מחלקת גנים ונוף: 5 הצעות לטיול בטבע – בלי לצאת מתל אביב

הילדים סבורים שברוקולי צומח בסופר? החיות היחידות שהם פוגשים הן יתושים? אין לכם דשא וגם לא לשכן? חמש דרכים קלות להתנתק מג'ונגל הבטון ולהתערבב בטבע בלי לצאת מהעיר

גן לאומי מקורות ירקון (צילום: shutterstock)
גן לאומי מקורות ירקון (צילום: shutterstock)
4 במאי 2016

חיים עירוניים וטיולים בטבע נראים לפעמים כמו אופוזיציות בינאריות בלתי ניתנות לגישור. מן העבר האחד – החיים הנוחים שבניתם לעצמכם בקפידה רבה, ומן העבר השני – כל הדברים שלא אהבתם בטיולים שנתיים: שינה חצי נוחה עם אבן תקועה בין החוליות בגב, נעליים נוחות אך מכוערות ויואב הזבל מי"א 2. טראומה ראויה לכל הדעות (ועוד לא דיברנו על זיעה ומאמץ פיזי, איכס).

אבל זה לא אומר שהדבר הירוק והצומח היחיד בחייכם צריך להיות מרבד דשא מבוקר בשולי השדרה. את הטבע – חדשות מדהימות – אפשר לחוות גם במינונים נמוכים, בלי שינה מחוץ לבית ובלי להכיר חרקים חדשים מקרוב. ברשימה שלפניכם ייפרשו בפניכם מרחבים עם אוויר נקי יותר, פרחים ופרפרים, מקומות שאפשר לקפוץ לטייל בהם גם בלי לארוז גזייה ואפילו בלי באמת להתרחק מהבית: פארק ענקי אחד צמוד לתל אביב, שני פארקים בדרום העיר, מקווה מים חמוד בצפונה ונהר הירקון על כל הדברים היפים שסביבו. קחו את הילדים, את החברים, את עצמכם וצאו לפגוש טבע עירוני. ספוילר: עם קצת מזל תפגשו גם שועל או קיפוד.

פארק אריאל שרון

זה לקח כמעט 20 שנה, אך בתחילת העשור הפכה סוף סוף המזבלה המיתולוגית חירייה לפארק אדיר ממדים, 8,000 דונם שטחו. זוהי אולי הריאה הירוקה הגדולה ביותר במזרח התיכון שעודנה נמצאת בתהליכי פיתוח ושכלול. הפארק גובל בתל אביב, רמת גן, חולון, אזור ואור יהודה וכולל את הר האשפה לשעבר ששוקם והפך לפארק מִחזור, בית ספר חקלאי, חווה, שטחים מעובדים ואת פארק דרום. המקום מציע סיורים בשטח, מפגשי צפרות, טיולים על גדות נחל הירקון ויובליו ועוד. הנוף אל השדות משתנה בכל עונה, וחובבי הפריחה ישמחו להיתקל בפרחי בר נדירים שהועתקו למקום מאזורים אחרים בארץ. הפארק הגדול משמש עיר מקלט לשלל מיני חיים שבתי הגידול המקוריים שלהם נעלמו: יותר מ־150 מיני ציפורים נודדות או מקומיות נצפו בפארק מאז נפתח, וכן מתגוררים בו דו חיים, זוחלים ויונקים כגון תנים ושועלים, דורבנים, קיפודים וארנבות.

פארק אריאל שרון (צילום: shutterstock)
פארק אריאל שרון (צילום: shutterstock)

מסלול מומלץ – אורך: 4־5 שעות

  • החנו את הרכב בכניסה לאתר חירייה, הכניסה מכביש 4 לכיוון דרום.
  • צאו להליכה לאורכו של נחל שפירים.
  • לאחר הליכה של קצת יותר מקילומטר תגיעו לפינת ישיבה מוצלת שכולה מחומרים ממוחזרים ליד עץ אקליפטוס שלא תוכלו לפספס.
  • לאחר המפגש עם נחל איילון המשיכו מזרחה לכיוון תל חירייה. חצו את הנחל בגשר עצי הדולב.
  • המשיכו בחזרה אל הכניסה למתחם פארק המחזור חירייה. בתיאום מראש תוכלו לעלות לתצפית מראש הר הזבל המשוקם ולהתרשם ממתחם לב ההר עם שבילי הליכה, מדשאות, מרכז מבקרים ואפילו בית קפה.


עלות: חינם. ביקור במרכז המבקרים עולה 10 ש"ח לאדם, הסיורים לקבוצות (35 איש) יעלו 600־950 ש"ח. לתיאום: park@parksharon.co.il
איך מתניידים? אל ההר עצמו עולים ברגל, ברחבי הפארק אפשר גם לעלות על אופניים, רכבי שטח ואפילו על סוס.
למי זה מתאים? למשפחות שמחפשות חוויית טבע לא הארדקור.
מותר למנגל? לא.
שימו לב: שלל הסדנאות בנושא איכות הסביבה במתחם יתאימו לחובבי הפעילויות החינוכיות.
איפה אוכלים? נוסעים לאחת הערים בסביבה, עדיף כזו ששמה מתחיל בכינוי להר.

פארק אריאל שרון

פארק אריאל שרון (צילום: ניב מוסמן)
פארק אריאל שרון (צילום: ניב מוסמן)

פארק דרום

בין נחל איילון לשכונות הדרום נפרש פארק מנחם בגין הנקרא גם פארק דרום. הריאה הירוקה של דרום־מזרח העיר היא גם חלק מפארק אריאל שרון (ע"ע), ותמצאו בה אטרקציות מגוונות לבני גילים שונים. הייחודית שבהן היא מועדון סקי המים בכבלים המתקיימת באחד משני האגמים שבפארק ומתאימה לבני 12 ומעלה. בקיץ אפשר לגלוש באגם עד שעות הלילה, לידיעת אלו שסקי מים לאור יום אינו מספיק הארדקור בשבילם. עוד תמצאו בפארק גם מתקני משחקים, אזור לפיקניקים, סירות פדלים, קיאקים וסירות משוטים, פינת חי, חורשות, מגרשי כדורסל, כדורגל וטניס, מתחם לכלבים ונקודת תצפית על שטחי פארק אריאל שרון בכלל ופאר דרום בפרט. כיאה לחלק מפארק אריאל שרון, אפשר לראות גם בפארק דרום ציפורים רבות. חובבי החיות יוכלו לפגוש אותן כאן בצורה קצת פחות טבעית, כלומר בפינת החי (ללא ליטוף). מתגוררים שם איילים נקודים, אווזים וברווזים, יענים ואמו, טווסים ואפילו דביבונים.

מסלול מומלץ – אורך: שעתיים

  • התחילו את המסלול בכניסה הראשית לפארק, בקצה של רחוב בירנית.
  • המשיכו בשביל ההליכה דרומה וקחו את הילדים לפינת החי.
  • המשיכו מזרחה לעמדת התצפית.
  • אם אתם במצב רוח ספורטיבי, נסו סקי מים בכבלים באגם או שיט בסירה.
  • כשהעצלות של הילדים גוברת עליכם, צאו לנסיעה עם הרכבת הננסית המקיפה את הפארק (בשבתות וחגים בשעות הבוקר).
  • קנחו במסע הרפתקאות במתקן המגלשות האימתני. אפשר להמיר את החוויה במנגל.
    .

כניסה: חינם.
איך מתניידים? ברגל או אופניים (ניתן לשכור בתחנת תל אופן בכניסה).
למי זה מתאים? משפחות, בני נוער וצעירים שמחפשים בילוי מיוחד, לתושבי האזור שחייבים הפסקה מהעשן. הפארק נגיש לנכים.
מותר למנגל? כן.
שימו לב: מתעצלים ללכת? חפשו את הרכבת הננסית שמסיירת ברחבי הפארק בשבתות ובחגים עד השעה 16:00.
איפה אוכלים? קופצים לשכונת התקווה או מרחיקים לחולון או לשכונת פלורנטין.

פארק החורשות

לא רחוק מפארק דרום ומצדם המערבי של נתיבי איילון נמצאת ריאה ירוקה נוספת. הסיפור מאחורי הפארק המחודש, שהוקם בין המכון לרפואה משפטית באבו כביר, מתחם צער בעלי חיים, יפו והשכונות הדרום־מערביות של תל אביב, מדכא למדי. החורשות הראשונות באזור נטעו אחרי מלחמת העצמאות, על חורבות הכפר אבו כביר שתושביו עזבו או גורשו ובתיהם נהרסו. אפשר לראות שרידים של הכפר בסיור באזור, כולל שישה בתי באר ישנים ששוחזרו.

במשך שנים סבלו החורשות מהזנחה, ורק בשנת 2013 שודרגו ונפתחו מחדש בתצורה מזמינה בהרבה. העירייה צפויה לפתח את האזור עוד יותר, ומבטיחה פארק בגודל 250 דונם. בינתיים יש 80 דונם של חורשות אורנים, שקמות, חרובים ועצי אלה, פרדסים, מסלולי אופניים, משחקים לילדים, אומגה, מתקני כושר, בריכת נוי וגן פסלים. שטח הגן כולל גם את בית הספר לטבע ואת גני הטבע – הגן הזואולוגי והגן הבוטני שאינם פעילים כרגע עקב שיפוצים. עד שייפתח מחדש הגן הזואולוגי יסתפקו המבקרים בפרפרים ובציפורים שמעופפים להם סביב. גזעים כרותים הונחו ברחבי השטח כדי למשוך ציפורים נודדות ומקומיות לקנן בפארק, ויש גם מבני מסתור מעץ לשם צפייה בציפורים (למשל אנפות, צופיות או ירגזים) בלי להבהיל ולהבריח אותן.

פארק החורשות (צילום: נמרוד סונדרס)
פארק החורשות (צילום: נמרוד סונדרס)

מסלול מומלץ – אורך: שעתיים וחצי, כולל פיקניק

  • התחלה: מול הכניסה לכנסייה הרוסית, ליד בית הבאר העתיקה. אם יש לכם מספיק מזל ומתחם הכנסייה פתוח, תוכלו להסתנן עם אחת מקבוצות התיירים הרוסים במקום.
  • המשיכו לעמדת התצפית המשקיפה לבריכה האקולוגית שבה תוכלו לעשות אמבוש לציפורי הבר האהובות עליכם.
  • אם אתם בקטע של רכיבה אתגרית נסו את מסלול הרכיבה החדש שהושק לאחרונה בפארק (הפנצ'ר לא על אחריותנו).
  • פנו כעת אל מתחם האומגה, ליד המבנה של עמותת צער בעלי חיים. בדרך תוכלו להתרשם מעצי הברוש והקזוארינה, ומצמחי הבר שגדלים במקום באופן טבעי ללא ריסוס. ביום טוב תוכלו לשנורר תפוזים מעצי ההדר שננטעו במקום כעת – זכר לפרדסים שהקיפו את אבו כביר.

.
עלות:
 הכניסה חינם.
למי זה מתאים? למשפחות או בודדים שמחפשים טבע עירוני מבוקר וצבעוני.
איך מתניידים? ישנם שבילים נפרדים להולכי רגל ולרוכבי אופניים.
מותר למנגל? כן.
שימו לב: שווה לצאת מהפארק אל כנסיית פטרוס הקדוש ("הכנסייה הרוסית") הסמוכה באבו כביר, שלצדה בית קברות יהודי עתיק.
איפה אוכלים? בד"ר שקשוקה ביפו או בא־לה ראמפה בשוקן.

פארק החורשות

פארק החורשות (צילום: נמרוד סונדרס)
פארק החורשות (צילום: נמרוד סונדרס)

גן לאומי מקורות ירקון

אם ברצונכם לטייל לאורך הירקון כולו תצטרכו לפנות בשביל זה יום שלם. הנהר זורם ממקורות הירקון באזור פתח תקווה־ראש העין (שם תמצאו את הגן הלאומי מקורות הירקון־אפק), עד שפך הירקון הסמוך לתחנת הכוח רדינג בתל אביב. חלקו הלא תל אביבי של המסלול הוא אחד החלקים הקלים יותר של שביל ישראל. נקודת ההתחלה (או הסיום, לבחירתכם) היא תל אפק (הכניסה מכביש 483) והסיום הוא שפך הירקון באזור נמל תל אביב.

בדרך תמצאו מבצר, הרבה דשא, עצים וצמחיית מים, נחלים, פרדסים, בריכת נופרים וכמובן הירקון עצמו שמתפתל סמוך למסלול, מתקרב ומתרחק מהמטיילים. יש גם לא מעט מבנים עתיקים בדרך: כפר הבפטיסטים ובית הבטון, טחנת קמח מהתקופה הרומית וגם פילבוקס שמירה משנות ה־30, בשביל הפרופורציות. המסלול עצמו איננו קשה, אך אורכו מעלה את רמת הקושי מעט. הגן הלאומי מקורות הירקון הוא מיקום אידיאלי לפיקניק – הוא מטופח ויפה, מלא בבעלי חיים ובצמחייה ייחודית, קריר ומוצל גם בימות קיץ קשוחים. יש אפילו מזחים ייעודים לדיג. אזור שפך הירקון כולל גנים מעניינים, טחנות קמח ישנות, מתקנים לילדים ואטרקציות נוספות. לאורך הנהר יש צורות חיים רבות ומגוונות. גם בחלקים הנקיים פחות שלו חיים דגים, ולאורכו תפגשו בין היתר קרפיונים, שפמנונים, צלופחים ואמנונים. לצד הדגים שוחים גם צבים רכים, מחוץ למים יש צבי ביצה וכן נוטריות (מכרסם חמוד שחי בקרבת מים), חתולי ביצות, אנפות, קורמורנים, דורבנים, תוכים וציפורי שיר.

גן לאומי מקורות ירקון (צילום: shutterstock)
גן לאומי מקורות ירקון (צילום: shutterstock)

מסלול מומלץ – אורך: 5־6 שעות, כולל עצירות

  • קחו את האופניים ליום טיול על אפיק נחל הירקון. התחילו בפארק אפק ליד ראש העין, מהמדשאה הגדולה המשקיפה לאגם.
  • צאו לסיבוב במבצר אנטיפטרוס עם תצפית חביבה מהצריח. התרעננו מתחת לחורשת האקליפטוס המוצלת. בונוס: שכשכו את רגליכם בבריכות השכשוך.
  • דוושו לעבר פארק מקורות הירקון ואל תפספסו עצירה מוצלת בבריכת הנופרים.
  • החנו את האופניים בפארק וצאו להליכה קלה בשביל הרומנטי אל עבר בית הבטון. חזרו באותה דרך שבה הגעתם.
  • צאו מהפארק והתחילו ברכיבה לעבר שפך הירקון בתוואי של שביל ישראל. עברתם מתחת לכביש גהה? ברכות, הגעתם לתל אביב. תוכלו לעצור למנוחה במתחם שבע טחנות.
  • המשיכו ברכיבה על שביל ישראל, עד להגעה למתחם רדינג. סיימו במגדלור הוותיק, ליד תל כודאי.
    .
    טלפון לבירורים 9348462־03
    עלות: 25 ש"ח לאדם.
    למי זה מתאים? ממטיילים של ממש עד ילדים הרפתקנים והורים עם הרבה מרץ.
    איך מתניידים? ברגל או באופניים.
    מותר למנגל? כן, באזורים מסוימים.
    שימו לב: לא מתרחצים בירקון. כן, אנחנו יודעים שחולדאי אמר שהמים נקיים, אבל בכל זאת – לא.
    איפה אוכלים? באחת המסעדות בנמל תל אביב. למשל, קיטשן מרקט.
  • גן לאומי מקורות ירקון (צילום: shutterstock)
    גן לאומי מקורות ירקון (צילום: shutterstock)

    בריכת החורף

    "בריכת חורף" היא בעצם יופמיזם לשלולית. מדובר במקווה מים נאה ועונתי שנוצר בעקבות הצטברות של גשמים ועליית מי התהום בחורף ונעלם בהדרגה במשך הקיץ. 90 אחוז מבריכות החורף בישראל נעלמו מהנוף מאז קום המדינה, כתוצאה מהקמתם של יישובים רבים במישור החוף. עיריות שונות סייעו ליצור בריכות חורף בשטחן, הן בגלל הערך האקולוגי, התוספת הירוקה לנוף והסיוע לזנים שונים של בעלי חיים; והן בגלל יתרונות מעשיים כגון עידוד חלחול של מים נקיים לאקוויפר החוף.

    בצפון תל אביב בוצע מהלך כזה ביוזמת העירייה ובית הספר תיכונט. שטח סמוך לבית הספר – שבעבר הייתה בו בריכה טבעית אך הוא יובש לפני שנים – שוקם והפך שוב למערכת אקולוגית חמודה וסימפטית, שלושה דונמים שטחה. תמצאו את השלולית נחבאת בשטח הפתוח שמאחורי מכללת לוינסקי. במקום נסללו שבילים למטיילים ונשתלו מרבדים של פרחי בר להשלמת החוויה הטבעית, והבריכה משמשת גם נקודת עצירה לציפורים נודדות, למקרה שכבר שכחתם שיש בעולם עופות שאינם יונים או דרורים. בכלל, המגוון הביולוגי של השלוליות ישמח כנראה תלמידי תיכון שעושים ביוטיופ יותר מאשר את התל אביבי הממוצע. סביר שתפגשו שם מינים מגוונים של סרטנים קטנים וחרקי מים, צפרדעים, קרפדות וראשנים. החדשות הטובות לחובבי יצורים גדולים ולחים פחות – כל אלה מושכים לאזור עופות מים וציפורים.

    בריכת החורף (צילום: נמרוד סונדרס)
    בריכת החורף (צילום: נמרוד סונדרס)

מסלול מומלץ – אורך: שעה לכל היותר

  • עכשיו הזמן לבקר בבריכת החורף לפני שהיא תתייבש, גם הילדים והכלבים מוזמנים. החנו את הרכב במגרש החניה של תיכונט והתחילו בהליכה צפונה בשביל המוסדר אל עבר הבריכה.
  • המשיכו בהליכה על שביל העץ, התרשמו ממגוון פרחי הבר במקום.
  • השביל ייקח אתכם עד לשפת המים (הכניסה לבריכה אסורה. כן, גם לכלבים!).
  • האזור חשוף לשמש, מומלץ להצטייד במשקפי שמש, כובע ומים.
    .

טלפון לבירורים: 7300111־03
עלות: הכניסה חינם.
למי זה מתאים? למשפחות עם ילדים חובבי חיות, שישמחו לחפש סרטנים וצפרדעים. גם זוגות שמחפשים ספוט רומנטי קרוב עשויים למצוא פה את מבוקשם.
איך מתניידים? ברגל או באופניים. האזור אינו נגיש לנכים אך אפשר להביא עגלות.
מותר למנגל? לא.
שימו לב: זו לא בריכת שחייה, אסור לשחות בה וגם לא לשכשך רגליים.
איפה אוכלים? מתפנקים בטורקיז שבמתחם סי אנד סאן או חותכים להרצליה.

בריכת החורף (צילום: נמרוד סונדרס)
בריכת החורף (צילום: נמרוד סונדרס)


סייע בהכנת הכתבה: יונתן גת