שיראל ברגר כבר עשתה מהפיכה עם Opa, אבל היא רוצה עוד. ריאיון

שיראל ברגר (צילום: איליה מלניקוב)
שיראל ברגר (צילום: איליה מלניקוב)

רגע לפני שהיא משתתפת בפסטיבל "נשים יוצרות קולינריה" ומארגנת ארוחת חקלאיות, השפית המהוללת של המסעדה הטבעונית הכי מדוברת בישראל מדברת. "נשים שמחוברות לצד הנשי הגבוה שלהן ועושות משהו יחד הן כוח חזק מאוד"

לרגל יום האישה הבינלאומי, בשרונה מרקט החליטו לכנס היום ומחר (חמישי-שישי) נבחרת מרשימה של נשים שעיסוקן אוכל – איקה כהן (איקה שוקולד), מיכל גולדברגר (לשעבר הקונדיטורית במסעדת וייס), אביה פרנס (באן מי 13), הבלוגריות רחלי קרוט, אפרת ליכטנשטט, נטלי לוין, רותם ליברזון ויצרניות, יזמיות, טבחיות, בשלניות ואופות נוספות – כולן ימכרו שוקולדים וקרואסונים, ליקרים, חמין, ספרי בישול ועוד.

מתוכן בולטת, איך לא, השפית שיראל ברגר (OPA), שיצרה לכבוד הפסטיבל – שנקרא "נשים יוצרות קולינריה" – מנה מיוחדת, מחווה לנקניקיית הגזר המיתולוגית ממסעדת מיס קפלן, שהיתה בראשה לצד אורי שביט. "קשה לי מאוד עם פרויקטים מסחריים", היא מסבירה. "כשביקשו ממני להכין את נקניקיית הגזר אמרתי לעצמי שאין מצב, שזו חזרה אחורה. לפני שבע שנים לא הייתי אותו אדם. לכן החלטתי ליצור משהו שהוא בשפה ובהלך רוח של מה שאני עושה כיום – לחמניית חלה של עמיתה, שאני מאוד אוהבת את מה שהן עושות, במילוי שומר בחמש או שש טכניקות. מה שמוביל אמן בחייו זו הנאמנות לעצמו. אני עושה פשרה, משהו חריג וגדול, ושואלת את עצמי איך אני מתחברת לזה מהמקום הגבוה שבו אני נמצאת היום. לקחת ירק, לפרק אותו לגורמים, לעשות בו דברי נפלאים ולהגיש בתוך לחם".

מימין לשמאל: שיראל ברגר, יעל הורביץ מחוות עם האדמה וריטה גולדשטיין (צילום סיגל סבן)
מימין לשמאל: שיראל ברגר, יעל הורביץ מחוות עם האדמה וריטה גולדשטיין (צילום סיגל סבן)

הפופ אפ תופס את ברגר בתקופת שיא מקצועית. לפני כחודש זכתה מסעדת העילית הטבעונית שלה ושל אחותה שרונה בפרס "One to Watch Award" (מסעדות שצריך לעקוב אחריהן) מטעם מדריך המסעדות הבינלאומי 50Best. "אנחנו סוף סוף בטירוף, תודה לאל. מגיע לנו, לא?", היא צוחקת. "עשינו דרך ארוכה מלהיות הכבשה השחורה שלא הבינו מה שאנחנו עושות ועד זכייה בתואר בינלאומי מכובד כל כך. לעולם לא נהיה מיינסטרים, אבל סוף סוף מקבלים אותנו".

איך את חווה את ההצלחה באופן אישי?
"אתמול סוף סוף טעמתי בפעם הראשונה את התפריט מתחילתו ועד סופו, ואמרתי לעצמי 'זה בסדר שיראל, את יכולה להירגע'. עם זאת יש בי את הרצון לעסוק באמנות. אני כל הזמן על הקו הדק בין מה שקורה מסביב לבין הרצון לחזור למעבדה הקטנה שלי וליצור, כי זה מה שאני רוצה ואוהבת".

בעבר תמיד הדגשת שמגדר מבחינתך אינו רלוונטי, והנה את בפסטיבל נשי.
"ההתבגרות שלי גרמה לי לשנות קצת את דעתי. השאלות נשארות אותן שאלות, אבל אני מתחילה להתבגר, לפקוח עיניים ולראות את עצמי. גם עכשיו לא חשוב לי אם זה גבר או אישה. מה שמשמעותי בעיניי הוא הלך הרוח. כאישה אני מרגישה שיש לי רצון להיות בצד הרגשי המחובר, ומרגישים את זה באוכל. אישה שיודעת לבשל לא רואה אף גבר ממטר, בגלל הרגש. להיות מחוברת למקום עמוק וחצוף ללא מסכות – שם אני רוצה להיות ולחיות את חיי. נשים שמחוברות לצד הנשי הגבוה שלהן ועושות משהו יחד הן כוח חזק מאוד".

זיהוי הכוח הנשי והרצון להתחבר אליו באים לידי ביטוי גם בארוחות ברוח נשית חקלאית, שיתקיימו החודש ב-OPA. ברגר תבשל ארוחה מבוססת פירות וירקות המותאמת לכל חקלאית, שתלווה בשיח מקדים עם אשת האוכל והעיתונאית ריטה גולדשטיין (שאוצרת גם את פסטיבל נשים יוצרות קולינריה), שתשוחח עם החקלאיות הנבחרות: איילה נוי מאיר (יצרנית שמן הזית ריש לקיש), רלי נאפ (בעלת החווה האורגנית "למשמרת"), יעל הורביץ (מחוות "עם אדמה" ואוצרת החקלאות) ויעל בן ארי (מ"מלוא הטנא").

כל אחת מהן תספר על דרכה בחקלאות, על התוצרת ועל השילוב של חקלאות והמטבח. "תמיד רציתי לעבוד עם חקלאים קטנים. חקלאות היא עיסוק גברי, אבל לא מזמן התחלתי להסתובב בארץ וגיליתי שיש חקלאיות נפלאות", מספרת ברגר. "מצאתי נשים מדהימות, חזקות, אכפתיות שאני יכולה לעבוד מולן, וזו ברכה. בא לי שזה יהיה ידוע, כי אנחנו כל כך מנותקים ממה שאנחנו אוכלים".

וזו שוב התייחסות למגדר.
"אני לא רוצה שייצא כאילו אני לא אוהבת גברים. זה לא הסיפור. אני לא מתייחסת לג'נדר באופן פרטני, אלא מסתכלת על אנשים כבני אדם. הכרתי נשים שבא לי לאכול אותן מרוב שהן מתוקות. אלו תכונות אופי. אני כן מרגישה – ובמיוחד בעולם הקולינריה – אישה די יחידה בין הרבה גברים, שמבשלת ממקום עניו וחסר אגו. אני רוצה לעודד התנהגות כזו ולא לאמץ תכונות שהן פחות גבוהות בעיניי כמו אגו וכוחניות. אני מקדמת את המסוגלות לחבור לתכונות של אהבה, מסירות וטיפוח, ולא משנה אם הן נמצאות בגבר או באישה".

נשים יוצרות קולינריה, שרונה מרקט, חמישי (2.3) 10:00-23:00, שישי (3.3) 09:00-15:00
ארוחות ברוח חקלאות נשית, החלוצים 8, שני (6/13/20/27.3)