מורטל קומבט ועוד 9 המשחקים הכי טובים בניינטיז, מדורגים

הכל בסדר במסך שלכם, זה העבר שמפוקסל. מורטל קומבט גרסת 1992. צילום מסך
הכל בסדר במסך שלכם, זה העבר שמפוקסל. מורטל קומבט גרסת 1992. צילום מסך

לרגל שלושים שנות משחקי מורטל קומבט אספנו את עשרת המשחקים הכי מהנים, מוצלחים וחשובים לתעשיית הגיימינג, ואז גם דירגנו כי אנחנו מזוכיסטים. לאיזה מקום הגיע דום ואיזה משחק שינה את האופן שבו אנחנו חושבים על זומבי?

רשימה פורסמה במקור באתר המסכים שלנו, "הספוילר" – תראו תראו

10. StarCraft

יצא בשנת: 1997
מאת: Blizzard Entertainment
סטארקראפט הפך ללהיט באופן כמעט מיידי ומכר מעל מליון וחצי עותקים ברחבי העולם. באותה תקופה כבר היו מספר משחקי אסטרטגיה בזמן אמת, אך כפי שאפשר לראות מהביקורות, סטארקרפט היה המשחק שלקח את האלמנטים הקיימים בז'אנר וביצע אותם באופן הטוב ביותר.

המשחק מאפשר לשחקן לבחור אחד מתוך שלושה גזעים שונים – הפרוטוס, הטראן והזרג. כל הגזעים שווים זה לזה בכוחם ובמגבלותיהם, אבל לכל גזע יש יכולות שונות ומשאבים שונים, מה שגורם לשחקן לשנות את האסטרטגיה שלו בכל פעם שהוא בוחר גזע שונה. אתר Gamespot הגדיר את המשחק כ-"המשחק שהגדיר את הז'אנר. הסטנדרט לפיו כל משחק אסטרטגיה נמדד". אם זה לא מספיק, חיל האוויר האמריקאי השתמש במשחק כדי ללמד בקורס הבסיסי שלו על ניהול משברים תחת לחץ באמצעות עבודת צוות. 

>>זהו יום הבוחר: עלייתם ונפילתם של הסרטים האינטראקטיביים

9. System Shock

יצא בשנת: 1994
מאת: Looking Glass Studios
זה הוא אחד המשחקים החשובים משנות התשעים, מאחר והוא השפיע לא רק ז'אנר משחקי היריות, אלא גם על ז'אנר המד"ב בכללותו במשחקי מחשב. השחקן נכנס לנעליו של האקר חסר שם שנלכד בתחנת חלל בשנת 2072, עליה משתלטת אינטליגנציה מלאכותית מרושעת.

המשחק הציג מכניקות חדשות של "משחקיות נובעת" (Emergent Gameplay), כלומר סיטואציה מורכבת בתוך המשחק, הנובעת מאינטרקציה פשוטה יחסית בתוך עולם המשחק. לדוגמה: שימוש בדפדפן אינטרנט או שפת קוד בתוך עולם המשחק. הוא לא הפך להצלחה מסחרית ומכר רק 170,000 עותקים, אך כמה שנים מאוחר יותר יוצריו הציגו את המשך רוחני למשחק, Bioshock. כן, כן, זה המשחק שהביא לנו את ביושוק האהוב.

8. Grim Fandango

יצא בשנת: 1998
מאת:
LucasArts
על אף מיקומו הנמוך ברשימה, אל תטעו – אני מת על Grim Fandango. מדובר באחד ממשחקי ההרפתקאות היפים, המעניינים והיצירתיים שאי פעם פותחו.
המשחק מתרחש בעולם המתים האצטקי, אליו נשמות המתים נשלחות לאחר המוות. על מנת להגיע לגן עדן, הנשמות צריכות לחצות את עולם המתים. מני קלוורה, הדמות אותה השחקן משחק, הוא סוכן נסיעות בעולם המתים שמוכר למחייתו חבילות נופש בגן עדן ונאלץ לברוח אחרי שגילה עד כמה החברה בה עובד מושחתת מן היסוד.

עולם המשחק הוא עשיר, מלא בדמויות צבעוניות ומשעשעות, עם תסריט שיכול לקרוע אתכם מצחוק ברגע אחד ושניה אחרי לרגש עד דמעות. בעיני רבים, מדובר באבן דרך בז'אנר ההרפתקאות, אך הבולט מכל רכיביו הוא התסריט המצוין, ששינה את האופן שבו מסתכלים על תסריטים במשחקי מחשב. בשנת 2015 יצא למשחק רימייק, אז אם אתם אוהבים את עצמכם תעשו לעצמכם טובה – שחקו Grim Fandango. לא תתחרטו.

>>גמר הריאליטי: העבר, ההווה והעתיד של המציאות המדומה

7. Diablo

יצא בשנת: 1996
מאת:
Blizzard Entertainment
אם אצטרך להסביר כאן את עולם המושגים של דיאבלו, לעולם לא נסיים את הרשימה הזאת. לצד המשחקיות המורכבת יחסית לאותה תקופה, המשחק הציג עולם עשיר במלא בהיסטוריה ומכניקות שנשארו איתנו עד היום, דוגמת מכניקת ה-Loot.

בשנת 1998 המגזין PC Gamer הכריז על המשחק כעל "חוויה כמעט מושלמת" ובשנת 2005 האתר Gamespot הכריז על המשחק כעל "המשחק הטוב בכל הזמנים", לכן אפשר להבין למה יצאו שני משחקי המשך ועוד משחק רביעי בדרך.

6. Mortal Kombat

יצא בשנת: 1992
מאת:
Midway Games
המשחק שהתחיל את סדרת משחקי המכות האולטימטיבית שהביאה לנו מעל 10 נוספים מאז. אם זה לא מספיק, ישנם גם את הסרטים האייקוניים משנות התשעים, שני סרטי אנימציה נוספים וסרט ריבוט שיצא ממש בשנה שעברה.

במידה ובאתם מעולם אחר ולא מעולם לא הזדמן לכם להתנסות באחד מהמשחקים המופתיים האלה, אשמח לעשות לכם סדר: לוחמים מעולמות שונים נלחמים אחד בשני בטורניר שמקנה למנצח שליטה בכל העולמות. המשחק היה מאד אלים ביחס לאחרים – וזה לא שבמשחקים אחרים היה חסר אלימות – אבל כל מי שיצא לו לשחק במורטל קומבט יודע כמה אלים הוא יכול להיות. או בקיצור, לידת הסדרה שהיתה דוגמה ומופת לאיך משחק מכות צריך להראות.

5. The Legend of Zelda: Ocarina of Time

יצא בשנת: 1999
מאת:
Nintendo
משחק בעל עלילה בהשפעת אגדות המציגה את לינק, נער ממלכת היירול שצריך להגן על ממלכתו מהמלך המרושע גנונדורף. הטוויסט הוא שבאמצעות כלי נגינה קסום, לינק יכול לחזור ולהתקדם בזמן כדי לנסות לתקן כל סיטואציה. 

המשחק פותח עבור קונסולת ה-Nintendo 64, והצליח במכירות, בביקורות וגם באגף הפרסים. כמו כן, הוא הציג מכניקות חדשות שנשארו איתנו עד היום כמו דוגמת נעילת מטרות – כשהשחקן רוצה להינעל על האויב שלך וכפתורים רגישים לקונטקסט. משחק שהיה מקור השראה לכל כך הרבה מפתחות משחקים, הן מבחינה עיצובית והן מבחינה משחקית.

>>כמה זה עולה לנו: למה אתם רצים לקנות את הקונסולה הכי חדשה?

4. Sonic the Hedgehog

יצא בשנת: 1998
מאת:
Sega
סוניק הקיפוד נולד מניסיון של סגה להציג תחרות לחברת Nintendo, בעלת המותג המצליח סופר מריו. הכוח של סוניק הקיפוד הכחול היה שהוא רץ ממש מהר, והביקורות אכן שיבחו את המשחקיות המרעננת. בסופו של דבר חברת סגה אכן הצליחה לעמוד בתחרות.

המשחק נמצא ברשימה לא רק בגלל המשחקיות וחוויית המשחק, אלא גם בשל ההשפעה שהייתה לו על המציאות של עולם הגיימינג. עד אותו שלב  נינטנדו שלטה בתעשייה ביד רמה, אך מרגע שהמשחק הראשון בכיכובו של הקיפוד הכחול יצא, המציאות השתנתה ופתאום נינטנדו איבדו את המקום הבלעדי בפסגה.

3. Resident Evil

יצא בשנת: 1996
מאת:
Capcom
לא סתם אתר Gamespot קרא לרזידנט איוול אחד המשחקים המשפיעים בכל הזמנים. משחק האימה מתמקד בדמות של שוטר כוחות מיוחדים שלכוד באחוזה מלאה ביצורים מזוויעים. ככל שהמשחק מתקדם, כך גם נחשפת התעלומה של איך כל זה קרה. הוא
היה אחד ממשחקי הפעולה הראשונים שדורגו לגילאי 17 ומעלה, דבר מהפכני לתקופתו.

מעבר לכך, ההשפעה שלו חצתה מדיומים כשהציתה מחדש את ז'אנר הזומבים בתרבות הפופולרית וגם הציע נקודת מפנה בהסתכלות על זומבים בתרבות – מדמויות על טבעיות, הם לפתע הפכו לתוצר מדעי. מאז המשחק הראשון הספיקו לצאת עוד משחקים בסדרה, אשר רבים מהם הצליחו להמציא את ז'אנר האימה במשחקי מחשב מחדש. למשל, Resident Evil 7, שעשה את המעבר מגוף שלישי לגוף יחיד ומאוחר יותר הוסיפו גם אפשרות משחק במציאות מדומה, שמשדרגת את חוויית האימה בכמה רמות.

2. Doom

יצא בשנת: 1993
מאת:
id Software
המשחק Doom הרוויח את המקום השני, ובצדק. כשיצא, המשחק הכניס את השחקן לנעליו של חייל-על אלמוני ואיפשר לחסל מפלצות בקצב מסחרר, וגם היה אחד הדברים הכי מתקדמים באותה תקופה: שימוש בגרפיקה דו מימדית כדי ליצור גרפיקה תלת מימדית, אפשרויות מולטי-פלייר ויצירת הרחבות אישיות. אלו היו אלמנטים חדשים באותה תקופה, ו-Doom עשה את כולם.

למשחק יצאו עוד שני המשכים וריבוט למשחק יצא ב-2016, ולו יצא משחק ההמשך Doom Eternal. מדובר במשחק שהגדיר את ז'אנר ה-FPS, וחולל מהפכה בתעשיית הגיימינג.

1. Half life

יצא בשנת: 1998
מאת:
Valve
בכל ענף הגיימינג, המעריצים הכי מסכנים הם שחקני סדרת Half Life. שנים הם מתחננים להמשך שכנראה לעולם לא יגיע, ולמרות זאת הם עדיין מחכים. האמת? הם מחכים בצדק.
המשחק פורץ הדרך הזה כלל דיבוב עם תנועות שפתיים, עיצוב חדשני ומעניין ובינה מלאכותית מתקדמת, וכל זה בפרויקט הראשון של החברה. פלא שהמפתחת Valve הוציאה אחר כך משחקים אגדיים כמו Left4Dead ו-Portal?

עיצוב השלבים שמכריח את השחקן להשתמש באסטרטגיות שונות כדי לעבור אותן, האופן שבו העלילה מוצגת לשחקן ובניית הדמויות נתנו לשחקנים חוויה יוצאת דופן שאף משחק באותן שנים לא השתווה לה. לפעמים כשאני מדבר עם גיימרים ותיקים ממני, אני ממש יכול לראות את החיוך הנוסטלגי שעולה על פניהם כשהם מדברים על המשחק ונזכרים בימיהם כפיזיקאים במעבדה בניו מקסיקו.

רוצים עוד תכני גיימינג? בואו לאתר המסכים שלנו, "הספוילר" – תראו תראו