קירוב בין קיבות: שירות משלוחים חדש מציע אוכל של מבקשי מקלט

'קיצ'ן טוקס' הוא מיזם חברתי המעסיק מהגרים ומבקשי מקלט ומציע מטעמים מסודן, אריתריאה, נפאל וטיבט. "אנחנו רוצים לתת פנים וזהות לטבחים", מסבירים הבעלים

איך אומרים בתיאבון באריתראית? (צילום: Kitchen Talks)
איך אומרים בתיאבון באריתראית? (צילום: Kitchen Talks)
18 בנובמבר 2020

משלוחים הם חד משמעית האיט גירל של התקופה הנוכחית. שפים, בשלנים פרטיים וקונדיטורים בחל"ת – כולם קופצים על העגלה (או על אופנועי וולט ותן ביס במקרה זה) ועומלים על הסבת מנות למשלוח. כעת מצטרף למשחק העסק החברתי קיצ'ן טוקס – מיזם העסקת מבקשי מקלט ומהגרים בשלנים ובעלי מסעדות. באתר כבר ניתן להזמין אוכל מסודן, אריתריאה, נפאל וטיבט, החל מדאל וכופתאות מומו שאינם זרים לפודי'ז ועד חמלי קוסטה – מנת ירקות על בסיס מנגולד מהמטבח האריתראי, לאפינג – אטריות עם רוטב פיקנטי מטיבט ופול טעמייה עם פלאפל מהמטבח הסודני. מלבד תמיכה בעסק חברתי המבורכת כשלעצמה, הביסים המעניינים הם הריל דיל.

מה כדאי לאכול בנווה שאנן? (כשאפשר) – המלצות אוכל רחוב קצת אחרות

מומו וצ'טני ירוק מטיבט הרחוקה (צילום: Kitchen Talks)
מומו וצ'טני ירוק מטיבט הרחוקה (צילום: Kitchen Talks)

"הקורונה תפסה אותנו בשיא. ערכנו סדנאות ועבדנו על אירועים גדולים בשיתוף עם מוזיאון ארץ ישראל וחברות תיירות. אבל אז הכל נעצר", אומרים יעל רביד ובן דגני, יזמי ובעלי קיצ'ן טוקס. "הטבחים התפזרו אך הקפדנו לשמור על קשר ולראות איך הם מסתדרים. חלקם חסרי מעמד ושייכים לקהילות שאין להן שום תמיכה ורשת ביטחון. את הסגר הראשון הצלחנו לצלוח אך בסוף הסגר השני הבנו שצריך לחשוב איך לעזור להם. המשלוחים מביאים את הערך המוסף שלנו שהוא יותר מעוד ארוחה". כל התפריטים צמחוניים (250 ש"ח לארבעה סועדים), ומלבד אוכל מפתיע תמצאו בשקית שי קטן שפותח עוד צוהר לתרבויות הזרות. כך למשל להזמנת ארוחה אריתראית מצרפים רביד ודגני תערובת ברברה – תבלינים חריפים ממטבחי אריתריאה ואתיופיה ומתכון לתבשיל עדשים. עוד בהפתעות: סבון עדשים בעבודת יד וקרקדה – פרי מצמח ההיביסקוס להכנת תה סודני.

לא רק אוכל (צילום: Kitchen Talks)
לא רק אוכל (צילום: Kitchen Talks)

"החיבור התרבותי הוא הנקודה המשמעותית. אפשר לקנות את המנות בנווה שאנן אבל הערך המוסף שמשקף קשר אישי קיים רק במשלוחים", הם מוסיפים. ברוח הקורונה עובדים בקיצ'ן טוקס על מארזי מוצרים להכנת ארוחה לפי סרטון הדרכה ועל הכשרת טבחים להנחיית סדנאות בזום. "אנחנו רוצים לתת פנים וזהות לטבחים, כך שמי שמקבל את המשלוח יידע את הסיפור של מי שבישל עבורו. המסעדות הזרות הן אוצר תרבותי ואנו רוצים לעודד אנשים לתמוך בהן דרך הסיפור של הטבחים עצמם".

הזמנות באתר במהלך השבוע, משלוחים בימי שישי לתל אביב, רמת גן וגבעתיים