ברגל או באופניים: אתם חכמים ואנחנו רוצים להציע לכם חברות.

שלטים

כולנו יודעים שמדובר באלמנט מהותי שמצטל היטב. גם בעולם. קחו בחשבון שתקשורת זרה מחפשת שלטים באנגלית ובשפות נוספות ואולי תקדישו צד להן צד אחד של השלט. גם כיתוב בערבית יכול להוות פעולה של סולידריות הצהרתית. וזה בטח טוב יותר מלשאול בפעם המאה למה הערבים לא מצטפים למחאה שכולה יהודית דמוקרטית. בנוגע לכיתוב עצמו – לא נראה לנו שאתם זקוקים לנו, אבל אם בכל זאת נתקעתם ללא השראה הכנו לכם כזאת ממש כאן.

ההשראה השבועית

זקוקים למוטיבציה לצאת מהבית? זקוקים למוטיבציה שתניע גם את החברים הכי עצלנים לעזוב את הנטפליקס ולצאת להלחם על הזכויות שלהם? שלחו להם את הסרטון של דברי רועי נוימן, מבכירי הפעילים במחאה, בצאתו מהחקירה המשטרתית אליה זומן בגלל ציוץ על שוטר שהיכה מפגינה.

 

 

נתקלתם באלימות משוטרים או ממפגיני נגד תומכי ההפיכה?

אלימות השוטרים מסלימה משבוע לשבוע ולאחר נאום נתניהו, בהפגנה הספונטנית שנוצרה על איילון, ביצעה משטרה מעצרים אלימים, כולל זה של מתופף החזית הוורודה ניר טל. אם גם אתם נתקלים באלימות משטרה יש לנו מדריך שלם על זה שכתבה עורכת דין זכויות האדם ספיר סלוצקר-עמרן. אקטיביסטיות יודעות דבר ממליצות לכם ללכת בקבוצות, גם אל ומההפגנה עצמה.

הותקפתם בעצמכם או הייתם עדים לאלימות כלפי אחרות במהלך ההפגנה, בדרך אליה, או ממנה? שתפו ודווחו בפלטפורמת ״אלימות״: מאגר מידע הכולל דיווחים, תמונות וסרטונים של מקרי אלימות אשר הופנו כלפי מפגינים. הדיווח מתבצע בלחיצת כפתור פשוטה ואפשר גם לברר אם אירוע אלים שחוויתם כבר דווח למאגר. אם אנחנו לא נתעד ונגן על עצמינו – כבר הוכח שאף אחד אחר לא יעשה את זה.

נעצרתם? לא להבהל. רגע לפני שאתם יוצאים מהבית להפגנה רשמו על פתק (כי הטלפון ילקח מכם) את המספר של ״מערך עצורים״, גוף התנדבותי המלווה ותומך בעצורי השווא בהפגנות ם מרגע המעצר ועד רגע השחרור. יחד איתם הכנו לכם מדריך מפורט להתנהלות נכונה בזמן מעצר

מעצר, או אלימות המופנית כלפיכם משוטרים או תומכי הפיכה שמגיעים בשבועות האחרונים להפגנות לחפש מכות (כן, גם אם רק קיללו אתכם) יכולים להשפיע על הנפש שלכם. באירגון "אין בריאות נפש בלי דמוקרטיה" מתנדבים אנשי מקצוע המעניקים תמיכה נפשית טלפונית לציבור המפגינים.  הכנו לכם מורה נבוכים עם עצות ממפגינים מנוסים ואנשי מקצוע שיסייעו לכם לעבור ולעבד את הקושי.

איפה לאכול ולשתות?

המחאה יצרה קושי לחלק מהמסעדות המקומיות ולחלקן דווקא סייעה. המעט שאפשר לעשות עבור המסעדנים (בטח ובטח עבור אלו התומכים במחאה) היא להקל על עסקים הנמצאים בקרבת מוקדי ההפגנות. בתום הטקס בקפלן תמצאו בדרך כלל את חברי החזית הוורודה מרימים כוסית לילה ופורקים אדרנלין בפיקוק, שהבוסית שלו הפכה בעצמה לדמות בולטת במחאה. מסעדת ״האחים״ ו״ביר גארדן״ שרונה גם הן אופציות מקומיות לסגירת הלילה, או תדלוק לפני.