הפשע לא משתלם: המשטרה ועיריית ת"א החלו להחרים אופניים

מבצע אכיפה מוגברת של עיריית תל אביב-יפו ומשטרת ישראל הוביל אמש להחרמת עשרות כלי רכב חשמליים עקב רכיבה שלא כחוק. ואיך משחררים אופניים מוחרמים?

ככה, למשל, לא. אכיפה מוגברת נגד נסיעה שלא כחוק בכלי רכב חשמליים (צילום: Shutterstock)
ככה, למשל, לא. אכיפה מוגברת נגד נסיעה שלא כחוק בכלי רכב חשמליים (צילום: Shutterstock)

אחרי אינספור דיונים, תקנות וחקיקות, אתמול זה קרה: עיריית תל אביב-יפו ומשטרת ישראל החלו לאכוף באגרסיביות את התקנות החדשות לרוכבי דו-גלגליים חשמליים, ובמסגרת מבצע האכיפה המוגברת הוחרמו אמש 56 זוגות קורקינטים ואופניים חשמליים של רוכבים שסיכנו את הציבור, 77 דו"חות הוגשו בגין נסיעה על המדרכה ו-64 דו"חות משטרה על רכיבה בניגוד לחוק.

מדוברות העיריה נמסר כי מבצעי אכיפה משולבים כאלה ימשיכו להתקיים מעת לעת, ובנוסף תחל בחודש הבא לפעול יחידת פיקוח ייעודית בת 25 פקחים שתאכוף את הסדר התעבורתי ותרתיע מפני נסיעה על המדרכה. עד כה חולקו במהלך 2019 כ-19 אלף דו"חות לנוסעים על המדרכות. החרמת כלי הרכב של רוכבים מסוכנים במיוחד היא צעד נוסף ומתבקש להשבת הביטחון האישי של הולכי הרגל בעיר.

פקח אני פורק סחורה. אכיפת חוקי האופניים החשמליים (צילום: שלומי יוסף)
פקח אני פורק סחורה. אכיפת חוקי האופניים החשמליים (צילום: שלומי יוסף)

ריבוי התאונות בהן מעורבים הולכי רגל ורוכבי דו-גלגליים חשמליים הוא אחת הסוגיות האורבניות הקשות של השנים האחרונות, והנתונים מבתי החולים על פציעות בינוניות עד קשות מחרידים, כשבקבוצת הסיכון המרכזית נמצאים צעירים בגילאי 29-16. כך, למשל, דיווח בית החולים איכילוב על 69 פצועים מתאונות דו-גלגליים חשמליים בשבוע שעבר בלבד.

רוכבים שאופניהם או קורקינטיהם הוחרמו מקבלים יחד עם הדו"ח טופס ובו מוסבר להם כיצד יוכלו לשחרר את רכושם תמורת תשלום נוסף של 253.5 שקלים.

מעיריית תל אביב-יפו נמסר: "אנו פועלים ונפעל לקידום תחבורה בטוחה ויעילה בעיר כיעד אסטרטגי ראשון במעלה ומעודדים שימוש בכלי רכב אלטרנטיביים על חשבון הרכב הפרטי. עם זאת, בשל ריבוי התאונות בהן היו מעורבים רוכבי כלי רכב דו גלגליים חשמליים והולכי רגל ובהעדר אכיפה, מובילה העירייה כל העת להענקת סמכויות אכיפה נרחבות לפקחים העירוניים במסגרת חקיקה ייעודית במטרה למגר את התופעה ולהחזיר את הבטיחות לכלל משתמשי הדרך".