בושה בושה בושה: מסדר צניעות לילדות כיתה ז' בתיכון אליאנס

אם איך שהילדים בתמונה הזאת לבושים מפריע לכם, אתם הבעיה (צילום: שאטרסטוק)
אם איך שהילדים בתמונה הזאת לבושים מפריע לכם, אתם הבעיה (צילום: שאטרסטוק)

"הבת שלי התקשרה בוכה וסיפרה שדרשו מהן לעמוד למסדר שבו נזפו בבנות על המכנס הקצר ודרשו להחליף בארוך", מספר אחד מהורי בנות כיתה ז' באליאנס שהושפלו הבוקר במסדר צניעות כתנאי ליציאתן לטיול השנתי. המועמדת לראשות העיר ציפי ברנד: "מדובר בשלב נוסף בניסיון ההפיכה שאנו עדים לו בחודשים האחרונים"

אי שם בשנת 2015 הרחוקה, החלו מורים ומאבטחים בבתי הספר להטריד ביתר שאת נערות צעירות לגבי אורך המכנסיים שלהם. בתגובה פצחו מספר תיכוניסטיות תל אביביות ב"מחאת המכנסיים הקצרים", התקשורת סערה לזמן קצר, ומאז אפשר למדוד בדייקנות את היום הראשון של הקיץ לפי היום הראשון שבו מגיעות תלונות של הורים ותלמידות על מסדרי צניעות בכניסה לבית הספר. והיום הוא היום הזה.

>> הבעיה היא לא המכנסיים שלי – אלא המוסר הכפול שלכם // טור דעה
>> ד"ש מ-2015: במחאת המכנסיים הקצרים האורך לא קובע // טור דעה

הבוקר, בשעה מוקדמת, נתקלו תלמידות כיתה ז' בבית הספר אליאנס בתל אביב בדרישה ללבוש מכנסיים ארוכים כתנאי ליציאתן לטיול שנתי באזור מדבר יהודה. ההורים, שנדרשו להביא מהבית בגדים ארוכים בהתראה קצרה, מחו על הדרישה הזאת ביום חם במיוחד ופנו לסגנית ראה"ע ת"א-יפו לשעבר, ציפי ברנד. בביה"ס מיהרו להסביר להורים שהדרישה היתה מכל התלמידים היוצאים לטיול, אך עם זאת – לדברי הבנות – האכיפה של קוד הלבוש המחמיר נעשתה רק מולן, בעוד שהבנים נשארו במכנס קצר.

כהניזם? לא בבית ספרנו. מחאת הדגל השחור בבית ספר אליאנס, דצמבר 2019
כהניזם? לא בבית ספרנו. מחאת הדגל השחור בבית ספר אליאנס, דצמבר 2019

"הבת שלי התקשרה בוכה וסיפרה לי שדרשו מהן לעמוד למסדר שבו נזפו בבנות על המכנס הקצר ודרשו מהן להחליף אותו בארוך", מספר רמי, אביה של אחת התלמידות. "אני לא אחד שמנהל מאבקים בדרך כלל, אבל הבנתי שמדובר כאן באכיפה בררנית על בסיס מגדרי וכאזרחים במיוחד בימים האלה, אנחנו חייבים למתוח קו אדום". הורה נוסף סיפר כי כשיצאו לטיול, רוב הבנים לבשו קצר, ולא עד הברכיים כפי שנדרש לכאורה ע"י ביה"ס, מה שמבהיר שמאחורי הדברים לא עמד שיקול של בטיחות בלבד.

"איש לא יעמיד את הבנות שלנו למסדר בושה". ציפי ברנד (מתוך סרטון הקמפיין שלה)
"איש לא יעמיד את הבנות שלנו למסדר בושה". ציפי ברנד (מתוך סרטון הקמפיין שלה)

ציפי ברנד, המתמודדת לראשות העיר, סיפרה שקיבלה פניות רבות בנושא והוסיפה כי "בתל אביב-יפו העצמאית והדמוקרטית שלנו לא יציבו דרישות צניעות לפי מגדר. גם לא במסווה של בטיחות. אם יש קוד לבוש הוא יהיה אחיד לבנות ולבנים. הבהרתי לכל הגורמים הרלוונטיים: איש לא יעמיד את הבנות שלנו למסדר בושה. מדובר בשלב נוסף בניסיון ההפיכה שאנו עדים לו בחודשים האחרונים".

גם סגנית ראש עיריית ת"א-יפו מיטל להבי מיהרה להגיב בעקבות הדרישה מתלמידות בית הספר, אמרה כי :בישראל 2023 בכלל ובת"א-יפו בפרט לא תיתכן ולא תתקבל אפליה על רקע מגדרי". ופנתה למנהלת החינוך של עיריית ת"א-יפו וליועצת ראש העיר למעמד האישה בבקשה להוציא חוזר הבהרה לכל הנהלות בתי הספר שהנחיות בטיחותיות הקשורות לאורך המכנס ביציאה לטיולים ובכלל תהיינה תקפות גם לתלמידים וגם לתלמידות.

 

ראובן לדיאנסקי, סגן ראש עיריית ת"א-יפו אף הוא, דרש בתגובה לזמן באופן מיידי את מנהל בית הספר לשיחת הבהרה. "אין מקום למשמרות צניעות בבתי הספר", אמר לדיאנסקי, "את הבנות שלנו לא יבזו ויעמידו למסדר לבדיקת אורך המכנס. את זה אני אומר קודם כל כאבא לנערה בת 13 (בבית ספר אחר בעיר) ואחר כך כנבחר ציבור. כל טיעוני הבטיחות נראים כתירוצים משוללי יסוד מאחר שהבנים בשכבה הורשו לעלות לאוטובוסים עם מכנסיים קצרים".