תושבי דרום העיר במחאה על הפיכת גינת מתחם התחנה לפרויקט נדל"ן

הפארק שלצד מתחם התחנה צפוי להפוך לפרויקט נדל"ני ענקי, נוסף על כביש רחב שייסלל בצמוד לו. התושבים נלחמים על "הריאה הירוקה הבלעדית באזור"

הגינה במתחם התחנה (צילום: שלומי יוסף)
הגינה במתחם התחנה (צילום: שלומי יוסף)
14 במרץ 2019

קשה לחשוב על יותר מפארקים ספורים בתל אביב שבהם אפשר להעביר את אחר הצהריים עם הילדים ולדמות פיקניק פריזאי מן השורה. תוכנית חדשה של העירייה עתידה להרוס את אחד הפארקים המרכזיים בעיר – הפארק שצמוד למתחם התחנה. על פי תוכנית העירייה 1,100 יחידות דיור שכוללות 600 דירות ו־500 חדרי מלון צפויות להיבנות במקום. "מדובר בפארק מאוד מרכזי שמשמש את השכונות שמסביבו", מספר ניב חורש, תושב נווה צדק וממובילי המאבק. "בשישי ושבת המקום הומה במשפחות, ילדים וצעירים. זה הלב של השכונה ולמעשה הריאה הירוקה הבלעדית של האזור".

>> איך מפלתה של טלגראס תשפיע על שוק הסמים המקומי? 

מלבד הריסת הפארק צפויה העירייה גם לסלול כביש דו מסלולי שימשיך את ציר שלבים, שכבר זכה לכינוי המפוקפק "אבן גבירול של הדרום". אותו כביש עתיד לעבור בצמוד לשטח הירוק. "את הפארק יצמצמו לשטח קטן הרבה יותר. העירייה מבטיחה להקים גינות קטנות יותר, אבל כל מי שמכיר ערים יודע שהגינות הקטנות נטושות בדרך כלל. צריך שטח גדול", ממשיך חורש. "בעיה נוספת היא העובדה שהולכים להמשיך את ציר שלבים עד למוזיאון צה"ל, שיתפצל לתוך הטיילת ויחצה את השכונה החדשה".

הגינה במתחם התחנה (צילום: שלומי יוסף)
הגינה במתחם התחנה (צילום: שלומי יוסף)
הגינה במתחם התחנה (צילום: שלומי יוסף)
הגינה במתחם התחנה (צילום: שלומי יוסף)

יותר מ־1,000 תושבים כבר חתמו על עצומה שמתנגדת למהלך. "יש לנו גם אדריכלים ומתכנני ערים שהציעו חלופות שמציעות לבטל את הכביש שחוצה את הפרויקט והשכונה", אומר חורש. "זה אסון – זה גם זיהום אוויר, גם יהרוס את החיבור של נווה צדק לפארק וגם אי אפשר לתת לילדים לשחק ליד כביש". לפיכך ההצעה של התושבים היא לשמור את הנתיב החדש מאחורי מתחם התחנה ולהוריד בניינים מהתוכנית כדי שלפחות יהיה אפשר להקים פארק סביר. "היינו בפגישות עם חברי ועדת התכנון וחברי מועצה ונתבקשנו לשבת עם ראש אגף התכנון. הופתענו לגלות שבמקום שתהיה פגישת חשיבה על פתרונות הם באו ואמרו: אין אפשרות להוריד את הכביש הזה. אנחנו לא מתכוונים לוותר".

מעיריית תל אביב-יפו נמסר בתגובה: "תוכנית מרחב התחנה קובעת נוסף לשטחי המגורים והמלונאות גם שטחי ציבור רבים וכן כיכר ציבורית הכוללת מבנים ואלמנטים לשימור, תוך חיבה לאזור ההיסטורי של התחנה, מוזיאון צה"ל ומתחם המסילה. בניגוד לטענות התושבים, למרחב התכנון החדש יתווספו שטחי ציבור שייתנו מענה לבית ספר חדש ולמוסדות ציבור ותרבות, כאשר השטחים הפתוחים לציבור גדלים באופן משמעותי ביחס למצב בשכונה כיום: כ-35 דונם של שטחים ציבוריים מתוכננים".