חודש הגאווה 2019

עיריית ירושלים נגד מצעד הגאווה

רצף ההתנכלויות למצעד הירושלמי נמשך: תקציב עמותת הבית הפתוח עלול להישלל על ידי מועצת העיריה ביום חמישי, החלטה שתסכן את קיומו של המצעד בעוד שבועיים

מצעד הגאווה בירושלים. הרוצח ישי שליסל בדרך לניצחון?

צילום: גטי אימג'ס
מצעד הגאווה בירושלים. הרוצח ישי שליסל בדרך לניצחון? צילום: גטי אימג'ס
27 במאי 2019

האם קיומו של מצעד הגאווה הירושלמי בסכנה? ימים סוערים עוברים על הבית הפתוח בירושלים, הגוף  האחראי על הפקת מצעד הגאווה והסובלנות שיתקיים בשבוע הבא. הערב (שני 27.5) תקיים הנהלת הארגון ישיבת חירום על מנת להיערך לתרחישים השונים שמציבים את הפקת המצעד במשבר כמותו לא היה בעשור האחרון.

"העיריה הפילה היום את תקציב הבית הפתוח ויכול להיות שסכום של חצי מיליון שקלים, שהיה אמור לעבור בחודש מרץ, לא יעבור", מסביר יו"ר הבית הפתוח, ערן גלובוס ומוסיף ש"ראש העיר יעלה את התקציב להצבעה במליאה ביום חמישי. גם ראש העיר הקודם ברקת עשה זאת כמה פעמים, אבל ללאון אין חברי קואליציה. לא בטוח שיש לו רוב ולא בטוח שיש לו כוח המיקוח שלו בתוך הקואליציה הכי חרדית אי פעם. נראה שהם נחושים לא לאשר את העברת התקציב, מבחינתם בשנה הראשונה של ראש העיר הם מנסים לחוקק סטטוס קוו חדש בירושלים".

עושה רושם שבקהילה בטוחים שהתקציב יעבור.

"ראש העיר טוען שהתקציב יעבור. זה תרחיש סביר, אבל גם תרחיש שבו הוא לא מצליח להעביר את התקציב, למרות שהוא מנסה, הוא סביר. אנחנו נערכים לאפשרויות קדימה". 

>> ב-48 השעות האחרונות אנחנו עדים למתקפה של ממש נגד הבית הפתוח ונגד מצעד הגאווה והסובלנות בירושלים, בעוצמות ובהיקף…

פורסם על ידי ‏הבית הפתוח בירושלים‏ ב- יום שני, 27 במאי 2019

תקצוב הבית הפתוח, שמפיק ומממן את המצעד, אינו המהמורה היחידה שניצבת בדרכו. דרישת המשטרה להצגת תעודות זהות בכניסה למצעד, המהווה פגיעה קשה בזכותם לפרטיות של הצועדים, מרתיחה את חברי קהילת הלהט"ב ומאיימת להפוך לסערה גדולה. בנוסף, נרשמו דרישות שלא לנופף בדגלים במצעד ושלא להשמיע שירים. "אנחנו עובדים מאוד צמוד עם המשטרה בירושלים בדברים שקשורים להסדרי הביטחון, אבל השנה עולות בעיות שלא היו בשנים האחרונות", אומר גלובוס. "המשטרה אמרה שלא נוכל להשמיע יותר משלושה שירים במצעד. זה משהו שכבר נפתר לפני כמה שנים, פתרנו את זה בכך שהמצעד הוא הפגנה. ויהיו שירים. כי זה אירוע מחאה".

מכל בחינה אפשרית המצעד בירושלים הוא לא המצעד בתל אביב, אבל את הירושלמי מפיקה עמותת הבית הפתוח את המצעד מכספה וקיומה תלוי בתקצוב העיריה. "אנחנו מקנאים ומפרגנים לחברים שלנו בתל אביב", אומר גלובוס, "אבל הפער הוא מאוד קשה. התקציב הזה הוא לא עבור עריכת מסיבות במדרחוב בירושלים, אלא כסף שמשמש גם לדמי השכירות, למרפאה, שירותים לבני נוער ולקהילה, קשישים ועוד".

מה תרצו למסור לקהל שמצפה להגיע למצעד בשבוע הבא?

"יש תמיכה ציבורית, יש התגייסות אדירה מול הקשיים. אנחנו מקווים שאנשים לא יהיו שאננים, התשובה הכי טובה תהיה אם למרות הכל, עדיין יהיה מצעד כמו שאנחנו רוצים שיהיה. יש פה ציבור עצום שמנסים לדחוק אותו לפינה והוא רק מגביר את האור. התשובה הכי טובה תהיה מפגן ענק של אור, אהבה וסובלנות. זה ייראה למי שמנסה לקחת אותנו שנים אחורה שלא ניתן לזה לקרות. אנחנו הולכים לקראת מצעד מאוד משמעותי ומרגש".