חדשות האוכל

מסעדה ישראלית ברשימת המסעדות הלוהטות בניו יורק

אחרי שהסלון, המזנון ונור הוכיחו שהמטבח הישראלי לא פראייר, Lamalo נכנסת לעשירייה הפותחת של Eater

למהלו. צילום: פרנססקו ספיאנזה
למהלו. צילום: פרנססקו ספיאנזה
5 באוגוסט 2019

"אנחנו בדיוק בדרך לתכנית בוקר באולפני CBS ללמד את האמריקאים איך מכינים טחינה", אומרים גדי פלג ואופיר חורש, הבעלים והשף של Lamalo במידטאון מנהטן. התקשורת האמריקנית מחבקת את המסעדה הישראלית שנפתחה לפני פחות מחודשיים במלון Arlo Nomad , ששייך לרשת מלונות בוטיק בניו יורק ומיאמי. מגזין הקולינריה Eater כבר כלל אותה ברשימת עשר המסעדות הנכונות במנהטן לחודש אוגוסט: "…מסעדה ים תיכונית מבית היוצר של גדי פלג, הבעלים של Breads Bakery. הארוחה נפתחת במזאטים, סלטים וממרחים מלווים בלחם מוארך ושטוח שנקרא לאפה ירושלמית. אופציות גדולות יותר כמו דגים שלמים בגריל ושורט ריב על העצם בבישול ארוך מוצעות לארוחת ערב, ולווייב קז'ואלי יש תפריט משקאות שכולל קוקטיילים גדולים לחלוקה, למשל קוקטייל עראק, אשכולית, לימון ונענע ב-55 דולר שמיועד לחמישה אנשים. את הצוות הקולינרי מוביל שף אופיר חורש, שעבד עם פלג במסעדה הים-תיכונית הבולטת נור". כדי להבין את גודל הבשורה נוסיף ש-Lamalo חולקת את הרשימה המכובדת עם פסטיס, מוסד ניו יורקי וותיק במיטפאקינג דיסטריקט שנפתח מחדש, ועם Hudson Yards, מרכז קניות ופרויקט נדל"ני ענק, שמרכז תחת קורת גג אחת אושיות קולינריה כמו השף דייויד צ'אנג.

למה לו. צילום: פרנססקו ספיאנזה
למה לו. צילום: פרנססקו ספיאנזה

פלג, כאמור מבעלי מסעדת Nur של השף מאיר אדוני ו-Breads Bakery, השלוחה הניו יורקית של מאפיית לחמים שמונה שלושה סניפים, מכיר את הקולינריה המקומית מקרוב. את Lamalo הוא פתח בגלל געגוע אישי למסעדות מזרחיות כמו בארץ. "הסתכלתי מה חסר לי כישראלי שגר פה הרבה שנים. תמיד כשאני בא לארץ אני הולך לברבוניה, הזקן והים ואיציק הגדול. יצאתי מנקודת הנחה שאם אני אוהב את הסגנון, גם אחרים יאהבו", הוא מסביר. "רצינו לשבור את החוקים של מסעדות בניו יורק ולעשות משהו שבאמריקה לא נראה עדיין – מקום שבו האורחים מתיישבים ומיד יש פתיחת שולחן עשירה וצבעונית. אנחנו מפוצצים את השולחן במנות קטנות ומביאים את המסעדה שכולנו מכירים, שבארץ קוראים לה מסעדה מזרחית, למקום שהוא קצת מפונפן, עם מסעדות שבהן המלצרים עונבים פפיון. ניו יורק זו עיר שאנשים עובדי בה קשה וצריכים להחליט המון החלטות ביום. רצינו לעשות משהו שיסיר מהם את נטל החשיבה – יושבים וכל האוכל מגיע, לא צריך לבחור ורואים הכל". האישיו במסעדה הוא הסלטים: באבאגנוש, טחינה, מטבוחה, טבולה כרובית, מסבחה, סקורדליה וסלק כבוש "הכי בייסיק קומפורט פוד משולחן שישי בכל בית בישראל" נקצצים ומוכנים פרונטלית בעמדה בכניסה. לפי אותו היגיון הוצב במרכז המסעדה תנור שממנו יוצאות לאפות לוהטות לניגוב הסלטים. אחרי פתיחת השולחן מנת הדגל היא Shabtai-Style Fish, מחווה לשבתאי היפה ושבתאי הדייג, מסעדות דגים מיתולוגיות מנמל יפו. המחירים סבירים, במיוחד אם משווים לעגבניית ה-24 דולר בסלון: סלטים ב-25 דולר לאדם; 26-46 דולר לעיקריות שמגיעות עם תוספת מג'דרה, פריקי ופתיתים; ובירה בתשעה דולר, כולל גולדסטאר. את התפריט הרכיב חורש (כתית, מזללה, לומינה, גרקו), שעבד עם מאיר אדוני בהקמת Nur. אליו הצטרף אלדד שם טוב, לשעבר שף מסעדת שקוף האקספרימנטלית ביפו, שכיום עובד במסעדת Glasserie בברוקלין. "אלדד חבר טוב שנמצא כבר הרבה שנים בניו יורק", אומר פלג. "הוא מבין את השפה ויודע איך ליצור את החוויה הישראלית הקצת-בלגניסטית, אבל עדיין לשמור על סדר לטובת הטבחים האמריקאים עם מתכונים וטבלאות אקסל. הוא עזר בכל המערכות שנדרשות כדי לייצר את הדבר הזה שנראה ספונטני ומגניב, אבל דורש עקביות יום אחר יום".

בניו יורק יש כבר כמה וכמה מסעדות ישראליות. יש מקום לעוד אחת?
"יש מקום לכולן ולעוד הרבה. בחמש השנים האחרונות התגלה שהמטבח הישראלי מעולה ובריא. הוא מספר את הסיפור שהיום אנשים רוצים לשמוע – פארם טו טייבל, הרבה ירקות ואוכל פשוט וטוב".

https://www.lamalonyc.com/