הקינוח שהפך למנה ראשונה: 10 המנות שעשו הכי הרבה באזז השנה

עמיתה (צילום: שי נייבורג)
עמיתה (צילום: שי נייבורג)

הטירוף של 2020 נמשך גם ב-2021 וכך מצאנו את עצמנו עם מנות שמעולם לא דמיינו שיהיו: אנשובי בבורקס, או טאקו בימי שני מחור בקיר למשל. אספנו עבורכם את כל מה שהלהיב אתכם (ואותנו)

הטירלול שתקף את הקולינריה התל אביבית בשנת 2020, שנת הקורונה הראשונה, נמשך עמוק אל תוך 2021. אכלנו את עצמנו לדעת במסעדות, בדוכנים ובמאפיות, צילמנו והעלינו (אחרת לא היה, כמו עץ ביער). במדד הבאזז יש כמה מנות שבלטו מעל היתר וחרכו את האינסטגרם. קבלו את המצטיינות שמגיע להן וי כחול.

1. גרטי דונר

"גרטי עושה לפיתה שווארמה מה שג'סמינו עשה לקבב – מפשט אותה לגרסתה המזוקקת עם המון כבוד לרכיבים – ומוציא מזה פיתה מופלאה", כותב המבקר שלנו. שתי המנות אולי לא מצטלמות נהדר, אבל אי אפשר בלי סטורי שיגרום לכולם לרייר.

המנה של גרטי דונר (צילום: ניב טובול)
המנה של גרטי דונר (צילום: ניב טובול)

2. מאנדיי טאקו

2021 תירשם בדברי ימי האוכל התל אביבי כשנת הטאקוס ומאנדיי טאקו לקח את הטרפת לקצה: חלון בקיר צדדי במסעדת אריא שנפתח רק בימי שני עד שהאוכל נגמר, ואוהו כמה מהר שזה קורה (אל תשאלו איך גילינו). נכון לעכשיו הטאקו סגור עד למציאת מקום חדש במהרה בימינו.

מאנדיי טאקו (צילום: אנטולי מיכאלו)
מאנדיי טאקו (צילום: אנטולי מיכאלו)

3. שניצל המלוכלך

את כל מה שיש לנו לומר על השניצל החדש של אייל שני תוכלו לקרוא כאן. ובאמל"ק: שניצלים דקים ופריכים בין שתי פרוסות בריוש קלויות. כל מנה מהמותג "המלוכלך" מייצרת באזז, וזו אינה יוצאת מהכלל.

השניצל של המלוכלך (צילום: לירי בר)
השניצל של המלוכלך (צילום: לירי בר)

4. בורקס אנשובי

ערימות סופרלטיבים נשפכות על מאפיית עמיתה מאז פתיחתה. כל מאפה הוא יצירת אמנות אפויה ובעיקר בורקס אנשובי: עלי בצק זהובים, דקיקים ומתפצחים במילוי אנשובי וגבינת שמנת. הדליקטס מהבסטה מכה שנית.

בורקס אנשובי (צילום: שי נייבורג)
בורקס אנשובי (צילום: שי נייבורג)

5. פנקוטה מלוחה

מרגע שהיא הפציעה בריאליטי המטבח המנצח הפכה ירדן שי לחביבת הקהל. כוכבת הבראנץ' החדש שלה בקפה אירופה היא מנת פנקוטה יוגורט עם קונפי עגבניות וגרנולה, פרשנות מלוחה, מקורית ואסתטית לקינוח הקלאסי.

פנקוטה מלוחה בקפה אירופה (צילום: אמיר מנחם)
פנקוטה מלוחה בקפה אירופה (צילום: אמיר מנחם)

6. פיצה דיברסו

הדוכן הקטן בפאתי שוק הכרמל הוא אחת התגליות של שנת 2021 ומקום ששפים באים אליו לאכול. בתפריט: פיצה נפוליטנית מבצק מחמצת עם טופינגז מתוצרת בית (חפשו את הברזאולה) פריכה, מנומרת וסקסית שמצלמת הסמארטפון אוהבת לאהוב.

דיברסו (צילום: יעקב בלומנטל)
דיברסו (צילום: יעקב בלומנטל)

7. כריות ממולאות קציפת קוג'י וכוסמת

כל פרט ומנה ב־a שובר אינסטגרם, מהעיצוב ועד למנות המוקפדות בכל רמה שיוצר שף יובל בן־נריה. הכריות הממולאות לא רק מתפוצצות בפה בעושר טעמים שקשה לתאר אלא גם מצטלמות נהדר, ולכן הן עולות בפיד שוב ושוב, ובכל זאת לא נמאס.

הביס המושלם. a
הביס המושלם. a

8. קראפין קרמל

מתוך עשרה אנשים בתור בולנז'רי־פטיסרי אלכסנדר בלילינבלום, תשעה יקנו קראפין קרמל. קשה לתאר במילים את העונג שמתפרץ מתוך מאפה חמאתי במילוי קרמל מושלם בטעם ובאלסטיות. שימו לב: הקראפין תמיד אוזל מהר מדי. אם כך לכו כסקנד בסט על קריוש וניל וקרמל מלוח.

9. טארט דגנים

הטארט שמגישים במשייה מורכב ממיטב הדגן עד כדי כך שלא היינו חושבים שמרכיביו קשורים איכשהו לקינוח: אורז, חיטה, כוסמת וקינואה. אולם הם מטופלים כאן לתפארת, כשהם מותפחים וקלויים ומעליהם נח קרם חלב וקרם קרמל. לתצוגת התכלית נוספים דגני שלווה אייקונים שמיטיבים עם הביס הפציח ויוצרים קינוח חכם שבהחלט העיף לנו את המוח בשנת 2021, ומי יתן שגם בשנים הבאות.

10. קינוח ארטישוק ירושלמי

עוד קינוח שיוצא מחוץ לקופסה והעיף לנו את הפוני הוא קינוח הארטישוק הירושלמי בווייס שרקחה השף קונדיטור מיכל גולדברגר ביד מיומנת וביצירתיות אין קץ. הארטישוק הירושלמי פרוס וקלוי בחלב מרוכז, אליו נוספים גנאש ארל גריי בניחוח ייחודי, גלידת קרמל וארטישוק ירושלמי, צ׳יפס ארטישוק במרקם פריך ירושלמי וג׳ל תפוח עץ. קינוח מיוחד ונהדר בטעמי אדמה עמוקים וערבים לחיך.

קינוח ארטישוק ירושלמי. וייס (צילום: מיכל גולדברגר)
קינוח ארטישוק ירושלמי. וייס (צילום: מיכל גולדברגר)