צעירים, טיפשים, מתים: סרט אימה שמפחיד מהסיבות הלא נכונות

כמעט נוגעת ללב בהופעתה פעורת העיניים. סופי ויילד, "נגעת נרצחת" (צילום: יחסי ציבור)
כמעט נוגעת ללב בהופעתה פעורת העיניים. סופי ויילד, "נגעת נרצחת" (צילום: יחסי ציבור)

יש דיבור נלהב על "נגעת נרצחת", סרט האימה של היוטיוברים האוסטרליים הפופולריים דני ומייקל פיליפו, שבו המפגש המבהיל בין צעירים פוחזים עם רוחות רפאים מתפקד גם כמטאפורה להתמכרות לסמים וסמארטפונים. מקורי? לא. עובד? כן. אבל כדאי שתנמיכו ציפיות

4 באוגוסט 2023

ללהיט האימה המדובר הזה יש התחלה חזקה וסוף שנון. האמצע פחות מוצלח. הביקורות הנלהבות בחו"ל והשיח שהתעורר סביב הסרט, עוררו ציפיות למשהו ייחודי ושלם יותר, אבל אפשר לומר שהסיפור שמאחורי ההפקה יותר מעניין מהסרט עצמו: לפני עשר שנים התאומים האוסטרלים דני ומייקל פיליפו פתחו ערוץ יוטיוב בשם RackaRacka שעבורו הם יצרו סרטוני אקשן/אימה קומיים. הערוץ צבר מיליוני עוקבים, וגם סיבך את התאומים עם החוק. ב-2019 מייקל הואשם בשלל עבירות תנועה בשל וידאו שבו הוא נראה נוהג בכבישים ציבוריים במכונית מלאה מים, כשהוא נושם דרך חור בתקרה. העונש – קנס ושלילת רישיון נהיגה לשבועיים – לא האט את קצב היצירה. 

בעידן הנוכחי, כשתעשיית הקולנוע המקרטעת מתקשה להגדיר את עצמה מחדש, לא פעם היא פותחת את דלתותיה בפני כוכבי רשת צעירים, מתוך מחשבה שאולי הם יודעים מה הקהל רוצה. מקרים לדוגמה – אליס אוזמן שפרסמה את "עוצר נשימה" כקומיקס רשת (עונה שניה של הסדרה עולה מחר בנטפליקס) ושרה קופר שזכתה בתוכנית בנטפליקס בעקבות סרטוני הליפ-סינק של דונלד טראמפ שהעלתה לטיקטוק.

כך קרה גם עם התאומים פיליפו, אבל סרטם הארוך הראשון דומה פחות לסרטוני הרשת הפרועים שלהם, ויותר לסרט האימה האטמוספרי שנתן להם השראה לפנות למסלול הזה. ב-2014 השניים עבדו בתפקידי הפקה שוליים ב"באבאדוק" של ג'ניפר קנט, ולדבריהם האווירה על הסט עשתה להם חשק לעשות משהו דומה. אז הם יצרו סרט אימה על-טבעי שבו המפגש המבהיל עם רוחות המתים מתפקד גם כמטאפורה להתמכרות לסמים, ולפוסט טראומה של צעירה המתאבלת על אמה המתה. איכשהו זה עובד, אבל, כאמור, זה לא מאוד מקורי.

 

כמו המון סרטי אימה, "נגעת נרצחת" (השם העברי מטעה) מספר על צעירים מתבגרים שעושים שטויות ומסתבכים. מיה בת ה-17 (סופי וויילד) וג'ייד (אלכסנדרה ג'נסן בבכורתה הקולנועית) הן חברות הכי טובות. בעצם, נראה שמיה, שהתייתמה מאמה לפני שנתיים וחשה ניכור לאביה שלא הציל אותה, זקוקה לקשר עם כל משפחתה של ג'ייד – אחיה הצעיר ריילי, ואמה סו (מירנדה אוטו הוותיקה והטובה).

הערה על תרבות הצעירים הנוכחית? לא ממש. "נגעת נרצחת" (צילום: יחסי ציבור)
הערה על תרבות הצעירים הנוכחית? לא ממש. "נגעת נרצחת" (צילום: יחסי ציבור)

חבריה של ג'ייד, שפחות מתים על מיה, החלו לערוך מסיבות סביב בילוי חדש שבמרכזו יד חנוטה שהיתה שייכת למתקשר. מי שאוחז ביד ואומר "דבר אלי" (שמו המקורי של הסרט) מתחיל לראות רוחות מתים, ואם הוא מוסיף ואומר "אני נותן לך להיכנס" הרוח נכנסת לתוכו. כדי שהרוח לא תאחז בגוף באופן קבוע, החבר'ה שמסביב חייבים להרחיק את היד ולכבות את הנר בתוך 90 שניות. 

מתבגרים שעושים שטויות ומסתבכים? כמה מקורי. "נגעת נרצחת" (צילום: יחסי ציבור)
מתבגרים שעושים שטויות ומסתבכים? כמה מקורי. "נגעת נרצחת" (צילום: יחסי ציבור)

רוחות המתים בסרט מעוצבות כגוויות מרקיבות וכעורות, והשלב שבו הן נכנסות לגוף חי מתואר כחניקה. למה שמישהו ירצה להשתתף באופן פעיל באירוע כזה? התשובה היחידה היא שהם צעירים וטיפשים (שאוהבים לצלם דברים מביכים). אבל הם טוענים שזאת חוויה מדהימה ומתנסים בה שוב ושוב, עד כדי התמכרות. היחידה שיש לה מניע משכנע לאחוז ביד היא מיה, שרוצה לתקשר עם אמה האהובה, וזה מה שמניע את הסיפור קדימה. האם זאת באמת הרוח של אמה, או שהרוחות המפלצתיות משקרות לה כי זה מה שעושות רוחות מפלצתיות?

ילדים, אל תתפתו לעסקאות בשטח. "נגעת נרצחת" (צילום: יחסי ציבור)
ילדים, אל תתפתו לעסקאות בשטח. "נגעת נרצחת" (צילום: יחסי ציבור)

הדינמיקה בין השחקנים הצעירים זורמת היטב, וסופי וויילד (שנראתה לאחרונה בעיבוד חדש ולא מוצלח ל"טום ג'ונס" מאת הנרי פילדינג) כמעט מצליחה לגעת ללב בהופעתה פעורת העיניים. לאורך הסרט יש כמה רגעים מקפיצים, אבל בסך הכל הוא לא מתגבש למשהו מיוחד. גם כהערה על תרבות הצעירים הנוכחית, שכוללת התמכרות למצלמות בטלפונים הניידים, הסרט אינו מאיר עיניים. יש לציין שאחרי האקספוזיציה המצוינת (שאינה קשורה ישירות לסיפור המרכזי), כשמיה נתקלת בקנגורו גוסס מפצעיו – שזה הרמז המטרים הכי קלישאתי שיש – הנמכתי ציפיות. לא הופתעתי.

3 כוכבים
 Talk To Me בימוי: דני ומייקל פיליפו. עם סופי וויילד, מירנדה אוטו. אוסטרליה 2022, 95 דק'