העיר שטוגנה לה יחדיו: המנות המטוגנות הכי טובות בתל אביב

אמנות הטיגון במיטבה. ויטרינה (צילום: אנטולי מיכאלו)
אמנות הטיגון במיטבה. ויטרינה (צילום: אנטולי מיכאלו)

מאיפה להתחיל? ברבוניות, עוף, צ'יפס, חציל, פלאפל, בצקים, פירות ים, פרנץ' טוסט ואפילו בננה - מה לא טעים אחרי טיגון? שום דבר, זה מה. לרגל חג השמן הלאומי, אספנו את המנות המטוגנות הכי טובות בעיר, וחזרנו עם צרבת

12 בדצמבר 2023

אנחנו כאן, בחג מטוגן זה, כדי להזכיר לכם שגם אם הסופגניות הן כוכבות השעה, יש בעירנו עוד מנות מטוגנות ונוטפות שמן שממש לא כדאי לכם לשכוח מהם, חרף מה שאמר הקרדיולוג. זכרו: הדברים הטובים בחיים מגיעים לרוב משמן עמוק.

קרוקט | רדלר

הקרוקט של רדלר הוא שיר הלל לשמן עמוק, מרוב שהוא טעים ונכון. מדובר בקרוקט מצופה עד כלות בפירורי לחם, ממולא בתפוחי אדמה, בייקון ואיולי מעושן, ומטוגן לשלמות. הטעמים מדויקים ומשתלבים היטב זה בזה, עד שנוצר ביס אלוהי שברגע שחווים זקוקים לעוד ממנו. מזל שהוא מוגש בשתי יחידות, למרות שבכל זאת בוודאות תרצו תוספת.
42 ש"ח, נחלת בנימין 48

רדלר. קרוקט בייקון עם חריפים (צילום: דן פרץ)
רדלר. קרוקט בייקון עם חריפים (צילום: דן פרץ)

קלאמרי מטוגן | בטשון 

מה יותר טעים ומהנה מקלאמרי מטוגן? לא הרבה. אפשר אפילו לומר שקלמארי מטוגן הוא סמל החופשה האולטימטיבי, בלי מחשבות של היום של אחרי, ובטח בלי מחשבות על הצרבת. חוץ מזה, גם אם תגיע, היא תהיה שווה את זה. אז נכון שאנחנו רחוקים מחופשה, אבל אם בכל זאת רוצים לרגע – דעו כי בבטשון עושים זאת כמו שצריך, עם קלמארי טרי המטוגן בבלילה מהנה ופריכה, שנטבל בציזיקי חמצמץ ויוגורטי שמקליל את המנה.
58 ש"ח, קרליבך 29

קלמארי בבטשון. צילום: יח"צ
קלמארי בבטשון. צילום: יח"צ

פרנץ׳ טוסט | פורט סעיד

הלחם המטוגן של אייל שני כבר זכה למעמד אייקוני בעירנו, ולא בכדי – מדובר בפרוסת חלה דשנה, טבולה היטב בתערובת חלב וביצים, ומטוגנת על הגריל – מה שמשווה לה טעם חרוך וטוב. כל הטוב הזה מוגש עם קרם פרש וריבת פירות העונה, וזה באמת הכי טעים בעולם. אגב, צריך להזמין את הפרנץ׳ טוסט בערך 40 דקות לפני שאשכרה תרצו לאכול, לוקח לו זמן לחמוד. סבלנות.
38 ש"ח, סמטת הר סיני 4

האגדות נכונות, הוא מוזהב. הפרנץ' טוסט של הפורט. צילום: אריאל עפרון
האגדות נכונות, הוא מוזהב. הפרנץ' טוסט של הפורט. צילום: אריאל עפרון

צ'ורוס | opa

אחד מהדברים החיוביים היחידים שקרו כאן לאחרונה היא האפשרות לשבת במסעדת OPA ולהזמין חופשי המתפריט – מה שנקרא, אה לה קארט. ברור שאנחנו רוצים ארוחת טעימות, אבל אנחנו בתקופה כזו שקשה לנו להתחייב ושיראל ברגר בהחלט הבינה זאת כשפתחה את התפריט (בערבי רביעי וחמישי). אחד מהמצטיינים בתפריט הוא לא אחר מהצ'ורוס הנפלא, המוגש מבצק רבוך, ומטוגן לחמימות מושלמת. הסוד של המנה הוא ברוטב הקרמל מיסו שקדים, שמומלץ לטבול בו את הצ'ורוס, לעצום עיניים, ולהתענג.
38 ש"ח, החלוצים 8

הצ'ורוס של OPA. צילום: יעל שטוקמן
הצ'ורוס של OPA. צילום: יעל שטוקמן

פרייד צ׳יקן | אהרוני'ס

העוף המטוגן של אהרוני מזכיר לנו ניחוחות של דרום ארה״ב, ומצליח לנצח את שאר העופות המטוגנים שצצו בעיר. מדובר במנה של שני כרעי עוף מטוגנים היטב (אפשר שלוש אם רוצים), שמצופים בבלילה פריכה ושזופה, כזו שמוסיפה סאונד מתבקש לנגיסה. כאילו זה לא היה מספיק, מעל כל זה נמזג גלייז חלומי ומתקתק של דבש וחמאה שמשלים את המלאכה, ומייצר ביס מטוגן מתקתק ופריך, ובעיקר מנצח.
72 ש"ח עם תוספת ורוטב לבחירה, שרונה מרקט או בוולט

אהרוני'ס פרייד צ'יקן. צילום: מתן שרון
אהרוני'ס פרייד צ'יקן. צילום: מתן שרון

קריספי צ׳יקן | סילי קיד

מעוף מטוגן לעוף מטוגן, כך ננצח. כריך העוף המטוגן של סילי קיד הוא ילד חדש במחזותינו, שנחת כדי לטגן לנו כריכי קריספי צ׳יקן חלומיים, שמורכבים מלחמנייה מנצחת, עם עוף מטוגן על בסיס פרגית – מה שמוסיף לעסיסיות הרצויה. הרטבים חלומיים גם הם, והרי לנו כריך קריספי צ׳יקן מהסרטים.
50 ש"ח, יונה הנביא 48 או בוולט

זה פריך עד כמה שצריך. סילי קיד. צילום: יעל בונפיס
זה פריך עד כמה שצריך. סילי קיד. צילום: יעל בונפיס

שניצל בפיתה | אצל ציון

בשביל הקלאסיקות צריך ללכת אל הקלאסים, ובשביל מנה ישראלית מטוגנת, ותיקה ואהובה כמו שניצל בפיתה יש רק מקום אחד בתל אביב שתוכלו לסמוך עליו באמת – ההוא שמאיר אריאל כתב עליו שיר. בציון השניצל מוגש בדיוק כמו כשאבא שלכם נהג לבקר בתל אביב, וללכלך את הפיתה עם החול מהים. אין קראנץ' טוב מזה בשום פיתה אחרת.
אצל ציון, הירקון 61

צ׳יפס | ויטרינה

הצ'יפס של הויטרינה הוא נכס צאן ברזל בתל אביב, ורבים נשבעים בשמו. אולי זה החיתוך והטיגון במקום, אולי זה העובי הדקיק אך הראוי, אולי תוספת הגרידת לימון ופטרוזליה שמוסיפה קיק גאוני למנה, ואולי בכלל העמילן בתפוחי האדמה שלהם הוא המובחר ביותר, ומעט מאוד המקומות שמצליחים להביא את הבטטה שלהם לרמת הצ'יפס בטטה של הויטרינה. והאמת, כנראה שזה השילוב של כל הנ"ל שהפכו את המנה הזו לאגדית בעיר, ובצדק.
14 ש"ח למנת צ'יפס קטנה, לילנבלום 40, אבן גבירול 36

שלמות היא לא מילה גסה. ויטרינה (צילום: ויטרינה/אינסטגרם)
שלמות היא לא מילה גסה. ויטרינה (צילום: ויטרינה/אינסטגרם)

פיש אנד צ'יפס | פישאנד

שלא תחשבו אפילו לרגע ששכחנו את השידוך האולטימיבי בין צ'יפס לדג מטוגן. כאילו, אנחנו אוהבים את זה כמו הבריטים, ולשמחתנו גם בפישאנד מבינים היטב את התורה. דג קוד לבן עטוף בבלילת בירה וחרדל, ומטוגן עד מאוד, כשלצדו המטוגן האהוב עלינו בכל הזמנים – צ'יפס. תוסיפו לזה בירה, ואתם בחגיגת פחמימות מטוגנת כמו שצריך. היי, מישהו צריך לחגוג את נס פך השמן, לא ככה?
44 ש"ח, הלל הזקן 18 או בוולט

מטוגן על ענן. פישאנד (צילום: שלומי יוסף)
מטוגן על ענן. פישאנד (צילום: שלומי יוסף)

ברבוניות מטוגנות | ברבוניה

ואם נחזיר את הדג המטוגן למזרח התיכון, ניזכר שגם לנו יש מנת דג מטוגן נפלאה לא פחות – ברבוניות מטוגנות, כאלו שאוכלים מראש ועד זנב, מטוגנות בשמן עמוק, אך חפות מטעם טיגון כבד ונותרות קלילות ומהנות. מומלץ להוסיף זץ לימוני ראוי וליהנות מכל ביס מהמנה שאיכשהו לא נס ליחה לעולם.
84 ש"ח עם שני מזאטים לבחירה, בן יהודה 192

אפשר כבר לשמוע את הקראנץ'. בר ברבוניה (צילום: אנטולי מיכאלו)
אפשר כבר לשמוע את הקראנץ'. בר ברבוניה (צילום: אנטולי מיכאלו)

בוריקה | שוק הכרמל

הקריאה "יאללה בוריקה, בוריקה, בוריקה!" יכולה כבר לצוץ לנו בחלומות, אבל למי שלא בקיא מספיק נגלה שזוהי קריאתו הרועמת של קובי משוק הכרמל, שמייצר בכישרון את המאכל הטוניסאי המטוגן האהוב עלינו. הבוריקה עשויה מעלה דקיק של בצק הממולא בביצה\תפוח אדמה\ תרד\ בשר, ומקופל לחצי עיגול הישר לסיר השמן הרוחש לכדי טיגון עמוק ומשמעותי. חרף הטיגון העז, התוצאה מרגישה פריכה ועננית, כזו שאפשר לאכול בפני עצמה, ואפשר גם להכניס לפיתה. אנחנו הכי אוהבים את הקלאסיקה – השמש יצאה, בוריקה עם ביצה.
13 ש"ח רק בוריקה, 20 ש"ח בפיתה, הכרמל 42

טרי טרי. קובי בוריקה. צילום: אלעד ברמי
טרי טרי. קובי בוריקה. צילום: אלעד ברמי

חצילים מטוגנים | הקוסם

חיינו השתנו מקצה לקצה ביום שהבנו שישנה אפשרות לרכוש רק את החצילים המטוגנים של הקוסם. כן, כן, פרוסות החציל המטוגנות שבדרך כלל נוספות לסביח מגיעות גם לבד, ועומדות בפני עצמן גם ללא הפרעות טחינה, פיתה וביצה. מדובר באחד מתענוגות החיים – אמנם פשוט, אכל חלומי. לאכול ככה, עם סכין ומזלג, ובלי להוסיף עוד דבר.
29 ש"ח, שלמה המלך 1 או בוולט

אפשר גם פלאפל מטוגן, השם יברך אותו. הקוסם (צילום: אסף קרלה)
אפשר גם פלאפל מטוגן, השם יברך אותו. הקוסם (צילום: אסף קרלה)

קציצת ערוק בפיתה | סביח טשרניחובסקי

העיראקים מצאו למעשה דרך לאכול לביבות כל השנה, ולא רק בחנוכה. הם קראו להן ערוק – קציצות ירק המורכבות מתפוחי אדמה, פטרוזיליה וכוסברה – והן טעימות עד בלי די. במיוחד ששמים אותן בפיתה האווירירית והמופלאה של טשרניחובסקי, ומוסיפים גם טחינה, ירקות טריים, עמבה (למיטיבי לכת) וביצה קשה להשלמת החלבון.
36 ש"ח, אלנבי 45 

איפשהו פה יש ערוק, נשבעים. סביח טשרניחובסקי. צילום: מתוך עמוד הוולט
איפשהו פה יש ערוק, נשבעים. סביח טשרניחובסקי. צילום: מתוך עמוד הוולט

פלאפל ג'וני בנין

את הפלאפל של ג'וני הכרנו דווקא דרך הסעיף מלמעלה, כשהיה שכן של סביח טשניחובסקי טרם המעבר, בכל פעם שהתור הארוך אילץ אותנו לעבור לפיתה הצמודה. אבל שלא תחשבו שמדובר בפרם ניחומים, משום שגילינו פלאפל מושלם, שאם יתמזל מזלכם תרוויחו דוגמה ממנו כבר בהמתנה. פלאפל מטוגן כמו שצריך, בגודל ראוי ובמרקם מדויק, כזה שהרגע יצא מהשמן הישר אל הפיתה ואל הלב שלכם. מבחינה רפואית, כמובן.
24 ש"ח למנת פלאפל, טשרניחובסקי 4

קובה מטוגן | חביב מרכז הקובה

הקובה של חביב משוק התקווה הוא תו תקן לקובה איכותי וטעים שמוכן, מטוגן ומוגש לפי מיטב המסורת. במקרה הזה, המסורת הסורית חלבית. מדובר על קובה עגלגל שעשוי מבורגול, ומטוגן עד עמקי הגרגיר לכדי גוון זהוב ומזמין. הוא יוצא הישר מהמחבת כשהוא חם, מלטף וכה מנחם, עד שאנחנו מוכנים לאכול עוד כשהוא רותח, להסתכן בכוויה ולא לפחד מצרבת. אתם לא צריכים לקרוא לנו גיבורים, רק לזכור את גבורתנו.
10 ש"ח ליחידה, מבשר 19

הקובה של דוד חביב (צילום: אנטולי מיכאלו)
הקובה של דוד חביב (צילום: אנטולי מיכאלו)

אגדאשי טופו | מנטנטן

אנחנו רגילים לזהות טופו כמאכל בריא, אבל שוכחים שכל דבר אפשר לטגן ולהפוך לטעים יותר, ועל הדרך בריא פחות. תודה לאלוהי הטמפורה, בקיצור. ותודה למנת האגדאשי טופו של מנטנטן, שמוגשת עם טופו מטוגן המשווה לו מרקם קשיח ומתפצח מבחוץ, ורך ומבורך מבפנים. הטופו המטוגן מונח במרק עשיר טעמים עם אצות קומבו ופטריות יפניות, ונותר פריך גם מבעד לכל המרק הזה.
42 ש"ח, נחלת בנימין 57 או בוולט

אגדשי טופו של המנטנטן. צילום: מתוך עמוד האינסטגרם של מנטנטן
אגדשי טופו של המנטנטן. צילום: מתוך עמוד האינסטגרם של מנטנטן

ספרינג רול ויאטמני | קפה טאיזו

הויאטמנים אוכלים את הספרינג רול שלהם מטוגנים בשמן עמוק, מה שרק מעמיק את אהבתנו והערכתנו לתרבות הזו. בקפה טאיזו מגישים ספרינג רול ויאטמני למהדרין, עשוי מדף אורז ממולא בפרגית קצוצה, נבטים, פניני טפיוקה, גזר, קולורבי ובוטנים. כל זאת מגולל ומטוגן בשמן עמוק, מה שמייצר נגיסה מתפצחת ופיצוץ טעמים שנשלח לפה עם כל ביס. ומוגש לצד עשבי תיבול, רוטב דגים וצ'ילי שמרעננים את הביס, והופכים אותו לחוויה מיוחדת.
58 ש"ח לשתי יחידות, כיכר גבעון 12 או  בוולט

ספרינג רולז של טאיזו. צילום: מתוך עמוד הוולט
ספרינג רולז של טאיזו. צילום: מתוך עמוד הוולט

צ'יבורק מטוגן | מאפיית מרכז אסיה

מאפיית מרכז אסיה היא מאפייה בוכרית שאפשר לסמוך עליה, כי הם יודעים מה הם עושים עם בצק – אפוי, מאודה או מטוגן. בעיקר מטוגן. הצ'יבורק המטוגנים הם כיסוני בצק מגולגלים דק, ממולאים בבשר טחון ומתובל בתיבול מסורתי, ואז מקופלים לצורת חצי סהר. אחר כן הם נכנסים לסיר הטיגון לזמן קצר, ויוצאים ממנו שזופים, פריכים וכה מופלאים.
10 ש"ח ליחידה, מסילת ישרים 41

בננה מטוגנת | החומה הסינית

קינוח אייטיזי במהותו, אבל כזה שגידל דורות של ילדים שרק מגיעים לראשונה למסעדה סינית. בחומה הסינית עושים אותו לפי הספר ממש, פיסות בננה מושרות בקרמל ומטוגנות בטמפורה פריכה וזיגוג סירופ מתקתק מלמעלה. אחח, טמפורה, ייתכן וזו המילה היפה בשפה העברית? או היפנית? באיזה שפה זה בכלל? טוב העיקר שזה מטוגן.
28 ש"ח, מקווה ישראל 26