מקפה זרחני עד לסמל ביסקסואלי: גלגולו של חד קרן

נושא הביסקסואליות שמוביל את חודש הגאווה הביא את החיות המיתולוגיות אל שלטי החוצות. מה המשמעות של בחירה בחיה שלא קיימת, והאם הטרנד המנצנץ יניח לנו בקרוב?

חדי קרן ביסקסואלים (צילום: איליה מלניקוב)
חדי קרן ביסקסואלים (צילום: איליה מלניקוב)
7 ביוני 2017

בצד ההחלטה על הנושא שיוביל את אירועי חודש הגאווה, ביסקסואליות, חשפה מינהלת הגאווה את סמל המצעד הנבחר: דמות גברית ודמות נשית שנושאות את דגל הגאווה הביסקסואלית ואת דגל הגאווה, רכובות על סוסים חדי קרן.

חדי קרן הם סמל מוכר (גם אם שנוי במחלוקת) לביסקסואליות, אבל יש להניח שהאובססיה הצרכנית והתרבותית לחיה המיתולוגית תרמה גם היא לבחירה של ממתגי חודש הגאווה. ובעוד שחדי קרן לא סובלים מבעיית הנראות של הקהילה הביסקסואלית, שרבים מחבריה מתלוננים על תחושת חוסר שייכות בקהילה הלהט"בית, העובדה שהם אינם קיימים במציאות אחראית במידה רבה לכך שהם הפכו לסמל לזהות מינית שטוענים כלפיה שאינה קיימת. אלון צבעוני, פעיל בקהילה הביסקסואלית ומתנדב בארגון חוש"ן, מסביר כי הקהילה אימצה את הסמל דווקא כתגובת נגד לביטויי ביפוביה.

"השימוש התחיל כניכוס מחדש(reclaiming) של רעיון שמשמש כנגד ביסקסואלים/ות – שביסקסואלים לא קיימים. באותה מידה קוויר היה פעם כינוי גנאי ללהט"בים, הקהילה הגאה אימצה אותו, פירשה את המילה מחדש, ועכשיו קוויר לא יכול לשמש כנשק כנגד הקהילה", אומר צבעוני. "פעם מישהי אמרה לי שלמצוא ביסקסואל אמיתי זה כמו למצוא חד קרן. כלומר, שאין כזה דבר ביסקסואלים, יש רק יש אנשים שמזדהים כביסקסואלים, אבל הם בעצם הומואים ולסביות מוכחשים, סטרייטים וסטרייטיות מבולבלים או מי שמתנסים להנאתם. חד קרן הוא גם דימוי לקסם וחופש. אז עבור ביסקסואלים, השימוש בחד קרן זה ניכוס מחדש – אנחנו לוקחים את הרעל שזורקים לעברנו והופכים אותו למשהו חיובי ומעצים".

לפי המיתוס הידוע ביותר בתרבות המערב שקשור בחדי קרן, רק בתולות טהורות יכלו לבוא איתם במגע, ועל כן ציידים השתמשו בנשים צעירות לפיתוי החיה. אולי בהמשך לכך, חד קרן הוא גם ביטוי שמתייחס לאידיאה של אדם, בעיקר לנשים, בהקשר מיני וזוגי. הדבקת הכינוי חד קרן לאדם הנמשך לשני המינים הוא כנראה גלגול של המיתוס הזה. בקהילת הפוליאמוריה (ריבוי מערכות יחסים), חדי קרן הם פרטנרים דו מיניים, לרוב נשים, שבמקרה גם נמשכות לשני בני הזוג ויכולות לממש איתם פנטזיה מינית בשלישייה. מה שנתפס כאידיאלי בהן הוא שהן נמשכות לשני בני הזוג, אבל לא יחבלו במערכת היחסים הקיימת (וכן, לרוב תמונת חד קרן באפליקציית היכרויות מעידה על שאיפה לשלישייה במיטה).

ברשת ניתן למצוא גם מאמרים סטרייטיים לעילא שמתארים את הפרטנרים היוניקורניים כמציאה חד פעמית, מושלמים באופי ובמראה, שמוטב לזהות אותם מוקדם ואסור לוותר עליהם. ההשוואה ליוניקורן במקרים האלו מבוססת על חוויה של נס, משהו בלתי אפשרי שבכל זאת מתממש. מחוץ למיטה, נס החד קרן העניק את הכינוי יוניקורן גם לחברות היי־טק וסטארטאפים שהצליחו לגייס מיליארד דולרים.

מיוחדים וקסומים, כמו כולם

בלי לערער על חשיבות הנראות הביסקסואלית, טרנד חדי הקרן שמתהווה בשנים האחרונות בתרבות הפופולרית וברשת הגיע בתקופה האחרונה לשיא, והוא נושא עמו אינסוף משמעויות נוספות ומוצרים שהמאיסו אותו על הציבור. אירוע חשוב בהיסטוריה של החד קרן בתרבות הפופולרית היה השקת המהדורה המוגבלת של משקה קפוא ברשת סטארבקס, הלוא הוא פראפוצ'ינו חד קרן, שהפציע באפריל האחרון. משקה "קסום" עם קצפת שמתחיל כסגול עם פס כחול ועם ערבוב צבעו משתנה לוורוד. חלק מעובדי הרשת הגדירו את יום ההשקה כיום הגרוע ביותר שהיה להם בעבודה, לאחר שמאות הסתערו על הסניפים.

הפראפוצ'ינו של סטארבקס הוא לא חד קרן נדיר. הרעיון למשקה צמח בקרקע פורייה, תרבות רשת ענפה, והוא אחד משלל unicorn foods – מאכלי יוניקרן, שמצטרפים אל סגנונות עיצוב שיער, איפור ואופנה ואל מוצרים אחרים שמסומנים ומשווקים כ"יוניקורן". כולם מתאפיינים באסתטיקה של צבעי קשת בענן, נצנצים, גוונים של פנינה ואווירה "קסומה". בתמונות ובממים ברשת השתלטו צבעוניות ורדרדה או סגלגלה ותאורה חלבית.

משקה חד הקרן של סטארבקס היה כנראה מזעזע, אבל הצטלם נהדר וקיבל מאות אלפי תיוגים באינסטגרם. הוא השתלב נהדר באסתטיקת היוניקורן, וזה כמובן, כל מה שמשנה.

היסטריה באינסטוש. משקה היוניקורן של סטארבקס (צילום: שאטרסטוק)
היסטריה באינסטוש. משקה היוניקורן של סטארבקס (צילום: שאטרסטוק)

נטלי להב היא בלוגרית וכותבת שעוסקת במגדר וביחסים, ובפרופיל הפייסבוק שלה מופיע המסר: "אהבו את הגוף שלכם, אהבו את הקפלים שלכם בבטן, אך קודם אהבו את עצמכם כפי שאתם", ולצדו אימוג'י של יוניקורן (אימוג'י חד קרן התווסף למקלדות הטלפונים החכמים ביוני 2015 בעקבות בקשות הצרכנים). "אני לא אובססיבית אבל אני מאוד אוהבת את הרעיון של יוניקורן, מבחינתי זו חיה שהיא מאוד מיוחדת וקסומה שמייצגת בעיניי את האדם שמנסה לפרוץ גבולות ולהיות ייחודי", מסבירה להב. "יש לי שני קעקועים של יוניקורן ואני משתמשת הרבה באימוג'י של יוניקורן".

להב לא לבד במשמעות שהיא מייחסת לנוכחות האינטרנטית של חד הקרן. ציטוטי יוניקורן המופצים ברשתות החברתיות הם סוג של בדיחות רשת, משפטי מוטיבציה מעודדים ומצחיקים, שמשולבים בתמונה של חד קרן. אלו תחליפים נטולי תחכום לבדיחות ארסיות, שנושאים מסרים של קבלה עצמית ובידול מההמון, משפטים כגון "זה בסדר להיות חד קרן" או "חד קרן לא דואג מה אחרים חושבים עליו, הוא רק מנצנץ".

מרינה קיגל, עיתונאית ועורכת ברדיו 103FM וחובבת הטרנד, מסבירה שלדעתה מסרים של ייחודיות וחד פעמיות קדמו להופעתו של הטרנד ושהוא מתקרב לקצו. "זה טרנד שהמסר של הייחודיות התחיל אותו, ואז האבסורד הוא שכולם ייחודיים באותו אופן – 'אצבע את השיער לכחול כמו כל השכונה ואגיש קאפקייקס יוניקורן ביום ההולדת שלי'. אני מדברת בזלזול כי התופעה הזאת השמידה את עצמה".

בחורה ששוחחתי איתה בפורים, חד קרן בשם מיקה שהייתה חלק מגל המחופשים והמחופשות לחדי קרן, אמרה שהיא בחרה בתחפושת כי בפנים היא מרגישה כל השנה חד קרן – שמחה, צבעונית ומיוחדת – ורק בפורים היא יכולה לבטא את הפן הזה בפומבי.

להב גם מרגישה כך: "גם אני סוג של חד קרן. אני מאוד שונה, אני לא נכנסת לאף משבצת או הגדרה חברתית, אז אני מבחינתי סוג של חד קרן. אני עצמאית, גרה לבד, רווקה ומפרנסת את עצמי מעיסוק בדברים שאני אוהבת, ואני חושבת שכל אישה יכולה לעשות את זה".

קיגל מתייחסת ליוניקורן כחפץ מעבר שמאפשר הגדרה עצמית. "יוניקורן הוא כמו שמיכי, אפשר לחשוב על זה כחפץ מעבר שעוזר להקניית ביטחון בעולם הזר והאכזר. ההורים לא מבינים ודורשים לעבוד בעבודה מסודרת, אבל הצעירים רוצים להגשים את החלום שלהם. ואז הם מאמצים לעצמם משהו, כי הם חייבים ללכת בעולם עם מישהו יד ביד".

כוח השיווק הנוסטלגי

החברות המסחריות שמקדמות את טרנד חדי הקרן לא מסתפקות באלמנטים האסתטיים ומקפידות לעטוף את המוצרים שלהן במסרים מהסוג שבלוגריות חובבות יוניקורן מדקלמות. מוצרי איפור נעטפים באווירה חיובית ובקריצה ילדותית וניתנים להם שמות כגון "Make Believe in Yourself" לקולקציית איפור של חברת טארט; קולקציית אקססוריז של חברת קליירס לוותה במסר "יוניקורני" שמעודד אהבה עצמית. חברת ליסה פרנק, שהייתה פופולרית בשנות ה־90 וייצרה מוצרים לבית ספר בהדפסים פסיכדליים וצבעי ניאון, זכורה היום בעיקר בזכות חדי הקרן שעיטרו את מוצריה. באחרונה היא החלה לשווק קו איפור וקו הלבשה בהשראת המוצרים שילדות שנות ה־90 אהבו. בעמוד הפייסבוק של החברה מקפידים על פוסטים שכוללים, נוסף לתמונה של חד קרן אופייני או דוב סגול, גם מסר מרומם.

השיווק הנוסטלגי פורט על מיתרי הרגש וזיכרונות הילדות, אבל בצורתו הנוכחית יש לו ערך מוסף. אם מוצרי ליסה פרנק יועדו במקור לילדות, היום האסתטיקה הזו היא חלק מכינון זהות גמישה מגדרית. יחד עם תופעות נוספות בתרבות הוויזואלית, חדי הקרן לכאורה מאפשרים לכל המגדרים ליהנות מדברים "של בנות" ומהצבע ורוד, וכן, גם להיות חיוביים ונטולי אירוניה.

לפני כשנתיים הסתובבה ברשת ידיעה על גלולות נצנצים לבליעה שגורמות לצואה של מי שבולעים אותן לנצנץ (unicorn poop, אגב, הוא ביטוי נפוץ ברשת, ולא תתקשו למצוא מתכון לעוגיות בצורת חרא צבעוני של חד קרן). המידע עבר בעיקר כאינפורמציה שולית שכיף לבדר איתה את החברים בפייסבוק. במבט לאחור נראה שגלולת הנצנצים שנמכרה ברשת ב־2014 היא מיצוי של תופעה תרבותית רחבה ושל האסקפיזם העומד בבסיסה.

אז אם נתמסר לרגע לאהבת חדי הקרן וננתח בעזרתה את דור ה־Y, נגלה אנשים מסוג חדש. הם נזילים מגדרית ומינית, אוכלים וצורכים באופן שמיטיב עם עולם החי ופוגע פחות בסביבה, הם כבר לא כל כך מפחדים להזדהות כאופטימיסטים. הם יצורים קסומים מעולם אחר. הם מחרבנים נצנצים.

מכף רגל ועד ראש וגם בבטן

עיצוב שיער חד קרן

מתייחס בדרך כלל אל ראש שלם שצבוע בגוונים פסטליים או זוהרים, וב־2016 כיכב ברשת עיצוב שיער שכולל קרן באזור המצח. צבעי שיער כגון ורוד פסטלי ממשיכים לככב על המסלולים של האופנה העילית גם ב־2017.

מאכלי חד קרן

לפני הפראפוצ'ינו הצבעוני היו בייגל יוניקורן וטוסט יוניקורן שבו גבינת שמנת צבועה במגוון צבעי מאכל. בצד המשקה של סטארבקס יש גם משקאות של עסקים קטנים, מבוססים על חלב או סויה, חלקם בתוספת קרן מעוצבת בסוכר. מסעדה יפנית הגדילה לעשות ומוכרת מרק יוניקורן, שצבוע באצת ספירולינה כחולה־ירוקה. הטעם, אם שאלתם את עצמכם, הוא טעמם של מאות אלפי לייקים באינסטגרם.

איפור חד קרן

אתרי האיפור מקדישים היום קטגוריה נפרדת למוצרי יוניקורן, מוצרים בגוונים ובאווירה של סיפורי אגדות שממותגים בהתאם. ישנם ג'ל נצנצים וליפסטיקים מטאליים, יש אייליינר יוניקורן בצבעי או בצורת חד קרן, וטיפים לעיצוב הציפורן בסגנון חד קרן. כל אלה היו כמובן לטרנדים ויראליים. חלק מחברות האיפור שפונות לחובבי חד הקרן מקפידות על מוצרים טבעוניים או "נטולי אכזריות", שלא נוסו על בעלי חיים, ערך שמאפיין את הז'אנר ואת הצרכנים שלו.

מחרבנים נצנצים. שלושה ביסקסואלים מדגמנים את הטרנד האופטימי (צילום: איליה מלניקוב)
מחרבנים נצנצים. שלושה ביסקסואלים מדגמנים את הטרנד האופטימי (צילום: איליה מלניקוב)