אלפי משקיפים חסרים בקלפיות. נלי תגר לא מבינה את האפתיה שלכם

מה עוד אני יכולה לעשות חוץ מלהצביע? נלי תגר (מתוך סרטון של "משמר הבחירות האזרחי")
מה עוד אני יכולה לעשות חוץ מלהצביע? נלי תגר (מתוך סרטון של "משמר הבחירות האזרחי")

"משמר הבחירות האזרחי" מנגיש למשקיפים מתנדבים קלפיות בהן אין ייצוג לכל הקשת הפוליטית, כדי למנוע מקרים כמו קלפי מסתורית בבני ברק עם 97% הצבעה. אבל בסבב הנוכחי חסרים עדיין אלפי משקיפים, ולפרזנטורית שלו, נלי תגר, יש כמה מילים מאוד חריפות בשבילכם על האדישות שלכם דווקא הפעם

23 באוקטובר 2022

על פי סקר חדשות ערוץ 12 שפורסם ביום שלישי שעבר תמונת הגושים נותרת צמודה עד כדי קיפאון, חצויה לחלוטין. גוש נתניהו עם 59/60 מנדטים, חברות הקואליציה עם 56/57 מנדטים וחד"ש תע"ל עם 4 מנדטים. הקלישאה החרושה של "כל קול קובע" תקפה יותר מתמיד ולא תעזור כל התבכיינות על כמות סבבי הבחירות. אבל כמה אנחנו באמת יודעים שתוצאות האמת הן, ובכן, אמיתיות? ואיך מי שעדיין חשוב לו מה שקורה פה יכול לתת את חלקו כדי לוודא את זה? בשביל לענות על השאלות האלה גייסנו את עזרתה של מישהי שהאנרגיה שלה לא תכבה גם בסבב הבחירות העשירי (לפי החישובים שלי, אמור להתקיים בפברואר 2024) – נלי תגר, שחקנית, קומיקאית והפרזנטורית של ארגון "משמר הבחירות האזרחי". או יותר נכון, היא גייסה אותנו.

 אז מה זה בעצם "משמר הבחירות האזרחי"?
"זאת יוזמה אזרחית להשגיח על קלפיות. בכל קלפי אמורה להיות נציגות של כל מפלגה ולא תמיד באמת יש את הנציגות הזאת, והיוזמה שולחת מתנדבים שרוצים להשגיח על התהליך הדמוקרטי – כי בעיקרון, מי שבקלפי מקבל כסף ביום הבחירות, ואצלנו מתנדבים ללא תשלום. הם נמצאים ומשגיחים שם, אין להם איזושהי סמכות אבל הם עדי ראיה. במקרים שחס וחלילה יש כן איזה ניסיון למעטפות כפולות או אנשים שבאים בלי תעודה, אז כן יש סמכות לקרוא לאחראי משמרת ולבדוק יותר לעומק את התהליך עצמו. בגדול המטרה של העמותה היא רק לפקח והמנטרה היא 'זוג עיניים שווה מאות קולות'. ברגע שיש עוד אנשים בחדר הזה הסיכוי שיש מישהו שיחבל בתהליך הדמוקרטי ובטוהר הזה הוא יורד".

הארגון הוקם ב-2019 לאחר שנפוצו שמועות רבות על זיוף בתוצאות הקלפי – לדוגמא משפחה אחת שהצביעה כולה למרצ הופתעה לגלות שבקלפי שלה כלל לא נספרו הצבעות למרצ, או למשל אחוזי הצבעה לא הגיוניים של 97 אחוז בקלפיות בבני ברק. חבורה של כמה עשרות מתנדבים בדקו את עניין הזיופים ועלו על מאות מקרים מטרידים של חשדות לזיוף. רובם המוחלט היה באמת בקלפיות כמו שנלי תיארה, בהן אין ייצוג שווה למפלגות המייצגות את כל הקשת הפוליטית.

מסתבר שכרבע מכלל הקלפיות במדינה (כ-1400) לא מאוזנות מבחינת משגיחים, אז רק תדמיינו את פוטנציאל הזיוף. המתנדבים הללו החליטו להרים את הכפפה ולרתום אלפי משגיחים שידאגו לאזן קלפיות וכך למשל קרה שבאותה קלפי בני ברקית שהצליחה להביא 97% מצביעים, בסבב בחירות שנערך פחות משנה לאחר מכן ועם נוכחות של משגיח מטעם הארגון, אחוזי ההצבעה ירדו בדרך קסם ל-67.

שמעתי שהיתה ירידה משמעותית בהתגייסות השנה.
"בבחירות האלה יש הרבה עייפות חומר, כמה פעמים יכולים לומר לך – 'אלה הבחירות הכי חשובות' 'לא… אלה הבחירות הכי חשובות', לכן אני מרגישה שיותר קשה לגייס אנשים להיות אקטיביים בתהליך הדמוקרטי הזה. עדיין יש המון קלפיות שצריכות את ההתנדבות של אנשים בכל מיני מקומות ואנחנו זקוקים לאזרחיות ואזרחים טובים שגם חשוב להם טוהר הבחירות", ואכן היתה ירידה משמעותית. מסדר גודל של כ8,500 מתנדבים בסבב הקודם ל1,500 בסבב הנוכחי. מדאיג.

איך הגעת לארגון?
"הרגשתי חוסר אונים מאוד מאוד גדול, מכל הטירוף הפוליטי וסבבי הבחירות הבלתי נגמרים האלה. התקופה מייאשת אבל אין לנו אופציה להיות מיואשים. מי שמשנים את העולם הם אזרחים אקטיביסטיים, לא פוליטיקאים. תנועת MeToo שינו סדרי עולם ואנחנו רואים את זה בחיים שלנו יום-יום. לפני המחאה החברתית לא היה גן טרום-טרום חובה. חינוך חינם בישראל היה מגיל 4, המחאה החברתית שינתה את הדבר הזה, זה לא בא מאיזה פוליטיקאי שרצה לשנות את המצב. בקיצור, שאלתי את עצמי מה עוד אני יכולה לעשות חוץ מלהצביע? שאלתי את עצמי מה אפשר לעשות עוד עם היום בחירות כי אני מסיימת להצביע בעשר בבוקר ואז מה לעשות, ללכת לים? ככה הגעתי לעמותה הזאת. זה קפץ לי בפייסבוק, כנראה טירגט אותי. בצדק טורגטתי. השתבצתי בבני ברק ביום הבחירות. פעמיים בעצם הייתי ביום הבחירות בבני ברק".

למה דווקא בני ברק?
"רציתי משהו קרוב לבית כי אז הייתי בהיריון. אחר כך היתה לי תינוקת שבדיוק נולדה אז לא רציתי לנסוע מאוד רחוק. והאמת היא שלא רציתי שיציקו לי עם סלפי. שם הרגשתי שאני לא אהיה עניין, שאני אהיה סתם בן אדם".

כרבע מכלל הקלפיות במדינה בסכנה לזיופים. נלי תגר (צילום: רונית רוקו)
כרבע מכלל הקלפיות במדינה בסכנה לזיופים. נלי תגר (צילום: רונית רוקו)

איך היה להיות משקיפה בבני ברק?
" זאת קהילה שאני ממש לא מכירה, ולשבת שם, בבית ספר בבני ברק כמו שאני באה לבית ספר שלי פה. לראות את האנשים מצביעים, להכיר את האנשים שיושבים איתי בקלפי שהם אנשים מכל גווני הקשת הפוליטית. בשבילי יום הבחירות הוא מאוד מתוח ורגשי ויש משהו בחוויה הזאת שמחברת ומזכירה שכולנו חיים כאן ביחד, לחזור בערב אחרי ערב כזה זה יותר מספק מאשר לקבל וואטסאפים על תוצאות המדגם. אתה חושב עליהם כל מיני דברים, הם חושבים עליך כל מיני דברים ושאתה מגיע לשם אתה מבין שאין בינינו כמעט הבדל. חוץ מהבגדים ומזה שהיתה שם מישהי בגילי עם תשעה ילדים ואני הייתי אז בהריון השני. בסוף יושבים שם שמונה שעות בחדר וזה גורם לך להתחבר לאנשים. אבל אני יכולה להגיד שהיה גם מתוח, וטוב שנמצאים שם."

גם השנה נמצא אותך בקלפי בבני ברק?
"אתה תצטרך לחכות ולראות…"

שכנעת אותי, איך נרשמים?
"אני מקווה שבסוף הכתבה תצרף את הסרטון, עם הלינק! אתה לוחץ על הלינק. פעולה מאוד פשוטה – ללחוץ על לינק, נרשם ומשתבץ. אתה יכול לבחור איפה אתה רוצה להשתבץ". היא ביקשה כל כך יפה, אז הנה שיבצנו את הלינק להרשמה ולשיבוץ ממש כאן.