מפגינים פרו-פלסטינים הפריעו – תום יורק הניף אצבע משולשת

ביום שישי הופיעו רדיוהד בפעם האחרונה לפני הגעתם לתל אביב, וחלק מהקהל קרא לעברם שלא להגיע לישראל. העצבנות בקרב חברי הלהקה הייתה ניכרת

תום יורק. צילום: Getty Images
תום יורק. צילום: Getty Images

הביקורות מעבר לים משבחות את ההופעה של רדיוהד ביום שישי בפסטיבל "טרנסמיט" בסקוטלנד, ההופעה האחרונה של הלהקה לפני שהיא מגיעה לפארק הירקון להופיע בפני עשרות אלפי ישראלים. אבל את הישראלים כנראה יעניין משהו אחר מההופעה בגלאזגו.

במהלך ההופעה הניפו מפגינים פרו-פלסטינים דגלים ושלטים וקראו לעבר הלהקה קריאות נגד ביקורה בישראל והופעתה בתל אביב ב-19 בישראל. סולן הלהקה תום יורק וחברי ההרכב ניסו להמשיך לנגן כרגיל, אולם העצבנות ניכרה ויורק סינן מספר פעמים את המשפט "Some fucking people" שהעיד עד כמה הנושא קרוב לליבו, ואף הניף אצבע משולשת לעבר המפגינים.

בחודש שעבר הגיב יורק באריכות לטענות של ה-BDS בריאיון למגזין רולינג סטון, ואמר ש"זה מאוד מטריד. יש המון אנשים שלא מסכימים עם BDS, כולל אנחנו. איני מסכים עם החרם התרבותי כלל וכלל, וכך גם ג'יי קיי רולינג, נועם חומסקי, ואחרים. יש אנשים שאני מעריץ כמו קן לואץ' שלא הייתי חולם לומר להם איפה לעבוד או מה לחשוב. סוג השיח שהם מעוניינים בו הוא כזה של שחור ולבן. יש לי בעיה עם זה. מאוד מפריע לי שהם בוחרים לזרוק עלינו חרא בפומבי במקום לדבר איתנו אישית. זה מאוד לא מכבד להניח שאו שאנחנו לא מבינים מה קורה או שאנחנו מפגרים שלא יכולים להחליט בעצמנו. זה מתנשא בצורה קיצונית, זה פוגע, ואני לא מבין למה לעשות מופע רוק או להרצות באוניברסיטה זו בעיה".

יורק ציין את גיטריסט הלהקה ג'וני גרינווד, ש"יש לו מעריצים גם ישראלים וגם פלסטינים ואשתו היא יהודיה-ערביה (אשתו של גרינווד היא שרונה קטן, נ.נ). רק תחשבו כמה זה פוגעני כלפי ג'וני, כל האנשים שמנופפים בדגלים וצועקים ממרחק ש'אתה לא יודע על זה כלום!'. רק לחשוב שאנחנו לא יודעים על הסוגיה כלום. רק לזרוק את המילה 'אפרטהייד' ולחשוב שזה מספיק. זה מוזר. זה בזבוז אנרגיה שיכולה להיות מתועלת בדרך חיובית יותר".

"זו הפעם הראשונה שאני אומר משהו בנושא", אומר יורק. "חלק ממני רוצה לא לומר דבר, כי כל מה שאומר יצית שריפה. אבל בו בזמן, אם רוצים להיות כנים, אז כן – זה ממש מעצבן שאמנים שאני מכבד חושבים שאנחנו לא יכולים לקבל החלטות מוסריות בעצמנו אחרי כל השנים הללו. הם מתנשאים מעלינו וזה מדהים מבחינתי שהם חושבים שיש להם את הזכות לעשות את זה. זה ממש בלתי רגיל. אז תודה, רוג'ר, אבל באמת אני לא מבין".

מלבד התקרית הזו, מעריצי הלהקה הישראלים גם ישמחו ודאי להציץ ברשימת השירים שנוגנו בהופעה ביום שישי, כאמור, האחרונה לפני פארק הירקון:

‘Let Down’
‘Lucky’
‘Ful Stop’
’15 Step’
‘Myxomatosis’
‘There There’
‘All I Need’
‘Pyramid Song’
‘Everything In Its Right Place’
‘Reckoner’
‘Bloom’
‘Identikit’
‘Weird Fishes/Arpeggi’
‘Idioteque’
‘The Numbers’
‘Bodysnatchers’
‘2 + 2 = 5’

‘Daydreaming’
‘No Surprises’
‘Lotus Flower’
‘Paranoid Android’
‘Fake Plastic Trees’

‘Nude’
‘The Bends’
‘Karma Police’