רסיסי רקטות נפלו ברחבי תל אביב. פיקוד העורף נשאר אופטימי

תחושת ביטחון מופרזת? זירת הנפילה בלב העיר (צילום: אלכסיי ג'יי רוזנפלד/גטי אימג'ס)
תחושת ביטחון מופרזת? זירת הנפילה בלב העיר (צילום: אלכסיי ג'יי רוזנפלד/גטי אימג'ס)

מטח של כ-15 רקטות על תל אביב הסתיים בנפילות חלקי רקטות ורסיסים במספר מוקדים, כולל בית ספר תיכון, והסתכם למרבה המזל בנזקים קלים ופצוע קל אחד. בפיקוד העורף ביטלו את כל המגבלות בתל אביב לפני יומיים, כולל במערכת החינוך, והכריזו על חזרה לשגרה. מוקדם מדי?

מטח משמעותי של כ-15 רקטות נורה על תל אביב וסביבתה קצת לפני השעה 15:30, ובשעות שחלפו מאז התברר כי רסיסי רקטות גדולים, כתוצאה מיירוטים חלקיים, נפלו במספר אזורים בעיר וגרמו נזקים לרכוש וללא נפגעים למעט פצוע קל אחד. מאז תחילת המלחמה פגעו רקטות החמאס בתל אביב פעמים ספורות בלבד, אך גם חודשיים מאז תחילתה מתברר כי יכולת השיגור שלו עדיין קיימת.

חלפו בדיוק יומיים מאז הכריז פיקוד העורף על הסרת כל המגבלות על תל אביב וגוש דן וחזרה לשגרה, גם במערכת החינוך. הורים מודאגים מרמת המיגון של חלק מבתי הספר בעיר הבינו מנציגי פיקוד העורף כי הנחת המוצא במתווה "הכי מוגן שיש" היא לאזורי ה-100 אחוז יירוט של כיפת ברזל, מה שאולי קרוב למציאות הסטטיסטית, אך פחות משכנע כשצינורות מתכת באורך שני מטר נופלים על העיר מהשמיים אחרי יירוט מוצלח.

נפילות הרסיסים המשמעותיות התרחשו בבית ספר תיכון, בו נפגע על פי צילומי הוידאו מבנה חד קומתי שאיכלס תלמידים שעות ספורות קודם לכן מפגיעת רקטה או חלק משמעותי מרקטה מיורטת, כמו גם ממש בלב תל אביב, שם נפל חלק מרקטה מיורטת וגרם נזק קל, ובנוסף בשטח פתוח באזור החופי של תל ברוך. העובדה שהאירוע הסתיים בנזקים קלים היא עניין של הרבה מזל.

על פי הערכות דו"ח מבקר המדינה האחרון על מיגון האוכלוסיה האזרחית, כשליש עד 40 אחוז מתושבי העיר מתגוררים בבניינים או בתים לא ממוגנים ורחוקים מדי מהמקלט הקרוב. כפי שכבר דיווחנו, תושבים בשכונות דרום-מזרח העיר שפנו לעירייה בדרישה להציב ממ"דים ניידים, כמו גם הורים בחלק מבתי הספר בעיר, נענו כי ההחלטה על הצבת ממ"דים ניידים היא של פיקוד העורף וכי לפחות בשלב זה החלטתו היא שלא להציב בעיר אמצעי מיגון כאלה. יצויין כי במספר רשויות מקומיות אחרות, כמו רמת גן, לא המתינו לפיקוד העורף ורכשה והציבו ממ"דים ניידים תקניים כעובדה בשטח.

באותו נושא, ב"ישראל היום" מדווח הערב אבי כהן כי קבוצת תושבים מדרום-מזרח העיר הגישו עתירה לעליון נגד העירייה ופיקוד העורף, בטענה כי כעשרת אלפים בתי אב בשכונות דרום-מזרח העיר מופקרים ללא מיגון, ובפער משמעותי משאר חלקי העיר. העותרים דורשים מפיקוד העורף והעירייה לפעול מכוח סמכותם ולהציב מבני ממ"ד יבילים ותקניים במקומות שבהם הם נחוצים.