"תנו לחיות לחיות" לאוניברסיטאות: חשפו את היקף הניסויים בבעלי חיים

עמותת תנו לחיות לחיות מפצירה באוניברסטיאות לחשוף את היקף ואופי הניסויים המתבצעים בבעלי חיים במעבדות שלהן. השבוע יתקיים דיון מכריע בבית המשפט המחוזי בתל אביב

ניסויים בבעלי חיים (צילום: Shutterstock)
ניסויים בבעלי חיים (צילום: Shutterstock)
9 בינואר 2019

ביום ראשון הקרוב (13.1) ידון בג"ץ בעתירה שהוגשה על ידי עמותת תנו לחיות לחיות כנגד אוניברסיטאות תל אביב, בר אילן והעברית בנוגע לחשיפת המתרחש במעבדותיהן בכל הקשור לביצוע ניסויים בבעלי חיים. עשרות פעילים למען בעלי חיים מתכננים להגיע לבית המשפט המחוזי בתל אביב כדי לצפות בדיון ולהראות לשופט שלציבור אכפת מהנושא ושמחאת הפעילים אינה מחאה אלימה כפי שטוענות האוניברסיטאות (לדברי העמותה). בעתירתה דורשת תנו לחיות לחיות לקבל לידיה את הפרוטוקולים של הוועדה אשר מאשרת את הניסויים, וכן מידע נוסף שבאופן שיטתי מסתירות האוניברסיטאות לגבי ההתרחשויות במעבדה: כמות בעלי החיים, אילו בעלי חיים עוברים ניסויים ומה קורה בהם, מהן דרגות הסבל, אחוז התמותה וכו'.

>> חיות הפלא בתל אביב והיכן למצוא אותן 

לפי העמותה, האוניברסיטאות טוענות כי חשיפת המידע על המתרחש במעבדותיהן תוביל להתעמרות מצד פעילים למען בעלי חיים, תפגע בתרומות עתידיות ותוביל לפגיעה בתחרות מול אוניברסיטאות אחרות. עו"ד יוסי וולפסון מתנו לחיות לחיות מפרט: "אנו מבקשים לנהל דיון מבוסס עובדות בשאלת הניסויים בבעלי חיים. זהו נושא בעל חשיבות ציבורית רחבה, והאוניברסיטאות מחויבות בחוק לשתף עם הציבור מידע זה. מספרים לנו שהניסויים בבעלי חיים חיוניים ושיש מנגנונים קפדניים לפקח עליהם – אבל כשאנחנו מבקשים מידע ולא אמירות דמגוגיות, הנסיינים מסתתרים מאחורי מסך של חשאיות".

תנו לחיות לחיות טוענת כי עדויות וחקירות סמויות שנערכו במעבדות מצביעות על מציאות אכזרית במעבדות ועל ליקויים חמורים בפיקוח. למרות זאת, סטודנטיות בעבר ובהווה אשר עבדו במעבדות ולקחו חלק בניסויים בבעלי חיים במהלך הלימודים, מעידות על חשיבות הניסויים ועל קיומו של מנגנון פיקוח המתמודד עם מציאות מורכבת. רובן חוששות לדבר על כך בגלוי.

"זה מגיע ממקום של לנסות להציל אנשים". ניסויים בבעלי חיים (צילום: Shutterstock)
"זה מגיע ממקום של לנסות להציל אנשים". ניסויים בבעלי חיים (צילום: Shutterstock)

לדבריה של גליה בר מתל אביב, בוגרת תואר ראשון במדעי המוח מאוניברסיטת בר אילן ועובדת לשעבר במעבדה לחקר המוח באותה אוניברסיטה, "בחוויה שלי אין דבר מפוקח יותר מזה. צריך לעבור בציון 80 לפחות קורס בנושא שימוש בחיות מעבדה לפני שבכלל מתקרבים לבעלי חיים. במעבדה יש נהלים מורכבים בכל הקשור להתעסקות עם בעלי החיים. הווטרינר של האוניברסיטה בוחן אם המשתתפים יכולים לקחת חלק בניסוי ספציפי, צריך לדעת לטפל בחיה ולתת לה כל מה שחיוני לשגרה שלה. הכל מפוקח, על כל דבר קוראים לווטרינר שבסמכותו גם להפסיק את הניסוי. הניסויים נערכים לצורך התקדמות מדעית. המחקר שבו השתתפתי עסק במחלות נוירודגנרטיביות כמו אלצהיימר ופרקינסון. לא אני ולא החברים שלי הרגשנו שיש עם זה בעיה מבחינה אתית. להפך, יש תחושה של תרומה ושל עשייה משמעותית. אף אחד לא קם בבוקר ומגיע למעבדה כדי לשחק עם חולדה, זה בא באמת ממקום של לנסות להציל אנשים".

מאוניברסיטת תל אביב נמסר בתגובה: "מאחר שהנושא נידון בימים אלו בערכאה משפטית, האוניברסיטה לא נוהגת לפרסם פרטים ו/או להגיב לפרסומים בטרם התקבלה החלטה בעתירה".

מוועד ראשי האוניברסיטאות נמסר: "ניסויים בבעלי חיים הינם תנאי הכרחי לפיתוחן של תרופות מתקדמות וטיפולים מצילי חיים. אוניברסיטאות המחקר של ישראל נמצאות בשורה הראשונה של מחקר פורץ דרך בתחומים אלו, ומקפידות הקפדה יתרה על קיומם של כל הכללים הנדרשים בחוק ואף למעלה מכך. הסוגיה הרלוונטית נמצאת לפתחו של בית המשפט והאוניברסיטאות יפעלו כדין".