בניגוד להצהרות החגיגיות, מופעי התרבות לא יחזרו בקרוב

מתווה התרבות החדש סימן את יום ראשון הקרוב כמועד חזרת המופעים, אבל רבים מבעלי האולמות אינם מתכננים לפתוח

מרסדס בנד בבארבי (צילום: אורית פניני)
מרסדס בנד בבארבי (צילום: אורית פניני)
31 באוגוסט 2020

מי שצפה בהצהרות הממשלה אמש (ראשון) על אישור מתווה התרבות החדש, עלול היה לצפות בטעות כי בעוד שבוע מהיום הוא כבר יוכל לראות הופעה או לצאת לסרט. על פי המתווה, החל מיום ראשון (6.9) תתאפשר פתיחתם של אולמות התרבות במתכונת מצומצמת, אלא שבניגוד להודעות החגיגיות, רבים מבעלי האולמות אינם מתכננים לפתוח בקרוב.

המתווה של שר התרבות חילי טרופר קובע כי כל מתחם יוכל לאכלס קהל בתפוסה של עד 60%. המספר אופטימי, אבל יש לשים לב כי הכלל קובע כי מכל כניסה למתחם תותר כניסה של עד 100 איש. זאת תוך הקפדה על מרחק, מסכות וכל כללי התו הסגול. זאת ועוד, המתווה תקף רק לערים הירוקות.

המתווה הזה עשוי להיות לא כלכלי עבור המקומות הקטנים, שגם ככה ספגו הפסדים גדולים בחצי השנה האחרונה. אף על פי כן, ועדת הקורונה קבעה כי רק מוסדות הנתמכים על ידי משרד התרבות יקבלו פיצוי, והודיעה באופן מפורש כי אין היתכנות להסדר דומה עבור המוסדות הפרטיים.

קולנוע לב (צילום: יח"צ)
קולנוע לב (צילום: יח"צ)

אבל נשים את העניין הכלכלי בצד לרגע. המתווה החדש אינו תרופת פלא, ויישומו בלתי אפשרי עבור רבים מאולמות התרבות. בקאמרי, לדוגמא, מתכננים לחזור לפעילות רק אחרי החגים, בעיקר כי דרוש זמן לחזרות. שאול מזרחי, בעלי הבארבי, יפתח רק ב-29.10. "אני נראה לך מסעדה?", הזדעק. "אומרים תפתח ואני רץ לשוק, קונה פרודוקטים ופותח?". מזרחי הוסיף כי דרוש לו זמן להיערכות, וכי יעדכן את הקהל בהתאם.

מי שנותרו באפלה מוחלטת הם בתי הקולנוע, שאליהם המתווה לא מתייחס בפרטנות. בסינמה סיטי הודיעו כי הם לומדים את החלטות הממשלה וכי כרגע לא ידוע תאריך פתיחת האולמות. בקולנוע לב מסבירים כי הם מחכים למתווה הפרטני, וגם שם לא יודעים מתי יוכלו לפתוח. מהסינמטק התקבלה תשובה דומה.

זמן רב חיכו אנשי ענף התרבות למתווה הזה, אבל נראה שקצירת הפירות עוד רחוקה. נצטרך לחכות עד אמצע אוקטובר לפחות כדי להבין אם מדובר בפתרון ביניים אמיתי, ולבחון את כוח הישרדותם של המוסדות הפרטיים. זאת, כמובן, בהנחה שקבינט הקורונה לא ישנה את דעתו עד אז.