עלות השחר: בכירי האמנים מתגייסים למען קהילת האמנות בדרום

סיגלית לנדאו, מתוך מכירת ההתרמה של קרן אמנות עם שחר
סיגלית לנדאו, מתוך מכירת ההתרמה של קרן אמנות עם שחר

קרן חדשה בשם "אמנות עם שחר" תעמיד למכירה יצירות של בכירי האמניםות כמו סיגלית לנדאו, ניר הוד, ציבי גבע ומרים כבסה - למטרת גיוס כספים לאמניםות ומוסדות בדרום שנפגעו ישירות וקשות כתוצאה מהמצב. המחירים ורסטיליים (מאוד) וזו הזדמנות טובה לתרום משהו גם לעצמכם

7 בנובמבר 2023

אנחנו, כידוע, תומכים גם בימים כתיקונם ברכישת אמנות. בטח ברכישת אמנות ישראלית, ובטח ברכישת אמנות ישראלית עכשווית. השבוע יש הזדמנות לעשות בדיוק את זה וגם לסייע לשיקום עולם האמנות המקומי על הדרך, כי כמו הרבה תחומים אחרים – גם הוא יזדקק לשיקום.

ביום חמישי הקרוב (9.11) תיפתח מכירת התרמה דיגיטלית שהכנסותיה נועדו לתרום לקהילת האמנות הישראלית שנפגעה במתקפת הטרור של ה-7 באוקטובר ובמלחמה שפרצה בעקבותיה. המכירה היא פעולה ראשונה במסגרת יוזמה חדשה – קרן בשם "אמנות עם שחר", (Israel’s Art at Dawn) שמטרתה להבטיח את החזרה, השיקום והמשך הפעילות האמנותית שנפגעה. הפעילות של הקרן נועדה לסייע ישירות לאמנים ולמוסדות האמנות באזורים שהושפעו מהמלחמה (נכון לעכשיו – בעיקר אלו מאזור הדרום).

מאחורי היוזמה עומדות האמנית מיכל גבע והאוצרת ניר נמיר, אליהן חברו צוות ניהול של א.נשים בעלי תפקידים שונים בעולם האמנות המקומי, כולם בהתנדבות. "הרעיון התחיל להתגלגל בערך שבוע אחרי פרוץ המלחמה, כשהרוח ההתנדבותית בכל הארץ היתה בשיאה", מספרת מיכל גבע. "מצאתי את עצמי מבשלת, מקפלת, תורמת כסף, ועדיין הרגשתי חסרת אונים. חשבתי מה אנחנו, כאמנים, יכולים לעשות והעליתי פוסט עם תהייה בפייסבוק. שאלתי אם מישהו יודע על גיבוש של מכירת התרמה, והאם מישהו רוצה לארגן איתי אחת כזו.

מישל פלטניק, מתוך מכירת ההתרמה של קרן אמנות עם שחר
מישל פלטניק, מתוך מכירת ההתרמה של קרן אמנות עם שחר

גבע קיבלה לא מעט תגובות מרגשות של אנשים שרוצים לתרום, ביניהן גם של זו של ניר נמיר, שמנצחת איתה על הפרויקט. במהירות רבה התגבשה קבוצה שהחלה לעבוד לטובת היוזמה והפכה באופן רשמי לקרן, שכוללת מלבד גבע ונמיר גם את שלומית אורן (SO-ART, DuArt), שרי גולן (מוזיאון רמת גן לאמנות ישראלית), איה גושן, מילנה גיצין אדירם (זומו), מנור גרא, מיקי דהב (הפילהרמונית הישראלית), לילך הניג שמול (DuArt), גלי זנדר, צוות יריד צבע טרי, ענת לידרור (גלריה גבעת חביבה והמרכז המשותף לאמנות), עידו כהן (גלריה מאיה), עירית כרמון פופר, נטע מייזלס (המפעל), מיטל מנור (סטודיו משלך), ליאב מזרחי, הילה נבו ועדנה פסט (קרן לונה לאמנות).

"אנחנו מנסות להיות רגישות לעובדה שכל עולם האמנות נפגע מהמצב", מספרת ניר נמיר. "כל הפרויקטים שתוכננו לזמן הקרוב בוטלו ואנחנו יודעות שעולם האמנות הוא אחד מהאחרונים שחוזרים לעבוד. ניסינו לעשות מהלך שיתייחס ליום שאחרי ולנסח הצהרת כוונות שתתמקד בשני מוקדים: הראשון הוא תמיכה באמנים ומוסדות שנפגעו פגיעה ישירה, כאלה שפועלים באזור הדרום; והשני הוא תמיכה בפרוייקטים שתתקיים באמצעות קול קורא. המטרה היא להביא אמנות ואור למקומות שנפגעו מהמצב, וכך לתת בעתיד גם הזדמנות לאמנים ומוסדות שאינם מהדרום לקחת חלק".

מרים כבסה, מתוך מכירת ההתרמה של קרן אמנות עם שחר
מרים כבסה, מתוך מכירת ההתרמה של קרן אמנות עם שחר
ליאת אלבלינג, מתוך מכירת ההתרמה של קרן אמנות עם שחר
ליאת אלבלינג, מתוך מכירת ההתרמה של קרן אמנות עם שחר

המכירה, שתיפתח לקהל הרחב באופן מקוון ביום חמישי הקרוב (ועד ה-15 לחודש) היא אחת מפעולות הגיוס הראשוניות והעיקריות (אך בשאיפה לא הבלעדיות) של הקרן. היא תציע למכירה עבודות של אמנים ישראלים מוכרים בטווח מחירים רחב (מאוד אפילו) – מ-400 שקלים לעבודה הזולה ביותר ל-99 אלף שקלים לזו היקרה ביותר.

בין האמנים שתוכלו לרכוש את עבודותיהם אפשר למצוא את סיגלית לנדאו, לארי אברמסון, ציבי גבע, גידי רובין, חן שיש, מרים כבסה, מיכל חלבין, חליל בלבין ומרב קמל, סעיד אבו שאקרה, שי אזולאי, אנג'ליקה שר, ניר הוד ועוד. ההכנסות מהמכירה יועברו לרשות הקרן. לצד העבודות שנתרמו למכירה, יוצעו לרכישה גם עבודות של אמנים ואמניות מדרום הארץ שיקבלו באופן ישיר את מלוא ההכנסות ממכירתן.

מרב קמל וחליל בלבין, מתוך מכירת ההתרמה של קרן אמנות עם שחר
מרב קמל וחליל בלבין, מתוך מכירת ההתרמה של קרן אמנות עם שחר
ציבי גבע, מתוך מכירת ההתרמה של קרן אמנות עם שחר
ציבי גבע, מתוך מכירת ההתרמה של קרן אמנות עם שחר

המכירה תהיה זמינה לקהל הרחב מהשעה 10:00 בבוקר ביום חמישי, באתר artatdawn.co.il. מעבר לגיוס הכספים, השאיפה היא גם לתרום להעלאת המודעות לפגיעה שחווה החברה בישראל בכלל, וקהילת האמנות בפרט. במקביל למכירה, עובד צוות הקרן על מיפוי הגורמים שנזקקים לסיוע בקרב קהילת האמנות הישראלית, כדי שאפשר יהיה לתמוך בהם מהר ככל האפשר.