בחנו את עצמכם

המדריך המלא: איזה סוג משתמשים אתם, והאם אולי הגזמתם?

"אחי, אתה רואה את הפטריות הסגולות?" צילום: shutterstock
"אחי, אתה רואה את הפטריות הסגולות?" צילום: shutterstock

פילים אוכלים פירות אלכוהוליים, דולפינים משחקים עם דגי אבו נפחא לשם ההפרשות הפסיכואקטיביות שלהם וחתולים מתמסטלים מקטניפ - הספקטרום ההתנהגותי כתוצאה משימוש בחומרים השונים - החוקיים ואלה שלא - מאוד רחב. ניסינו לעשות לכם קצת סדר, וגם להציב מראה

30 בספטמבר 2021

הפעם אתחיל מלהזמין אתכם לעצור לרגע ולחשוב על הסמים שאתם עושים – בין אם זה סמים חוקיים כמו אלכוהול, קפאין וניקוטין, סמים במרשם כמו רטלין או אטנט, או סמים לא חוקיים על כל המגוון העצום שלהם. מה הסיבות שלכם לעשות את הסמים שאתם עושים? מה התדירות שבה אתם צורכים את הסמים השונים? האם אתם מגדירים את עצמכם כמשתמשים של חומרים מסוימים? אולי אתם מגדירים את עצמכם כמכורים לחומרים מסוימים? קחו לכם כמה דקות להרהר בשאלות האלה.

התשובה לשאלה משתנה מאוד מאדם לאדם, מסם לסם, וגם מפעם לפעם, אבל נראה שמתחת להכל יש לכולנו דחף טבעי לשנות את התודעה שלנו, בין אם זה באמצעות דברים כמו תפילה או מדיטציה, ריקוד, סמים חוקיים, או סמים לא חוקיים. הדחף הזה לא קיים רק אצל בני אדם, אלא גם אצל בעלי חיים – פילים אוכלים פירות שתססו כדי להשתכר מהאלכוהול, דולפינים משחקים עם דגי "אבו נפחא" בשביל ההפרשות הפסיכואקטיביות שלהם, חתולים אוהבים להתמסטל מקטניפ, כבשים וחיות מרעה אחרות מנשנשות פרחי אופיום להנאתן, וישנן עוד אינספור דוגמאות.

ובכל זאת, מעבר לדחף הבסיסי שיש לנו לשנות את תודעתנו, ישנן גם מוטיבציות יותר ספציפיות שבגללן אנשים צורכים סמים שונים, שמתוכן צומחות מערכות יחסים שונות בין הסמים למשתמשים. דרך ההבנה של הסיבות השונות שמביאות אנשים לצרוך סמים, ניתן הרבה פעמים גם להעריך כיצד תראה מערכת היחסים בין האדם לסם. מערכות היחסים השונות נעות על גבי הספקטרום הרחב שבין שימוש מטיב (לדוגמה, זוגות שלוקחים יחד MDMA אחת לתקופה כדי להעמיק את החיבור שלהם), שימוש קז'ואלי לא מזיק (שתיית אלכוהול מתונה עם חברים בסופי שבוע), שימוש בעייתי (התמכרות לסיגריות שפוגעת במשתמש בריאותית וכלכלית), ועד ליצירה של תלות כרונית ארוכת טווח (למשל, אלכוהוליזם). שימו לב שכל מערכת יחסים אפשרית עם כל חומר, יכולים להיות אנשים שיש להם מערכת יחסים מטיבה עם הרואין, או לחילופין אנשים שיש להם מערכת יחסים בעייתית עם קפאין.

הקפה של היום. צילום: שאטרסטוק
הקפה של היום. צילום: שאטרסטוק

המוטיבציה

אז אילו מוטבציות שונות ישנן לצרוך סמים? הנה הגדרות של טיפוסים שונים על פי המוטיבציות שלהם. קחו בחשבון שההגדרות הן תצפיתיות בלבד ואין בהם נימה של ביקורת או שיפוטיות כלפי המוטיבציות של הטיפוסים השונים. כמו כן, הרשימה הזאת רחוקה מלהיות ממצה, וכמובן שגם כל אחד מאיתנו יכול לעבור בין מוטיבציות לאורך זמן, להיות בעל יותר ממוטיבציה אחת בכל רגע, וגם להיות בעל מוטיבציות שונות עבור סמים שונים.

  • הטיפוס המרדן – ניגש לצריכת סמים מתוך יצר של מרדנות. צריכת הסמים בדרך כלל תהיה קשורה קשר הדוק לזהות והתפיסה העצמי שלו כמרדן או אנטי-ממסדי והוא אף עשוי להפסיק להשתמש בסם מסוים רק משום שהוא נהיה מקובל חברתית. כשזו המוטיבציה העיקרית לצריכת החומר זה נדיר מאוד שתיווצר מערכת יחסים בעייתית.
  • הטיפוס בוחן הגבולות – ניגש לצריכת סמים מתוך יצר של הרפתקנות, בחינה ושבירה של גבולות. המוטיבציה בפני עצמה לא נוטה לייצר מערכות יחסים בעייתיות, אך רבים מאלו שניגשים לסמים מהמקום הזה הם אנשים צעירים יותר שלעתים קרובות אין להם את הכלים למזער נזקים אפשריים לצרוך אותם בצורה אחראית.
  • הטיפוס הסקרן – ניגש לצריכת סמים מתוך עניין וסקרנות, בדרך כלל יהיה בוגר וזהיר יותר מהטיפוס בוחן הגבולות. בעוד שהאחרון צולל ראש פנימה בלי לחשוב יותר מדי, הטיפוס הסקרן בדרך כלל נכנס לעולם הסמים בהדרגתיות וחשדנות תוך כדי שהוא אוסף מידע על מזעור נזקים ושימוש אחראי.
  • הטיפוס ההדוניסטי – ניגש לצריכת סמים לשם ההנאה שבדבר. זה יכול להיות באירועים חברתיים, במסיבות, לצורך העצמה של חוויות מיניות, ועוד. בדרך כלל אנשים מהסוג הזה לא מגיעים למצב של התמכרות מסוכנת, אבל עלולה להתפתח אצלם תחושה של תלות בחומרים וחשש שהם איבדו את היכולת להפיק הנאה בלעדיהם. כמו כן, טיפוסים מהסוג הזה לרוב לא יקפידו על שימוש אחראי ועלולים לפגוע בעצמם כתוצאה מכך.
  • הטיפוס החברתי – ניגש לצריכת סמים כחלק מקהילה שהוא משתייך אליה. השימוש בסמים מגיע מתוך רצון בתחושת שייכות ובחוויה קהילתית, והוא נתון יותר ללחצים חברתיים. הסיכון האפשרי עבור הטיפוס הזה תלוי בעיקר בדפוסי הצריכה של הקהילה אליה הוא משתייך – החומר והתדירות בו הוא נצרך, מידת האחראיות שבה הקהילה מתייחסת אל צריכת החומר, והרגישות של הקהילה לצרכים של הפרטים בתוכה.
  • הטיפוס המפצה – ניגש לצריכת סמים עקב קשיים רגשיים, נפשיים או חברתיים, בניסיון לפתור אותם או לפצות עליהם באמצעות צריכת הסמים, מה שנקרא לעתים Self-medicating. משום שסמים באופן כללי לא מהווים פתרון בר קיימא לאף אחד מהקשיים הנ"ל, הטיפוס הזה הוא המועד ביותר למערכות יחסים בעייתיות עם חומרים ולהתמכרות מסוכנת.
יאללה מסיבה. שאטרסטוק
יאללה מסיבה. שאטרסטוק

הקונטקסט

ככל שאנחנו מבינים טוב יותר את המוטיבציה של עצמינו (ושל אחרים) לצרוך סם מסוים, כך קל לנו יותר להבין את מערכת היחסים שנוצרת בינינו לבין החומר, להעריך את הסכנות הגלומות בה ולמזער אותן. בנוסף למוטיבציה שמביאה אנשים שונים לצרוך סמים, יש גם את המסגרת שבה הסם נצרך, כלומר הקונטקסט שבו זה מתרחש (קצת כמו סט וסטינג, זוכרים?). נהוג לחלק את המסגרות ל-4 סוגים.

  • שימוש במסגרת טיפולית – המסגרת המקובלת ביותר לצריכת סמים. הכוונה בהקשר הזה היא בעיקר לאופיאטים (לשיכוך כאב), בנזדודיאזפינים (נוגדי חרדה), קנאביס וחומרי משפרי תפקוד כגון רטלין ואטנט. בעוד שהקונטקסט הזה נחשב הכי בטוח, גם בו גלומות מספר סכנות שונות למשתמשים. ישנם הרבה מקרים של אנשים שמפתחים תלות בבנזודאיזפינים או אופיאטים בעקבות שימוש במסגרת טיפולית ולא מצליחים להתנער ממנה גם לאחר שהטיפול מסתיים. ישנם גם לא מעט מקרים של פגיעה גופנית ואף מוות כתוצאה משילובים לא אחראיים מצד המשתמש, עקב הסברים לוקים בחסר מצד הרופא המטפל, או עקב אי השמעות אליהם.
  • שימוש לפנאי – שימוש בקונטקסט של מסיבות, פסטיבלים ואירועי פנאי אחרים. הסכנות בשימוש בקונטקסט הזה נובעות בעיקר מחוסר ידע ומודעות לפרקטיקות של מזעור נזקים ושימוש אחראי. לשם כך בפסטיבלים רבים בעולם (וגם בארץ) הוקמו מרחבים בטוחים שמטפלים באנשים שנמצאים במצב נפשי או גופני בעייתי עקב שימוש בסמים (או פשוט עקב השהיה בפסטיבל שיכולה להיות מטלטלת בפני עצמה).
  • שימוש עצמאי – מסגרת חסרת מסגרת שכוללת בתוכה 2 קבוצות שונות מאוד של אנשים – הטיפוסים המפצים שצורכים סמים כדי להתמודד עם קשיים נפשיים או גופניים, וכן אנשים שצורכים סמים להתפתחות אישית ורוחנית, וכפרקטיקה לחקר התודעה. עקב המסגרת המאוד עצמאית שבה זה נעשה, הסכנות העיקריות עבור שימוש מהסוג הזה נובעות מחוסר ידע ומודעות לפרקטיקות של מזעור נזקים ושימוש אחראי. בנוסף לכך, ישנה גם סכנה נוספת כתוצאה מכך שאלו בדרך כלל אנשים שצורכים סמים כשהם לבד, ובכך חושפים את עצמם לסיכונים שהיו נמנעים אם היה אתם אדם נוסף (כגון מוות ממנת יתר של אופיאטים שניתן למנוע בקלות כשיש אדם נוסף בסביבה שיודע מה לעשות).
  • שימוש מונחה – שימוש שנעשה במסגרת טקסית, קבוצתית או מאורגנת אחרת, כגון טקסי איוואסקה או טיפול פרטני באמצעות פסיכדלים. מה שמאפיין שימוש במסגרת הזו זה שהשימוש תמיד יהיה מלווה על ידי דמות מקצועית (או מקצועית לכאורה) שמלווה את האדם או הקבוצה במהלך השימוש. הסיכונים העיקריים בשימוש מהסוג הזה נובעים מכך שהתחום הזה פרוץ לחלוטין וקשה מאוד להבחין בין מלווים ראויים לכאלה שלא. כל עוד דברים מסוג זה אינם חוקיים, אין שום רגולציה על מי רשאי ללוות תהליכים כאלה. ניתן ליפול על מלווה מקצועי ורציני, אך באותה מידה ניתן גם ליפול על מלווה חסר הכשרה וחסר אחראיות שיכול לעשות יותר נזק מתועלת.

אז למה כל זה טוב בכלל? מה זה משנה למה אנשים עושים סמים ובאיזו מסגרת?

קודם כל, בעולם שבו צריכת סמים היא טאבו, זה מאפשר לנו לשפוך קצת אור על הנושא, לראות שצרכני הסמים הם פשוט אנשים רגילים בעלי מוטיבציות רגילות, ולא אנשים חולים או תתי-אדם כפי שהם לעתים קרובות מוצגים לנו על ידי התקשורת. שנית, ככל שאנחנו מבינים טוב יותר את הנסיבות בהן אנחנו צורכים סמים, כך אנחנו מבינים טוב יותר את הסכנות הגלומות בשימוש שלנו ומה עלינו לעשות כדי למזער אותן. והרי בעצם על זה אני חופר לכם פה כל שבוע – צריכת סמים, על אף היותה אפופה בסיפורי אימה, שקרים והפחדות, לא שונה מכל דבר אחר שאנחנו בוחרים לעשות במהלך החיים שלנו. יש לה תועלת, יש לה סכנות, ואם נדאג לחנך את עצמינו ואת האנשים הקרובים לנו במקום להפחיד אותם באמצעות שקרים וסילופים, נוכל למזער את הנזקים שלהם ולמקסם את התועלות.

והנה האילוסטרציה הכי קלישאתית שמצאנו לג'אנקי בשאטרסטוק
והנה האילוסטרציה הכי קלישאתית שמצאנו לג'אנקי בשאטרסטוק

בונוס: דגלים אדומים

איך אפשר לדעת איפה אתם נמצאים על הספקטרום שבין שימוש מטיב לתלות מסוכנת עם חומר מסוים? הנה כמה שאלות ששווה לשאול את עצמכם. שימו לב שאפשר להכיל אותן על כל סוגי הסמים ולא רק על סמים לא חוקיים.

  • האם יש לי רצון להפסיק או להפחית את השימוש בחומר, אבל אני לא מצליח\ה לעשות את זה?
  • האם השימוש בחומר ו\או תופעות הלוואי שלו בימים שאחרי פוגעים בתפקוד היומיומי שלי בלימודים, בעבודה, או בבית?
  • האם לשימור שלי בחומר יש השלכות שליליות על מערכות יחסים חשובות בחיים שלי?
  • האם השימוש שלי בחומר שם אותי במצבים שמסכנים אותי שלא לצורך?
  • האם השימוש שלי בחומר מחמיר בעיה נפשית או גופנית קיימת שיש לי?
  • האם אני מוצא\ת את עצמי צורכת יותר מהחומר משהתכוונתי באופן קבוע?
  • האם ישנם דברים שנהניתי מהם בעבר וכיום מרגישים לי פחות מהנים ללא החומר?
  • האם אני מוצא\ת את עצמי חוסך או מוותר על צרכים בסיסיים כמו מזון או תחבורה כדי שיהיה לי כסף לסמים?

אם עניתם בחיוב לשאלה או שתיים אתם כנראה בסדר, אבל ככל שאתם מוצאים את עצמכם מזדהים עם יותר מהמשפטים למעלה – כך יש סיכוי גדול יותר שמערכת היחסים שלכם על החומר היא בעייתית ויתכן שכדאי לכם לשקול לגשת לטיפול.