תושבים בדרום תל אביב דורשים פתרונות מיגון. ועכשיו, אם אפשר

הכי מוגן שיש. הבניין שנפגע מפגיעה ישירה במזרח תל אביב (צילום: דימה וזינוביץ'/מידלאיסט אימג'ס/AFP)
הכי מוגן שיש. הבניין שנפגע מפגיעה ישירה במזרח תל אביב (צילום: דימה וזינוביץ'/מידלאיסט אימג'ס/AFP)

מיגון האוכולוסיה הוא בסמכות פיקוד העורף, אך קמפיין חדש דורש מעיריית תל אביב-יפו פתרונות מיגון מידיים לאלפי תושבים רבים בשכונות הדרומיות והמזרחיות, שחיים במרחק רב מדי מהמקלט הקרוב. עיריית ת"א-יפו: "מתחילת הלחימה נפתחו 15 מרחבים ממוגנים ציבוריים נוספים בשכונות. נמשיך לפעול לאיתור מקומות נוספים"

29 באוקטובר 2023

בעקבות הפגיעה הישירה בבניין במזרח תל אביב, שוטף בשעות האחרונות את קבוצות הווטסאפ השכונתיות באזורי דרום ומזרח העיר קמפיין שדורש מעיריית תל אביב-יפו פתרונות מיגון מידיים לאוכולוסיה גדולה של תושבים שנאלצת להסתתר בחדרי מדרגות של בניינים ישנים.

על הקמפיין חתום "הוועד למיגון דרום תל אביב-יפו", גוף לא מוכר שאינו משתף בפרסומיו מידע על העומדים מאחוריו, אך הטענות המובאות בו ידועות ואף כיכבו בדו"חות מבקר המדינה בעבר: כמו בערים רבות בישראל, גם באזורים הדרומיים של תל אביב לרבות יפו יש הרבה בניינים ישנים, נטולי ממ"דים ומקלטים, עם חדרי מדרגות שהם אולי "המרחב הכי מוגן" אך אינם באמת מוגנים ומעט מדי מקלטים ציבוריים מכדי שניתן יהיה להגיע אליהם בהתראה של שתי דקות.

בעמוד הקמפיין ב-Drove מוצג סרטון של זוהר טל, מועמד רשימת "תקווה חדשה" של יובל צלנר, שגם מקדם אותו בעמוד הפייסבוק שלו, ומשעות הבוקר חתמו עליו כ-1,300 איש. הדרישה המוצגת בו מפורטת למדי: "העירייה צפויה לקבל ממשרד האוצר מיליוני ש"ח במסגרת חבילת סיוע לרשויות המקומיות. אנו דורשים שלפחות 50 אחוז מתקציב זה ינותב לטובת שיפור המיגון לתושבי דרום העיר ומזרח העיר וכי העירייה תוציא אותו מראש ולא תמתין לקבלת הכספים מהאוצר".

כולנו ראינו את הפגיעה הישירה של רקטה בבית בדרום העיר.רק בנס לא היו הרוגים!בדרום ומזרח תל אביב-יפו העיר בפרט, כמעט ואין…

Posted by ‎זהר טל Zohar Tal‎ on Sunday, October 29, 2023

בנוסף דורשת העצומה "להשמיש את כל המקלטים הציבוריים, כולל מקלטים שגורמים פרטיים השתלטו עליהם", אם כי לפחות במקרים שבדקנו פעלה העירייה בזריזות כדי לפנות מקלטים שהושמשו למטרות אחרות. דרישה אחרת בעצומה היא "לרכוש ולהציב 100 ממ"דים ניידים במקומות בהם לא קיים פתרון אחר", אך על פי בדיקתנו הצבת מיגוניות ניידות היא בסמכותו של פיקוד העורף בלבד, כמו כל ענייני מיגון העורף בעצם.

יחד עם זאת, יש ממש בטענה כי רבים מתושבי העיר – והמדינה כולה – סובלים מפערי מיגון, כולל דיירי מבנים ישנים בפלורנטין ולב העיר, ולמרות דו"ח חריף של מבקר המדינה ב-2016 ואלפי דירות חדשות שנבנו מאז עם ממ"דים, פתרונות המיגון שמציע פיקוד העורף לתושבי תל אביב (וערים אחרות במרכז) עלולים להתגלות כמחדל בהתהוות.

נכון לשעה זו סיימה עיירית תל אביב יפו את פתיחת כלל המקלטים בעיר. ככל שמתגלה מקלט שאינו מוכן לשימוש או מקלט נעול בבנין…

Posted by ‎עיריית תל-אביב-יפו‎ on Saturday, October 7, 2023

מעיריית תל אביב-יפו נמסר בתגובה: "ראשית נציין כי בבניין שנפגע בצהרי שישי קיים מקלט לשימוש הדיירים. נוסיף כי מרבית הבניינים בעיר נבנו לפני שתקן פיקוד העורף חייב ממ"ד, כאשר כיום בנייה חדשה מחייבת בניית ממ"ד בכל דירה. בעיר תל אביב-יפו יש מכלול רחב של אמצעי מיגון, לרבות 239 מקלטים ציבוריים ו-118 חניונים תת קרקעיים המשמשים כמחסה לשעת חירום. אנו מודעים לפערי המיגון הקיימים באזורים שונים בעיר, ומתחילת הלחימה התווספו 44  ממ"דים ומרחבים מוגנים לשימוש תושבי העיר, כולל פתיחת 15 מקומות ממוגנים ציבוריים נוספים בשכונות דרום מזרח העיר. העירייה תמשיך לפעול לאיתור מקומות נוספים ולשיפור תחושת הביטחון של כלל תושבי העיר".
תגובתו של זהר טל תובא כאן כשתתקבל.